تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۱۰۱۸
کد خبر: ۲۸۴۰۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفت و گوی «می متالز» با عضو هیات عامل هفت‌الماس عنوان شد:

تغییرات پی در پی قوانین و کم رنگ بودن نگاه توسعه‌محور در مسوولان چالش جدی تولیدکنندگان است

‌می‌متالز - مجموعه هفت الماس با نگاه تخصصی در حوزه ورق به دنبال توسعه هرچه بیشتر است و در این راستا چند پروژه جدید از جمله فولاد فراد را در دستور کار قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا ایزدپناه، عضو هیات عامل مجموعه صنعتی هفت الماس و استیل البرز در گفتگو با «می‌متالز» با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه اظهار کرد: هلدینگ فامکار، ۶ شرکت زیر مجموعه دارد که بیشتر نام استیل البرز و هفت‌الماس در میان عموم مردم آشنا بوده و این دو مجموعه از برند‌های اصلی ما هستند. در کنار این‌ها، مجموعه‌های حمایتی از جمله؛ شرکت خرم‌صنعت، تولیدکننده قطعات لوازم خانگی و قالب‌سازی و نیز، شرکت فنی و مهندسی توسعه فولادساب، تولیدکننده سازه‌های فلزی و ماشین‌آلات صنعت فولاد از دیگر مجموعه‌های ما در این هلدینگ هستند. همچنین، مجموعه مهندسی برز ما، رسالت انجام فعالیت‌های تحقیقی برای مجموعه‌های پتروشیمی را بر عهده دارد. پروژه فولاد فراد نیز تا ۴ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و در کنار آن، یک مجموعه نورد هم در چرخه فعالیت داریم. علاوه بر این، مجموعه‌های ساختمانی را در اختیار داریم که فعالیت‌های ساخت و ساز‌های عمرانی و صنعتی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به مجموعه هفت الماس و فعالیت‌های آن نیز، گفت: در نقطه‌ای قرار داریم که تلاش می‌کنیم تا این صنعت را در کشور گسترش دهیم. چالشی که امروز از سمت دولتمردان ما به وجود آمده، این است که دیدگاه افراد مستقر این جایگاه در بحث توسعه کمرنگ شده و این در حالی است که از مسیر‌های موفقیت کشور‌های دنیا نگاه جدی‌تری به امر توسعه دارند.

تغییرات پی در پی قوانین و کم رنگ بودن نگاه توسعه‌محور در مسوولان چالش جدی تولیدکنندگان است

ایزدپناه با تاکید بر موضوع تولید ناخالص ملی و اهمیت آن هم اظهار داشت: باید نگاه توسعه محور داشته باشیم. ما هرگاه می‌خواهیم در مجموعه‌های خودمان افزایش تولید داده و خط جدیدی را راه اندازی کنیم، متاسفانه نگاه مسوولان ذیربط بر اساس توسعه نبوده و در تامین زیرساخت‌ها با مشکل مواجه می‌شویم. در حالی که مسوولان و نگاه آن‌ها باید در این حوزه‌ها تسهیل‌کننده باشد. دولتمردان باید به توسعه کشور کمک کنند، چرا که به عقیده‌ی من؛ راه ارتقای کشور «توسعه» بوده و باید به این امر توجه ویژه‌‎ای معطوف گردد. ما منابع خوبی در زمینه آب، گاز و مواد اولیه، منابع مناسبی در کشور داریم. به عنوان مثال در حوزه سنگ آهن یکی از کشور‌های بزرگ تولیدکننده این محصول هستیم و از سوی دیگر نیز، نیرو‌های متخصص خوبی در اختیار داریم. دانشگاه‌های ما در حال آموزش مبنایی و اصولی در این حوزه هستند و اگر از این نیرو‌های انسانی استفاده نشود، این ظرفیت و پتانسیل آن هدر رفته و یا اقدام به مهاجرت خواهند کرد. از سوی دیگر ما از نظر جغرافیایی در جایگاه شاهراه ارتباطی هستیم و ارتباطات خوبی در شمال-جنوب و شرق–غرب داریم. بازار‌های با پتانسیلی در داخل کشور و کشور‌های همسایه مانند: عراق، ترکیه، افغانستان و دیگر کشور‌ها داریم و بنا بر عرایض پیشین، اگر به توسعه توجه داشته باشیم، می‌توانیم شاهد موفقیت‌های بسیاری در این زمینه‌ها باشیم.

وی ادامه داد: موضوعی که در این مدت در مجموعه هفت‌الماس را با چالش جدی همراه کرده، مساله‌ی تامین مواد اولیه است. مواد اولیه‌ای که ما در این مجموعه استفاده می‌کنیم، ورق گرم بوده، که تنها تولیدکننده‌ی داخلی آن، فولاد مبارکه است. فولاد مبارکه، مجموعه بزرگی است و نیاز‌های دیگر صنایع از جمله خودروسازی را نیز تامین می‌کند، ولیکن به دلیل اینکه تنها تولیدکننده در این حوزه محسوب می‌شود، تمام فشار ناشی از تولید ورق گرم بر این مجموعه وارد است. تلاش ما در فولاد فراد این است که مواد اولیه مورد نیاز هفت الماس را تولید کنیم تا علاوه بر تامین نیاز خودمان، بتوانیم پاسخگوی نیاز شرکت‌های پروفیل‌سازی باشیم؛ که البته این امر، چالش‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

ایزدپناه تصریح کرد: مجموعه هفت الماس؛ تولیدکننده ورق نورد سرد، گالوانیزه، گالوالوم و رنگی بوده و ما به تازگی با راه‌اندازی خط تین‌پلیت (قلع اندود) به صنایع غذایی و دیگر حوزه‌ها، محصول ارائه می‌کنیم. همواره بزرگ‌ترین چالش ما، بحث تامین مواد اولیه بوده که در تلاش برای حل موانع پیش روی آن هستیم. اما بحث بعدی ما، تغییرات قوانین است که بسیاری از همکاران فعال در تولید گالوانیزه با این چالش مواجه هستند. سال گذشته، هفت‌الماس به عنوان صادرکننده نمونه کشوری انتخاب شد. اما در فروردین‌ماه سال جاری، مصوبه‌ای تحت عنوان صادرات با تعرفه ابلاغ شد. در پی ابلاغ این مصوبه، متاسفانه بیش از ۷۰ درصد مشتریان صادراتی خود را طی ۲ ماه از دست دادیم؛ مشتریانی که برای جلب رضایت و همکاری با آن‌ها ۱۵ سال تلاش کرده بودیم.

این عضو هیات عامل مجموعه هفت الماس در ادامه، خاطرنشان کرد: نباید قوانین کشور را عجولانه و سریع تغییر داد. در حال حاضر بحث فروش ورق گالوانیزه و روغنی خارج از مسیر بورس ممنوع است. به عبارت دیگر، نوعی خودتحریمی در تصمیمات کلان کشور وجود دارد که باعث می‌شود صنعت کشور دچار رکود شود. عقیده‌ی من این است که باید اجازه داد تا بازار، آزاد باشد؛ نمی‌توان با عرضه و تقاضا بازی کرده و قیمت را به صورت دستوری بالا یا پایین نگه داشت. زمانی که یک کالایی با تیراژ بالا عرضه شود، قیمت کاهش می‌یابد و باید کمک کرد تا تقاضا با ایجاد بازار جدید افزایش پیدا کند. ما امروز دچار تولید مازاد گالوانیزه هستیم و بسیاری، تولیدات در این حوزه را اقتصادی نمی‌دانند چرا که مجوز‌های زیادی برای تولید آن صادر شده است. به عنوان نمونه، برای احداث ورق گرم می‌بایست مجوز‌های لازم صادر شود تا تامین مواد اولیه صورت گیرد.

تغییرات پی در پی قوانین و کم رنگ بودن نگاه توسعه‌محور در مسوولان چالش جدی تولیدکنندگان است

ایزدپناه، همچنین افزود: مجموعه هفت الماس قابلیت تولید ۸۰۰ هزار تن محصولات نورد سرد و پوشش‌دار را دارد. متاسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه -که بار‌ها هم به آن اشاره کردیم- امروز تنها با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید هستیم. این موضوع ما را با مشکل مواجه کرده و گا‌ها مجبوریم در بسیاری از خطوط، تولید را متوقف کنیم. در تابستان امسال تولید ما به مدت دو ماه بدلیل نداشتن مواد اولیه متوقف شد و ترجیح دادیم کالایی مانند ورق رنگی تولید کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای واردات ورق خام دارید یا خیر، گفت: باید توجیه اقتصادی این موضوع بررسی شود. ما ورق خام را برای حوزه تولید ورق قلع‌اندود وارد می‌کنیم اما، این اقدام برای ورق‌های گالوانیزه توجیه اقتصادی ندارد. ما برای واردات فولاد زنگ نزن و سیلیکون استیل اقدام کردیم تا نیاز تولیدکنندگان داخلی را در بحث فولاد‌های آلیاژی هم تامین کنیم.

ایزدپناه درباره تولید فولاد‌های خاص نیز بیان کرد: خط ما توان تولید این نوع ورق‌ها را دارد. در زمان راه‌اندازی مجموعه هفت الماس، هدف ما تامین مواد اولیه استیل البرز بود و که در ادامه، بسیاری از خطوط خریداری شده قابلیت تولید فولاد‌های خاص را نیز دارا بود. ما در فولاد فراد هم همین سیاست را پیش می‌بریم. بنا بر این شده تا در این مجموعه بالغ بر ۱.۲ میلیون تن ورق گرم نوردی تولید کنیم که از این میان، ۱۰۰ هزار تن استینلس اسستیل و ۱۰۰ هزار تن فقط محصول سیلیکون استیل خواهد بود. تکنولوژی ما اروپایی بوده و برخی ماشین آلات را تولید داخل و برخی دیگر را از اروپا و چین وارد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فولاد فراد در قزوین راه‌اندازی خواهد شد، تصریح کرد: برای این مهم در ابتدا، چند استان انتخاب شدند، اما این استان از نظر دارا بودن نیروی انسانی و دسترسی به بازار، نزدیکی به مجموعه کارخانه هفت الماس و تامین انرژی مورد انتخاب نهایی قرار گرفت. استانداری استان قزوین از بین ۵ منطقه، مناسب‌ترین مکان را در کنار شهرک صنعتی لیا پیشنهاد کرد. آب مصرفی ما از تصفیه فاضلاب استان تامین می‌شود و حدود ۱۵۰ هکتار زمین برای اجرای این پروژه در اختیار داریم. در حوزه اشتغال‌زایی نیز در فاز اول ۳ هزار نفر و در فاز نهایی ۵ هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار خواهند شد. به جهت سال‌ها فعالیت تخصصی، مجموعه ما اکنون به نوعی خبرگی و بهره‌گیری از اصل تخصص رسیده و از همین جهت، ما تنها در صنعت ورق با تمام توان به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

ایزدپناه در پایان نیز تاکید داشت: هدف ما کمک به کشتی ایران در آب‌های جهانی است و در تلاش هستیم تا به عنوان عضوی در این حوزه فعالیت مستمر و مفید داشته باشیم. اگر اقتصاد کشور به قدرت برسد، هیچ عنصری توان زیر سوال بردن آن را نخواهد داشت و ما از هیچ تلاشی برای قوی‌تر شدن پیکره اقتصاد ایران فروگذار نخواهیم کرد.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده