تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۸۳۷۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک کارشناس:

حال فولاد کشور خوب نیست/ بورس منصفانه و استانداردی نداریم

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر اینکه هم اکنون حال صنعت فولاد خوب نیست و امیدوارم دولت از فولادی‌ها بیشتر حمایت کند، گفت: هیچکس برای زمستان و کمبود گاز و برق آماده نیست، اما چکار می‌توان کرد؟ احتمالا بازهم کاهش تولید دیگری در راه است و مشخص نیست انتهای این ماجرا چه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، رامین راد با اشاره به اینکه تصمیمات غیرکارشناسی به کاهش شدید قیمت محصولات فولادی در بورس منجر شده است، اظهاراشت: البته این محصولات ارزان هم به دست مصرف‌کننده نرسیده است که این مساله باعث شده نگران حال این صنعت شویم.

وی توضیح داد: یک مرتبه آمدند بازار را به هم ریختند و گفتند باید همه وارد بورس شوند؛ بدون اینکه ساز و کار کارشناسی برای آن تعریف کرده باشند. در نتیجه، قیمت‌های محصول نهایی سقوط کرد و تعداد زیادی از تولیدکنندگان زنجیره فولاد تعطیل شدند.

راد با بیان اینکه یش از دو سال است که به صورت مقطعی بخش‌هایی از زنجیره فولاد وارد بورس شده اند، تضریح کرد: در این میان، هر چند وقت یک بار یکی از حلقه‌های زنجیره فولاد وارد بورس شده است. توضیح آنکه مدتی آهن اسفنجی در بورس عرضه و باز متوقف شد. در ادامه نوردی‌ها، میلگرد را به بورس آوردند، ضمن اینکه شمش را هم برای مدت کوتاهی وارد بورس کردند.

وی در عین حال، بورس فعلی کشور را بورسی منصفانه و استاندارد ندانست و خاطرنشان کرد: بورس یعنی محل عرضه و تقاضا. در واقع، به همان میزان که تقاضا است، عرضه باید انجام شود تا قیمت‌ها تعادل پیدا کند، اما وقتی در بورس گفتید تولیدکننده نباید بیشتر از این قیمت بفروشد و دیگری هم حق ندارد بیشتر بخرد، دیگر نمی‌توان به آن بورس گفت.

این کارشناس صنعت فولاد ادامه داد: کسانی که اقتصاد را دستوری می‌دانند و قبول ندارند اقتصاد یک علم است، بعد از مدتی ناچار می‌شوند سازمانی به نام سازمان حمایت از مصرف‌کننده و پشت سر آن، سازمان تعزیرات درست کنند. در نهایت، در مقصد می‌خواهند مراقب قیمت باشند در حالی که چنین چیزی نمی‌شود.

وی بیان کرد: وقتی نهاده، محصولی گران است، امکان ندارد قیمت تمام شده را به ضرب و زور پایین نگه داشت. وقتی انرژی و سنگ گران است، آهن ارزان تمام نمی‌شود. وقتی حمل و نقل گران می‌شود سیمان ارزان تمام نمی‌شود. این کار فقط سرکار گذاشتن مردم است، زیرا نتیجه این کار‌ها یک ریال ارزان‌تر شدن کالا نیست.

رامین راد با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند فولادسازان کشور‌های اروپایی و چین با مشکل قطعی برق روبرو هستند، گفت: کمبود برق ظاهرا جهانی است؛ با این تفاوت که ما هاب انرژی جهان هستیم. مگر نه اینکه منطقه ویژه خلیج فارس به منطقه انرژی‌بر معروف است و به کمک صنایع آلومینیوم و فولاد، انرژی را به صورت جامد درمی‌آورد تا قابلیت ذخیره و جابه‌جایی داشته باشد؟

این کارشناس با اشاره به مساله کمبود برق در تابستان و مشکل کمبود گاز در زمستان برای صنایع از جمله فولادی‌ها، افزود: در تابستان نیروگاه‌های گازی تعطیل می‌شوند، چون مصرف خانگی برق بالا می‌رود. در زمستان هم، چون غالبا کمبود گاز داریم و باز هم مصارف خانگی اولویت دارند، ناچار می‌شوند به جای گاز، مازوت بسوزانند و مثل سال گذشته مردم در هوای آلوده تنفس کنند.

وی با بیان اینکه تمامی این اتفاقات نشان‌دهنده بی تدبیری در مدیریت است، اظهارداشت: هیچکس برای زمستان و کمبود گاز و برق آماده نیست، اما چکار می‌توان کرد؟ احتمالا بازهم کاهش تولید دیگری در راه است و مشخص نیست انتهای این ماجرا چه خواهد شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده