تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۴
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۱۳۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طغیانی:

طرح مالیات بر سوداگری ترمزی برای ورود سوداگران به بازارها/ مردم عادی متضرر نمی‌شوند

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، ترمز و توقفی برای ورود سوداگران به بازار‌های تعریف شده از جمله خودرو، ارز، طلا و مسکن است، گفت: ۹۹ درصد مردم که خرید و فروش عادی دارند یا از این اقلام استفاده می‌کنند، به هیچ وجه متضرر نخواهند شد.

به گزارش می‌متالز، مهدی طغیانی با اشاره به موادی از طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، گفت: مواد ۹، ۱۰ و ۱۱ این طرح در صحن علنی مجلس بررسی شده است، بر اساس ماده ۹ این طرح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان توسعه داده شده است، این قانون تنها اشخاص تجاری را شامل می‌شود، اما در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی آوردیم که برای معاملاتی که در قالب اشخاص غیر تجاری انجام می‌شود و سوداگرانه است، کارپوشه تجاری ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: بر اساس ماده ۱۰ مصوب این طرح اگر صورت حساب‌هایی خارج از سامانه مؤدیان پایانه‌های فروشگاهی صادر شود حتما باید در قالب سامانه دیگر ثبت شود و صورت حساب خارج از سامانه پذیرفته نیست.

وی با یادآوری ماده ۱۱ طرح مذکور در مورد موضوعات و اشخاص مشمول مالیات، گفت: در ماده ۱۲ عناوین مشمول مالیات تعریف شدند مانند طلا، ملک، خودرو، ارز و ... و در ماده ۱۳ معافیت‌هایی مالیاتی مرتبط با ماده ۱۲ مشخص شدند.

طغیانی در ادامه تصریح کرد: ۹۹ درصد مردم که در زندگی خود اقلام مورد نظر در این طرح را خرید و فروش یا از آن‌ها استفاده می‌کنند، به هیچ وجه متضرر نخواهند شد، اما کسانی که سوء استفاده می‌کنند و وارد سوداگری در این حوزه‌ها شدند، معاف از پرداخت مالیات نخواهند شد. این طرح یک نوع ترمز و توقفی برای ورود سوداگران به این بازار‌ها است، بازار‌هایی که عمدتا روی معیشت و زندگی مردم تاثیرگذار است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر اخذ مالیات از برخی افراد غیرتجاری بر افزایش نرخ برخی کالا‌ها یا خدمات، اظهار کرد: اینکه قرار است کارپوشه برای افراد غیرتجاری باز شود به معنی این نیست که همه آن‌ها مشمول مالیات قرار می‌شوند، فقط معاملات بزرگی که در چهار حوزه تعریف شده، تعیین شدند مشمول بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: میزان مالیات این اشخاص غیرتجاری برای سال‌های بعد به نسبت تورم مشخص می‌شود، البته شایان ذکر است که ۹۹ درصد مردم شامل این طرح نمی‌شوند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده