تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۸۶۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کنفدراسیون صادرات مطرح کرد:

انتقاد از روش‌های دولت برای بازگشت ارز صادراتی و پیش بینی روند آتی

می متالز - رئیس کنفدراسیون صادرات با انتقاد از اجرایی‌نشدن روش‌های مطرح شده دولت برای بازگشت ارز صادراتی گفت: تصمیمات اخیر و مشکلات حاصل از تعهدات ارزی باعث کاهش شدید صادرات طی ماه‌های اخیر شده است.
انتقاد از روش‌های دولت برای بازگشت ارز صادراتی و پیش بینی روند آتی

به گزارش می متالز، محمد لاهوتی با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی‌ها در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از میان روش‌های مطرح شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات تنها روش عرضه به سامانه نیمایی در حال اجرا است و به‌‌دلیل مشکلات موجود این روش نیز برای صادرکنندگان یا ممکن نیست و منتج به ضرر می‌شود.

وی در واکنش به مطرح‌شدن چندین روش برای بازگشت ارز صادراتی از سوی مسئولان دولتی و بانک مرکزی افزود: متاسفانه این روش‌ها تنها روی کاغذ جواب می‌دهند و عملاً قابلیت اجرایی پیدا نکرده و تنها روش ممکن همان بازگشت ارز از طریق سامانه نیما است.

این مقام مسئول ادامه داد: به‌عنوان مثال وقتی صادرکننده می‌خواهد ارز صادراتی را در اختیار واردکننده دیگری قرار دهد، فرایند ثبت سفارش امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر اگر هم بخواهد ارز را صرف واردات کالای دیگری کند با بهانه اینکه در چند سال گذشته سابقه واردات آن کالا را نداشته و دلایل دیگری از این دست، امکان واردات ندارد.

لاهوتی با تاکید بر اینکه روش‌های مطرح شده از سوی مسئولان دولتی و بانک مرکزی به هیچ وجه قابلیت عملیاتی شدن نداشته، گفت: صحت این ادعا کار چندان سختی نیست. فقط کافی است مسئولان آمارها را اعلام کنند و به شفافیت بگویند چه میزان ارز صادراتی از روش‌های دیگر به جز سامانه نیما بازگشته است. تصمیمات اخیر دولت و مشکلات حاصل از تعهدات ارزی باعث کاهش شدید صادرات طی ماه‌های اخیر شده و این روند نزولی صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!