تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۹۱۲۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

تخصص کلید توسعه متوازن در صنعت فولاد

‌می‌متالز - به نظر می‌رسد تا زمانی که تخصص، دانش و تجربه جای خود را به قدرت سیاسی مدیران در حوزه صنعت فولاد داده است، توسعه فولاد به روش غیر اصولی ادامه خواهد یافت.

می‌متالز به نقل از دنیای سرمایه گذاری؛ حمیدرضا سلماسی؛ مجری چندین طرح فولادی عظیم در کشور - بحران انرژی در صنعت فولاد طی سال‌های گذشته و زیان سنگین ناشی از قطع برق و گاز در صنایع مرتبط با زنجیره فولاد، دلیلی جز بی تدبیری و بی توجهی در انتخاب مدیران ارشد کشور در حوزه صنعت ندارد؛ مدیرانی که صرفا با معیار‌های سیاسی انتخاب و موفق به حضور در سطوح عالی مدیریت شرکت‌ها شده اند.

چشم انداز پر از خطای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ که بدون در نظر گرفتن منابع و زیر ساخت‌های مورد نیاز صنعت فولاد نوشته شده است پایانی جز شکست ندارد.

چگونه می‌توان بدون حل مشکلات زیرساختی جاری کشور در حوزه انرژی، آب و راه‌های ارتباطی ریلی - جاده‌ای متناسب با توسعه ظرفیت زنجیره فولاد به این چشم انداز رسید؟

صدور مجوز‌های نامتوازن تحت فشار‌های سیاسی نمایندگان منتخب مردم در موقعیت‌های جغرافیایی نامناسب ادامه دارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که تخصص، دانش و تجربه جای خود را به قدرت سیاسی مدیران در حوزه صنعت فولاد داده است، توسعه فولاد به روش غیر اصولی ادامه خواهد یافت و طرح‌هایی همچون شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به سمت این پروژه‌های توسعه یافته خسارت‌های زیست محیطی بسیاری را رقم خواهد زد و این در حالی است که مجوزی برای برداشت آب دریا جهت صنایع فولادی جنوب کشور که در کنار آب ایجاد شده اند داده نمی‌شود و به جای آن، پروژه‌های تصفیه فاضلاب در این مناطق تعریف و اجرا می‌شود.

به راستی که برای رهایی از وضعیت موجود صنعت کشور نیازمند حضور نخبگان و متخصصان این حوزه است، در غیر این صورت بخش خصوصی که هیچ حمایتی از سوی دولت و نهاد‌های حکومتی ندارد، از صدور قوانین، مقررات و بخشنامه‌های دستوری لحظه‌ای و غیرمنطقی هر روز آسیب بیشتری خواهد دید و تعطیلی این واحد‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

امید است، مدیرانی که سال‌ها پایه گذار تصمیمات غلط در حوزه صنعت فولاد بوده اند، با ترک جایگاه‌های خود فرصت مدیریت و برنامه ریزی صحیح و اصولی را در اختیار شایستگان این حوزه قرار دهند تا نسل‌های بعدی شاهد پروژه‌های ۱۵ ساله و طرح‌های استانی گذشته نباشند.

تخصص کلید توسعه متوازن در صنعت فولاد

منبع: دنیای سرمایه گذاری

عناوین برگزیده