تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۸۳۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد تولید سرب در جهان به جز چین

می متالز - براساس مطالعات موسسه وود مکنزی، در زمینه تولید سرب پیش‌بینی می‌شود که امسال میلادی، تولید جهانی این فلز در همه جای جهان به جز چین افزایشی باشد.
رشد تولید سرب در جهان به جز چین

به گزارش می متالز، این در حالی ‌است که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سرب جهان است.
به نقل از ماینینگ، کمی بیش از یک ماه از امسال میلادی سپری شده و مطالعه وودمَکِنزی حکایت از آن دارد که در این سال، تولید جهانی سرب در همه نقاط جهان به جز چین افزایشی باشد. میزان این افزایش ۲۵۰هزار تن است که نسبت به متوسط میزان مرسوم تولید آن رشد ۱۰درصدی را نشان می‌دهد.
بنا بر گفته این شرکت انگلیسی تحلیلگر بازار، نزدیک ۹۰هزار تن از ۲۵۰هزار تن اشاره شده را شرکت کانادایی گولدکورپ که در زمینه استخراج طلا فعالیت دارد، تولید می‌کند. این شرکت از ذخیره خوبی در معدنی به نام پِناسکیتو برخوردار است و توسعه این معدن مستقر در مکزیک، نقش مهمی در افزایش جهانی تولید سرب در امسال میلادی دارد.
این شرکت پژوهشگر همچنین بر این باور است که از معادن شرکت سوئیسی گلنکور در استرالیا در امسال میلادی، سرب بیشتری تولید خواهد شد.
بنا بر این گزارش، چنین رشدی در نتیجه آغاز به کار معدن لِیدی‌لورِتا در ایالت کویینزلند استرالیاست. نخستین نشانه‌های سهمی که این معدن در تولید محصول سرب شرکت گلنکور داشته، در فصل سوم سال گذشته میلادی (اواسط تیر تا اواسط مهر ۱۳۹۷) خود را نشان داد.
در همین حال وودمکنزی در اظهارنظر خود درباره پیش‌بینی محصول سربی که گلنکور در امسال از پروژه دیگرش به نام «مک‌آرتورریوِر» در خلیج کارپنتریا در کرانه شمالی استرالیا دارد، با تامل و درنگ می‌گوید: این معدن در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) متروک شد چون نیاز به طراحی دوباره محل تخلیه باطله‌های معدن داشت. محل تخلیه باطله‌ها در نتیجه عملیاتی که بیش از حد انتظار باطله تولید می‌کرد، قابل استفاده نبود. حال اگر این طراحی به سرعت اعمال شده باشد، گلنکور باید برای فصل آخر سال گذشته میلادی (نیمه مهر تا نیمه دی ۱۳۹۷) خبر از رشد تولید دهد.
وودمکنزی اما درباره تولید سرب چین در امسال میلادی، شبهه‌هایی را به این غول آسیایی تولیدکننده وارد می‌بیند. این کشور به دلیل سختگیری‌های زیست‌محیطی و بستن تجهیزات خود، تولید سرب را کاهش داده و باید در ابتدا پاسخگوی نیاز داخلی صنایع خود باشد.
از دیدگاه وودمکنزی، اگر چین برای تامین نیاز خود به سرب تصفیه شده به سایر نقاط جهان روآورد، می‌تواند موقعیتی را نشان دهد که حاکی از دسترسی واقعی جهان به این ماده معدنی است، آن هم در شرایطی که ارزش سهام شرکت‌ها در بورس‌های اوراق بهادار در پایین‌ترین میزان خود در یک دهه گذشته قرار دارد.
این شرکت تحلیلگر همچنین می‌گوید: چین همچنان بازیگر غالب عرصه مصرف و تولید سرب می‌ماند و افت اقتصاد چین و کاهش تولید خودروهای الکتریکی در این رویه تغییر پایدار ایجاد نمی‌کند. آنچه در این بین در آن ابهام و تردید وجود دارد، توانمندی چین در تامین نیاز داخلی خود به سرب است که اگر نتواند آن را تامین کند، مجبور است به دیگر کشورها رو بیاورد. چنین اتفاقی می‌تواند تقاضای جهانی سرب را افزایش دهد.
در این بین اما دلیلی که وودمکنزی با تکیه بر آن ادعا می‌کند کاهش تولید خودروها در چین تاثیری بر تقاضای سرب ندارد، این است که پیش‌بینی می‌شود نیاز به جایگزینی باتری خودروها همچنان بالا بماند. این در حالی است که مالکیت خودروها به ۲۴۰ میلیون واحد تا پایان سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) در نیمه دی رسید. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۰.۵درصد رشد داشت.
خودروهای برقی، دیگر دلیلی هستند که وودمکنزی مبتنی بر آن پیش‌بینی می‌کند که تقاضای چین و دیگر نقاط جهان برای سرب بالا باشد.
داده‌های این شرکت نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی برای نخستین بار فروش جهانی خودروهای الکتریکی در یک سال به بیش از ۲میلیون خودرو رسید که نزدیک به نیمی از این رقم در چین فروخته شد. این شرکت تحلیلگر می‌افزاید: خودروهای الکتریکی هنوز از باتری‌های سربی استفاده می‌کنند و هر چند باتری‌های لیتیوم‌یون یا باتری‌های هیدراید با فلز نیکل، انرژی موردنیاز خودروهای الکتریکی را فراهم می‌کنند اما باتری‌های سربی، تامین‌کننده انرژی و برای کنترل خودروهای الکتریکی مورد نیاز هستند.

عناوین برگزیده