تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۸۷۶۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

با برگزاری چهار دوره جشنواره فولاد ۱.۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی سازی بیش از ۲۶ هزار قطعه تحقق یافته است

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون و با برگزاری چهار دوره این جشنواره ۱.۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی سازی بیش از ۲۶ هزار قطعه تحقق یافته است.

به گزارش می‌متالز، وجیه الله جعفری امروز در چهارمین جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران افزود: تاکنون و با برگزاری چهار دوره این جشنواره ۱.۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی سازی بیش از ۲۶ هزار قطعه تحقق یافته است.

وی گفت: به‌تازگی و با هماهنگی خوبی که از طریق سامانه «کار لینک» ایجاد شده، اتصال شرکت‌های سازنده، شرکت‌های فولادی و شرکت‌های دانش بنیان برقرار شده که می‌تواند در ارتقای برنامه‌های بومی‌سازی تأثیرگذار باشد.

معاون وزیر صمت همچنین به پرداخت تسهیلات کم‌بهره به واحد‌ها و شرکت‌هایی که توانمندی بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات را دارند از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی خبر داد.

جعفری ادامه داد: امروز به‌جز زنجیره فولاد، در سایر زنجیره‌های مس، آلومینیوم و سرب و روی، تولید بیش از ۱۵ نوع ماده معدنی جدید دنبال می‌شود و در کنار طلا که زنجیره آن امروز هرچه بیشتر تکمیل شده، همگی نیازمند ماشین‌آلات سنگین هستند و بومی‌سازی این ماشین‌آلات می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده تأثیرگذار باشد.

رونمایی از نخستین دامپتراک ۶۰ تنی تولید داخل

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین به ساخت نخستین دامپتراک ۶۰ تنی کشور با ۴۵ درصد ساخت داخل اشاره کرد و افزود: با خودباوری خوبی که در این زمینه ایجاد شده، ایجاد خطوط تولید این ماشین‌آلات و تولید دامپتراک در ظرفیت‌های بالاتر محقق خواهد شد.

براساس این گزارش؛ نخستین دامپتراک ۶۰ تنی کشور با ۷۰۰ اسب بخار قدرت، ۴۵ درصد ساخت داخل و ۶۰ درصد کاهش ارزبری تولید شد. یعنی در حالی که نمونه مشابه خارجی آن ۶۰۰ هزار دلار قیمت دارد، مهندسان داخلی آن را با ۲۰۰ هزار دلار تولید کردند.

تولید این خودروی سنگین معدنی که ۴۵ تن وزن دارد، سه سال به طول انجامید و با سه هزار ساعت کار کردن در معدن شماره یک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، نمایش خوبی از توان خود داشته است.

سازندگان این محصول خاطرنشان‌کردند: در صورت مهیا شدن شرایط، امکان ساخت دامپراک ۱۲۰ تنی برقی که توان تولید ویل موتور و ژنراتور آن در داخل کشور وجود دارد (که به معنای ۸۰ درصد داخلی‌سازی است) وجود دارد؛ خودرویی که قیمت آن ۱.۵ میلیون یورو است.

گفتنی است؛ چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت بومی‌سازی، حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری با حضور و مشارکت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان مطرح داخلی، توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و حمایت ایمیدرو از امروز تا ۲۲ دی‌ماه در هتل المپیک برگزار می‌شود.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده