تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۹۲۵۴۷

کدام بنادر و مرز‌ها به بندر خشک آپرین متصل هستند؟

‌می‌متالز - مدیر کل لجستیک راه آهن درباره چگونگی فعالیت بندر خشک آپرین توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش می‌متالز، محمد مهدی حسن زاده مدیر کل لجستیک راه آهن در خصوص تعریف و کارکرد اصلی بندر خشک گفت: دهه ۸۰ مفهموم بندر خشک برای اولین بار وارد صنعت لجستیک کشور شد و مفهوم بنادر خشک، همان بنادر ساحلی هستند که به جای انتقال کالا از طریق کشتی، این کار با واگن انجام می‌شود. فعالیت بنادر خشک در دنیا از جمله منطقه، اسپانیا، هندوستان و اروپا موفق بوده و در ایران هم برای اولین باردهه ۸۰ آپرین به عنوان اولین بندر کشور مطرح و وارد چرخه حمل و نقل لجستیک کشور شد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین کارکرد بنادر خشک، پشتیبانی از بنادر ساحلی به واسطه شبکه ریلی است. یعنی به تعبیری انتقال کالا از بنادر ساحلی به مراکز مصرف و صنعتی از طریق شبکه حمل و نقل ریلی اتفاق می‌افتد.

حسن زاده در خصوص چگونگی فعالیت بندر خشک آپرین بیان کرد: بالای ۵۰ درصد از تراکم صنایع در استان‌های تهران، البرز و قزوین قرار دارد و در فاصله نزدیک قم و استان مرکزی که با راه اندازی بندر خشک آپرین دسترسی صاحبان صنایع به کالاهایشان تسهیل پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: تقریبا همه بنادر ساحلی از جمله بندر شهید رجایی، بندر حضرت امام، بندر امیرآباد و بندر خرمشهر متصل به شبکه ریلی است و در آینده نزدیک بنادر چابهار و کاسپین انزلی هم متصل می‌شوند. با این اتفاق از بنادر ساحلی قابلیت ارسال بار به بندر خشک آپرین وجود دارد.

مدیر کل لجستیک راه آهن در خصوص مزایای راه اندازی بندر خشک آپرین گفت: متاسفانه کارکرد اصلی بنادر ساحلی بارانداز است و الان این کارکرد از بین رفته و تقریباً به انبار تبدیل شده است؛ در حالی که در واقع اصلی‌ترین کارکرد بنادر ساحلی بارانداز و انتقال به پسکرانه‌ها است تا دیگر به رسوب کالا در بنادر منجر نشود. همچنین بندر خشک مثل آپرین کمک می‌کند که کالا قبل از انجام تشریفات گمرکی در بندر ساحلی، مستقیماً به بنادر خشک منتقل شود. این اتفاق هم باعث باز شدن ظرفیت برای ورود کشتی‌های جدید و تخلیه کالا‌های جدید می‌شود و هم در واقع صاحبان کالا برای مراجعه به تشریفات گمرکی، کار‌ها با سهولت انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده