تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۸۲۴۴۲
سرویس خبر : سیم و کابل
مدیرعامل شرکت کابل صائب عنوان کرد:

لزوم نظارت دقیق بر صنعت سیم و کابل کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت کابل صائب گفت: با توجه به افزایش قیمت مس در بازار‌های جهانی، بسیاری از افراد به دنبال ورود به صنعت سیم و کابل هستند که وزارت صمت باید ضمن بررسی کارشناسانه‌تر صدور پروانه بهره‌برداری، از اشباع هرچه بیشتر بازار سیم و کابل جلوگیری کند و با نظارت دقیق و برخورد قانونمند با افراد سودجویی که تنها به دنبال منفعت خود هستند و محصول بی‌کیفیت و غیراستاندارد را تولید و توزیع می‌کنند، به تولیدکنندگان فعال در صنعت سیم و کابل یاری رساند.

به گزارش می‌متالز، حسن قلمدانساز دمشقی بیان کرد: حوزه فعالیت این شرکت تولید سیم و کابل مسی است و ما تولید خود را از سال ۱۳۷۶ با ظرفیت اسمی یک هزار و ۸۲۰ تن آغاز کردیم که با توجه به شرایطی که اکنون با آن مواجه هستیم، قادر به تحقق تولید این میزان نشده‌ایم.

وی در خصوص چالش‌های تولید سیم و کابل در کشور، عنوان کرد: کمبود مواد اولیه، در حال حاضر مهم‌ترین مشکل اکثر تولیدکنندگان است و ما در تامین مفتول مسی مورد نیاز خود دچار مشکل هستیم. افزایش جهانی قیمت مس و نوسان ارز در داخل، از دیگر عواملی است که بر قیمت مواد اولیه تاثیر می‌گذارد و به دنبال تغییر قیمت لحظه‌ای مواد اولیه، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید داشته باشیم. علی‌رغم اینکه ذخایر غنی از مس در داخل کشور وجود دارد و ایران در جایگاه پنجم ذخایر مس جهان قرار گرفته است، متاسفانه در تولید کاتد از شرایط خوبی برخوردار نیستیم و با توجه به وجود اندک تامین‌کنندگان مس در داخل، این موضوع تشدید شده است. تولیدکنندگان مفتول مسی به منظور تامین ماده اولیه مورد نیاز خود، اقدام به خرید از بورس کالای ایران می‌کنند و در صورتی که عرضه با مشکل مواجه شود، تقاضا افزایش یافته و رقابت کاذب ایجاد خواهد شد که این معضل در نهایت منجر به افزایش قیمت مفتول مسی می‌شود. نکته قابل توجه اینکه قیمت مفتول مس در داخل، بیشتر از قیمت جهانی آن است و طی چند سال گذشته با عدم معامله مفتول مسی در بورس کالا و عرضه آن در بازار آزاد با قیمت باورنکردنی مواجه هستیم. در چنین شرایطی، تولید بسیار دشوار خواهد شد و از آنجایی که که قیمت تمام شده محصولات داخلی بیشتر از قیمت‌های جهانی است، امکان صادرات وجود ندارد.


صادرات مواد اولیه، مانعی در مسیر پیشرفت


مدیرعامل شرکت سیم و کابل صائب در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر شاهد صادرات مفتول مسی به کشور ترکیه هستیم و این در حالی است که باید صادرات محصول نهایی در دستور کار تولیدکنندگان داخلی قرار بگیرد. از سوی دیگر، صادرکنندگان نیز با چالش‌های فراوانی مانند رفع تعهد ارزی و برگشت ارز حاصل از صادرات روبه‌رو هستند و تمامی این مسائل باعث شده است که میل تولیدکنندگان به صادرات محصولات خود کاهش پیدا کند.

قلمدانساز دمشقی در ارتباط با راهکار خروج از این وضعیت و بازگشت به میدان رقابت صنعت سیم و کابل، اذعان کرد: با مشاهد عملکرد کشور‌های حوزه خلیج فارس و همچنین ترکیه که در صنعت سیم و کابل پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند، می‌توان دریافت که تنها راه خروج از این شرایط، برقراری ارتباط با کشور‌های توسعه‌یافته است؛ چراکه تعامل با کشور‌های پیشرفته و اتصال به بازار‌های جهانی و در راس آن‌ها رفع تحریم، سبب بهبود وضعیت بازار داخلی خواهد شد. از سوی دیگر، ماشین‌آلاتی که در واحد‌های تولید استفاده می‌شود، متاسفانه فرسوده و قدیمی است و همین نبود تعامل با کشور‌های صنعتی جهان، موجب عدم واردات ماشین‌آلات نو و به‌روز به داخل کشور شده است. از این رو تولیدکنندگان برای نوسازی خطوط تولید، یا باید از ماشین‌آلات داخلی استفاده کنند و یا نسبت به واردات ماشین‌آلات چینی اقدام کنند که کیفیت پایین این ماشین‌آلات، سبب شده است همواره در حال تعمیر و تعویض قطعات باشیم که این معضل، هزینه اضافی بر دوش تولیدکنندگان خواهد بود.

وی در ادامه به معضل کمبود نیروی انسانی در بخش تولید اشاره کرد و گفت: کاهش نیروی انسانی، یکی از چالش‌های مهمی است که نه تنها در صنعت سیم و کابل بلکه در بسیاری از صنایع دیده می‌شود. در حالی که ما طی سالیان قبل درگیر چنین معضلی نبودیم، اما هم‌اکنون افراد تمایلی برای تحصیل در رشته‌های فنی و تخصصی ندارند و همین امر منجر به کمبود نیروی انسانی ماهر و با تجربه در صنعت شده است. البته نبود انگیزه در نیروی انسانی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست که به دنبال آن، بسیاری از افراد به دنبال فعالیت در مشاغل آسان می‌روند و هم‌اکنون بازار مشاغل کاذب رونق گرفته است. علاوه‌براین، افزایش ۵۷ درصدی حقوق در سال جاری، منجر به رشد بیمه و مالیات شد و از سوی دیگر هم‌زمان با افزایش بهای برق و گاز، شرایط تولید را بیش از پیش دشوار کرد.


رکود در بازار به دنبال کاهش پروژه‌های عمرانی


مدیرعامل شرکت سیم و کابل صائب در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه وضعیت بازار مصرف سیم و کابل در داخل چگونه است، تصریح کرد: در حال حاضر با وجود تعداد کثیری از تولیدکنندگان سیم و کابل، شاهد کاهش مصرف محصولات در بازار هستیم. رکود حاکم در بازار و افت میزان فروش محصولات را می‌توان به عواملی، چون کاهش پروژه‌های عمرانی دولت و شرکت‌های برق، مخابرات و همچنین صنایع پتروشیمی نسبت داد که از عمده مصرف‌کنندگان سیم و کابل در کشور محسوب می‌شوند. همچنین بخش‌های دولتی به سبب بودجه کمی که در اختیار دارند، نمی‌توانند هزینه‌های پروژه را به صورت کامل پرداخت کنند که همین امر باعث کندی سرعت اجرای پروژه‌ها و عدم بازگشت سرمایه در زمان مققر خواهد شد.

قلمدانساز دمشقی در ارتباط با تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیراستاندارد، اذعان کرد: متاسفانه بیشتر مصرف‌کنندگان در سطح بازار، قادر به تشخیص سیم و کابل‌های غیراستاندار از نوع باکیفیت آن نیستند و دز چنین شرایط اقتصادی، کیفیت در اولویت افراد نیست و تنها قیمت نهایی محصول مورد توجه قرار می‌گیرد. در این میان، تنها تولیدکننده واقعی متضرر خواهد شد و تولیدکنندگان غیرمجاز و زیرپله‌ای به سود‌های کلانی دست خواهند یافت؛ چراکه واحد‌های تولید و توزیع سیم و کابل غیراستاندارد به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب و افت کیفیت محصول نهایی، قیمت محصول را کاهش می‌دهند و در نبود نظارت سازمان‌های ذی‌ربط، به راحتی محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

وی در پایان یادآور شد: برای مقابله با این معضل، می‌توان دو راهکار اساسی را تعریف کرد. نخست، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده در رسانه ملی در خصوص عواقب جبران‌ناپذیر خرید این نوع محصولات و دوم اینکه سازمان ملی استاندارد و یا تعزیرات حکومتی، این افراد را شناسایی و با متخلفان برخورد کند که متاسفانه در این زمینه هیچ اقدامی از سوی سازمان‌های ذی‌ربط صورت نمی‌پذیرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده