تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۴۳
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۸۱۲۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ریشه «دستوری» زیان خودروسازی

‌می‌متالز - رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با اشاره به زیان انباشته ۱۲۰هزارمیلیاردتومانی صنعت خودرو، آن را حاصل سیاستگذاری اشتباه در سال‌های گذشته به‌ویژه قیمت‌گذاری دستوری خودرو برشمرد. محمدرضا نجفی‌منش که در نشست هم‌اندیشی وزیر صمت با تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور سخن می‌گفت، به مشکلات حاصل از قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری سیاست اشتباهی بوده که در سال‌های گذشته گریبانگیر این صنعت شده و خودروسازی را با زیان انباشته ۱۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی مواجه کرده است.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی اگر بخواهیم این صنعت را به ریل درست آن بازگردانیم، کار سخت و دشواری در پیش داریم. نجفی‌منش گفت: این صف‌های طولانی قرعه‌کشی و خرید خودرو که ملاحظه می‌شود، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است که فاصله قیمتی قابل‌توجهی بین نرخ کارخانه‌ای و بازاری خودرو‌ها به وجود آورده و عملا زمینه واسطه‌گری و دلالی را ایجاد کرده است. وی اظهار کرد: در قرعه‌کشی با هجوم چند صد‌هزار‌نفری و حتی گاهی اوقات چند‌میلیون‌نفری افراد برای خرید خودرو مواجه هستیم که عمده آن‌ها تقاضای کاذب بوده و مصرف‌کننده واقعی نیستند و همه این مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است. نجفی‌منش بیان کرد: هر چند منکر نقاط ضعف موجود نیستیم، اما تداوم انتقادات تیز و برنده علیه این صنعت از سوی نمایندگان مجلس، مقامات انتظامی، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و جراید و ... زیبنده نیست. نجفی‌منش گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که هر اقدامی در صنعت خودرو در دست اقدام باشد، رسانه‌ها حتی صدا‌و‌سیما در مقام تخریب آن برمی‌آیند و طوری برخورد می‌کنند که انگار صنعتگر ایرانی هیچ کاری بلد نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده