تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۴۸۶
کد خبر: ۲۸۵۴۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با «می متالز» مطرح شد:

قرارداد‌های یک طرفه چالش فعالان سازه‌های فولادی است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع عمرانی باربد فن آور اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده قرارداد‌های این حوزه در حال حاضر دولتی هستند و با مناقصه پروژه‌ها واگذار می‌شوند، قرارداد‌ها به صورت یک طرفه از جانب کارفرما‌ها حکم می‌شوند که قرارداد‌های یک طرفه‌ای هستند و منافع طرف فروشنده، پیمانکار یا مجری سازه فولادی در آن دیده نمی‌شود. این بزرگ‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم. این موضوع باعث می‌شود تا همکاران ما روی مطالبات خود چه در زمینه اخذ به صورت کلی و چه زمان اخذ نمی‌توانند برنامه ریزی داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، بابک ضیایی مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع عمرانی باربد فن آور، در گفتگو با خبرنگار «می متالز» اظهار کرد: این مجموعه اساسا شرکت پیمانکار و تولیدکننده سازه فولادی است. در سال ۱۳۸۱ شرکت تاسیس شده است و در حال حاضر دارای رتبه دو رشته ابنیه است. همچنین در رشته تاسیسات و تجهیزات و نفت و گاز نیز دارای رتبه است.

وی تصریح کرد: شرکت در زمینه بازرگانی مقاطع فولادی فعالیت دارد و همزمان در زمینه بازرگانی و تامین تجهیزات، ملزومات و قطعات صنایع نفت و گاز فعالیت دارد. همچنین در زمینه اجرای خطوط لوله انتقال نفت و گاز نیز فعال هستیم. حدود ۲۰ سال از تاسیس شرکت می‌گذرد و در این مدت خوشبختانه رشد بسیار خوبی را شاهد بودیم و در حال حاضر سهم خوبی را در بازار در اختیار دارد.

ضیایی همچنین درباره همایش سازه‌های فولادی و چالشی که این بخش را دچار مشل کرده، گفت: در حوزه سازه‌های فولادی باید مسائل را به دو بخش تقسیم کرد. ابتدا در بازار داخلی که عدم امکان انعقاد قرارداد‌های دو طرفه در پروژه‌ها دیده می‌شود. با توجه به اینکه عمده قرارداد‌های این حوزه در حال حاضر دولتی هستند و با مناقصه پروژه‌ها واگذار می‌شوند، قرارداد‌ها به صورت یک طرفه از جانب کارفرما‌ها حکم می‌شوند که قرارداد‌های یک طرفه‌ای هستند و منافع طرف فروشنده، پیمانکار یا مجری سازه فولادی معمولا در آن دیده نمی‌شود. این بزرگ‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم. این موضوع باعث می‌شود تا همکاران ما روی مطالبات خود چه در زمینه اخذ به صورت کلی و چه زمان اخذ آن نمی‌توانند برنامه ریزی داشته باشند.

وی افزود: در بازار خارجی هم با توجه به آنکه سیاست مدونی در بحث برگشت ارز وجود ندارد، باعث می‌شود قیمت تمام شده‌ای که به طرف خارجی اعلام می‌کنیم قابل رقابت نباشد. اما مطلب مهم‌تر آن است که در پروژه‌های خارجی که نیاز به ارائه ضمانت نامه وجود دارد، با توجه به مشکلات بانکی و تحریم امکان این کار وجود ندارد و به ناچار بازار‌های خارجی را از دست می‌دهیم.

به گفته ضیایی، در بحث تامین مواد اولیه برای سازه‌های فولادی مشکلی نیست. از نظر قیمت نیز عرضه و تقاضا تعیین کننده است و ما به عنوان مصرف کننده فولاد باید هوشمندی را داشته باشیم که به نحوی وارد قرارداد‌ها شویم که از نظر قیمت مواد اولیه دچار مشکل نشویم.

وی افزود: تامین ماده اولیه از طریق شرکت‌ها و بورس کالا انجام می‌شود. ورق‌های فولادی عمدتا از بورس تامین می‌شود، زیرا تولید شرکت فولاد مبارکه است. اما مقاطع فولادی دیگر مسقیم از کارخانه خریداری می‌شود.

ضیایی درباره تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده، بیان کرد: بدون شک نرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده دارد. ما فاکتور‌هایی در بحث قیمت تمام شده داریم که بحث عمده آن به فولاد باز می‌گردد. شاید فولاد چندان به تغییرات نرخ ارز حساس نباشد. اما در باقی ملزومات مانند الکترود، رنگ و حتی نیروی انسانی، این افزایش نرخ ارز کاملا هوشمند است و خود را نشان می‌دهد. تا حدی این موضوع در قرارداد‌ها دیده می‌شود، اما در شرایطی که نرخ ارز به یکباره نوسان شدیدی دارد از اختیار ما خارج است.

وی با اشاره به تعاملات با وزارتخانه‌های مرتبط، اظهار کرد: کلیه ارگان‌ها طرف قرارداد هستند. وزارت مسکن، نفت، دفاع، ارگان‌های نظامی با ما در ارتباط هستند و نمی‌توان گفت تنها محدود به یک وزارتخانه هستیم.

قرارداد‌های یک طرفه چالش فعالان سازه‌های فولادی است

ضیایی در پاسخ به این سوال که کارفرما چطور می‌تواند به پروژه اطمینان کند، بیان کرد: بدون شک در هر پروژه‌ای کارفرما بسته به تشخیص خود برخی استاندارد‌هایی را در قرارداد درج می‌کند که در حال حاضر عمده استاندارد مورد نظر مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان است. در مواردی که مبحث دهم سکوت کرده یا اشاره‌ای به موضوع نداشته استاندارد‌های آمریکایی در زمینه سازه‌های فولادی و در زمینه جوش حکم فرما است.

وی ادامه داد: این استاندارد‌ها در مراحل ساخت به صورت دقیق و مرحله به مرحله انجام می‌شود. متریال‌ها نیز کاملا چک می‌شود. همچنین آزمایش‌هایی انجام می‌شود که متریال منطق بر استاندارد‌ها است. در حین ساخت نیز بازرسی‌های ابعادی و جوش انجام می‌شود. همچنین در مرحله نصب نیز بر اساس ضوابط موجود بازرسی‌های دقیق صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع عمرانی باربد فن آور عمر مفید یک سازه فولادی را روی ۲۰۰ سال هم حساب کرد و گفت:، اما متاسفانه در ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود مسائل دیگری باعث می‌شود عمر ساختمان‌های ما کمتر از ۵۰ سال باشد. یکی از مواردی که باعث کاهش عمر می‌شود عدم وجود یک طرح تفصیلی در شهرداری‌ها است.

ضیایی ادامه داد: موضوع دیگر عدم اجرای ساختمان‌ها پس از سازه براساس استاندارد‌های رایج دنیای امروز است که باعث می‌شود کیفیت ساختمان به حدی پایین باشد که بعد از مدت کوتاهی ساختمان رخ خود را از دست بدهد.

وی درباره مقاومت در برابر زلزله نیز گفت: ژاپن یکی از کشور‌هایی است که به دلیل زلزله خیز بودن بسیار در تکنولوژی‌های مقاومت پیش رو است و در چند روش کار می‌کنند. به عنوان مثال در بحث مقاوم سازی سازه کار می‌کنند که می‌تواند با استفاده از متریال مقاوم باشد یا با سبک سازی ساختمان آن را محقق کند. از سویی دیگر بحث از بین بردن یا ویران کردن انرژی زلزله در ساختمان مطرح است که با استفاده از تکنولوژی‌ها این حوزه انجام می‌شود. همچنین ایزوله کردن فونداسیون از دیگر اقداماتی است که انجام می‌شود. این موارد باعث شده زلزله‌های شدید کمترین تلفات را به همراه داشته باشد. در کشور ما نیز به ویژه در بخش مقاوم سازی این دانش وجود دارد. در بخش گریز از نیروی زلزله هم دانش تئوری وجود دارد و شرکت‌هایی در این زمینه وارد شده اند، اما متاسفانه همه گیر نشده است، زیرا هنوز سازندگان ما سازندگان متخصص نیستند و صرفا سرمایه گذار بوده و به دلیل ناآگاهی ازاین تکنولوژی‌ها استفاده نمی‌کنند. بخشی دیگر هم به دلیل آنکه هزینه تمام شده سازه را افزایش می‌دهد شاهد مقاومت در اجرایی شدن آن هستیم.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده