تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۸۵۴۴۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بهار تولید در یلدای زمستان / مدیریت عاقلانه به جای شعار در ایران خودرو

‌می‌متالز - بلند‌ترین شب سال برای ایرانی‌ها تعریف خاصی دارد. از حافظ تا هندوانه میهمان خانه‌ها هستند. اما این بار بلند‌ترین شب سال برای اهالی صنعت خودرو معنای دیگری نیز داشت...

به گزارش می‌متالز، بلند‌ترین شب سال برای ایرانی‌ها تعریف خاصی دارد. از حافظ تا هندوانه میهمان خانه‌ها هستند. اما این بار بلند‌ترین شب سال برای اهالی صنعت خودرو معنای دیگری نیز داشت. زیرا بزرگ‌ترین خودروساز کشور توانست با پروازی بلند از مرز تولید ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو عبور کند و به این ترتیب شب یلدا برای ایران خودرو به یلدای رکورد‌ها تبدیل شد.

طبق اخباری مستندی که این خودروساز منتشر کرده است، ایران خودرو در شب یلدا (۳۰ آذر) توانسته از مرز تولید ۴۶۰ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری و سبک عبور کند و با رشد تولید ۴۶ درصدی نسبت مدت مشابه سال قبل، بیش از کل تولید سال ۱۴۰۰ خودرو تولید کند. به این ترتیب باید گفت این خودروساز در ۹ ماه توانسته به اندازه کل تولید ۱۲ ماه سال قبل خودرو تولید کند. ضمن این که با تولید بیش از ۶۳ هزار دستگاه خودرو در ماه، رکورد تازه‌ای در تولید ماهانه بعد از اردیبهشت سال ۹۷ برجای گذاشته است.

از نکات جالب توجه این آمار تولید بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاهی انواع خودرو‌های تجاری سبک و سنگین است که نشان از پویایی ایران خودرو دیزل در زنجیره‌های مختلف صنعتی و فرآیند تولید دارد. از طرفی قائم مقام تامین و تولید ایران خودرو نیز به رسانه‌ها گفته است که این خودروساز در سه ماهه پایانی سال جاری ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر نیز تولید می‌کند.

به این ترتیب باید گفت در پایان سال ۱۴۰۱ ایران خودرو باید حدود ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده باشد که با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های موجود بسیار حائز اهمیت است. آمار و ارقامی که توسط ایران خودرو به عنوان یکی از مهمترین شرکت‌های تولید-صنعتی کشور منتشر شده است، زوایای مهمی از صنعت خودرو و مدیریت یک بنگاه کلان تولیدی را در شرایط سخت تحریم نشان می‌دهد. مهمترین نکته‌ای که این آمار نشان می‌دهد، رشد تولید و کیفیت محصول در شرایطی است که گره‌های تحریم حتی تنگ‌تر از گذشته شده است.

شاید بتوان ثبت رکورد تولید خودرو و عبور از کل تولید سال گذشته در ۹ ماه را از دو زاویه بررسی کرد. ابتدا تئوری مدیریت صحیح در یک بنگاه صنعتی پر چالش و وسیع، چون ایران خودرو و دوم استفاده از استراتژی درست و منطبق با شرایط واقعی. در مورد اول باید به این نکته اشاره کرد که تیم مدیریتی فعلی ایران خودرو این شرکت را در شرایطی تحویل رفته اند که دهه‌ها هزار خودرو در کف پارکینگ‌های آبی پوشان منتظر رسیدن قطعات بود و تولید خودرو‌های ناقص کمر این سازنده را خم کرده بود. زیرا تولید خودروی ناقص و فرستادن این محصولات به پارکینگ‌ها تا رسیدن قطعات مورد نیاز باعث شده بود هزاران میلیارد تومان سرمایه در گردش ایران خودرو مسکوت بماند و از طرفی به دلیل هزینه‌های انبار داری و جریمه‌های حاصل از تاخیر در تحویل خودروها، خواب این سرمایه در گردش عظیم خود هزینه‌های مالی بسیاری بر دوش این سازنده گذاشته بود.

این در حالی بود که تئوری اشتباه افزایش تولید ان هم به صورت ناقص هر لحظه این هزینه‌ها را افزایش می‌داد و خودرو‌های ناقص نیز امکان تجاری سازی و بازگشت سرمایه را نداشتند. از طرفی تولید خودروی ناقص و راکد ماندن این خودرو‌ها در پارکینگ‌ها خود باعث افت کیفیت محصولات شده بود که در نهایت نارضایتی مشتریان را در پی داشت.

مهدی خطیبی مدیرعامل فعلی ایران خودرو در اولین قدم پس از نشستن در اتاق فرماندهی ایران خودرو، تولید خودروی ناقص را با روندی نزولی کاهش داد و این خودروساز از خردادماه سال جاری دیگر خودروی ناقص تولید نکرد. به این ترتیب به طور میانگین تنها با این تصمیم از افزایش زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی ایران خودرو جلوگیری شد. همچنین به دلیل تولید عبور مستقیم تا حدود ۲۵ درصد کیفیت محصولات افزایش یافت. تولید عبور مستقیم که تیم مدیریت ایران خودرو با وجود تمام مشکلات پای آن ایستاده است، شاید در روز‌های اول که سخن از آن به میان می‌آمد، همچون شعار‌های گذشته نمود پیدا می‌کرد. اما پافشاری روی این تئوری صحیح باعث شده امروز حتی روند زیان دهی این شرکت که ناشی از قیمت دستوری است نیز کاهش یابد.

در این دوران به دلیل منطبق شدن استراتژی‌های حاکم بر این خودروساز با شرایط واقعی اقتصادی، تامین و تولید، حتی در دورانی تولید خودرو روند صعودی چشم گیری نداشت. اما در مهرماه که خودرو‌های کف به طور کامل تکمیل شدند و این بار از دوش ایران خودرو برداشته شد، تولید خودرو با شدت افزایش یافت و به این ترتیب این خودروساز توانست در ۹ ماه به اندازه کل تولید سال گذشته محصول تولید کند.

یکی دیگر از تئوری‌های صحیح مدیریت در ایران خودرو شناسایی گلوگاه‌های تولید و تامین قطعات است. هر چند در گذشته نیز همواره اصلاح ارتباط ایران خودرو با زنجیره تامین از جمله شعار‌های مدیران قبلی این خودروساز بود، اما در عمل ده‌ها هزار خودروی ناقص حاصل این شعار‌ها شد. ولی در دوران جدید این شرکت، اصلاح زنجیره تامین و شناسایی گلوگاه‌های تولید یکی از مهمترین فاکتور‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته و به این ترتیب اصلاحات کلانی اتفاق افتاده است. به طور مثال امروز ایران خودرو دیزل به عنوان سوده‌ترین خودروساز کشور در حالی به سمت ثبت رکورد جدید در تولید محصولات تجاری می‌رود که در ابتدای سال جاری مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو طی یک تصمیم استراتژیک تامین قطعات مورد نیاز ایران خودرو دیزل بر عهده خود این خودروساز گذاشت.

به این ترتیب استقلال در تامین قطعات و کاهش پیچیدگی‌ها در زنجیره تامین باعث شد، امروز اثری از زیان انباشته در این خودروساز نباشد. از طرفی اصلاح ارتباطات با قطعه سازان و حرکت به سمت خرید مجموعه قطعات به جای تک قطعه باعث افزایش تمرکز ایران خودرو در تامین و تولید شده است. ضمن این که بسیاری از قطعات در این دوران از حالت تک تامین به چند تامین کننده تغییر یافته اند که خود در حوزه کیفیت قطعات نیز بین قطعه سازان رقابت ایجاد کرده است.

بی شک نتیجه این تصمیمات افزایش کیفیت نهایی محصول خواهد بود. به این ترتیب باید گفت با وجود همه مشکلات ناشی از تحریم و مشکلات اقتصادی و ارتباطات بین الملل برای تامی مواد اولیه در صنایع کشور، ایران خودرو توانست یلدای زمستانی را به یلدای تولید تبدیل کند. موضوعی که نشان می‌دهد، برای افزایش بهره وری حتی در بدترین شرایط هم می‌توان از مدیریت عقل گرا به جای مدیریت شعار استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده