تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۹۳۱۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت تاکید کرد:

بهره‌برداری از ۲۳۰۰ واحد تولیدی در کشور در سال‌جاری/ باید زنجیره ارزش محصولات را تکمیل کنیم

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه از ابتدای سال‌جاری ۲۳۰۰واحد تولیدی در کشور به بهره‌برداری رسیده، گفت: تعداد واحد‌های راکد در حال کاهش بوده و واحد‌های جدید نیز در حال راه‌اندازی است، برای تامین مواد اولیه و ارز با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش می‌متالز، «علی رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، روز سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی این استان، با بیان اینکه نقاط قوت مدیران قوی باید دنبال شود، افزود: باید برای سرمایه‌های انسانی ارزش قائل شویم و از تجریبات مدیران قبلی برای توسعه صنعت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم با مشکل معیشتی مواجه هستند، اضافه کرد: باید برای بهبود وضعیت معیشت مردم تمام تلاش خود را به کار بگیریم، کارآفرینان عابد هستند و این مساله مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده و این نشان‌دهنده جایگاه کارآفرینان است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه کارآفرینان و تولید در بهبود معیشت مردم و ریشه‌کنی فقر موثر است، ادامه داد: تولید به اشتغال پایدار کمک می‌کند و بخش خصوصی در این مسیر موثر است، وضعیت صنعت در چهارمحال و بختیاری رو به رشد است.

وی در ادامه تصریح کرد: حکمرانی در بخش صنعت حائز اهمیت است، باید زنجیره ارزش محصولات را تکمیل کنیم، تامین منابع مالی باید در دستور کار قرار بگیرد، منابع انسانی خوبی در کشور و استان وجود دارد، وزارت صمت باید در تامین زیرساخت برای سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند.

رسولیان با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در تامین زیرساخت برق در وزارت صمت صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: در ایجاد ۹۴پست برق مشارکت داشته‌ایم، برای تامین آب نیز خرید و انتقال پساب به شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه با مشکل برای تامین منابع مالی مواجه بودیم، اظهار کرد: توسعه فناوری باید در صنعت مورد توجه قرار بگیرد، شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه تولید باید ورود پیدا کند، امسال ۷۶۰کارگاه کوچک در همین راستا راه‌اندازی شد.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه از ابتدای سال‌جاری ۲۳۰۰واحد تولیدی در کشور به بهره‌برداری رسیده، افزود: تعداد واحد‌های راکد در حال کاهش بوده و واحد‌های جدید نیز در حال راه‌اندازی است، برای تامین مواد اولیه و ارز با مشکل مواجه هستیم، اما حمایت از صنعتگران در اولویت است.

افزایش تقاضای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری

«محمدکاظم منزوی» سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین، گفت: حجم تقاضا برای زمین‌های شهرک‌های صنعتی استان به سمتی رفته که برای تامین زمین در شهر‌ک‌های مورد تقاضا با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه صنعت یکی از بخش‌های اقتصادی مهم استان است، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری خدمات بسیار مهمی را به بخش‌های مختلف کشور عرضه می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی و ارائه خدمات به صنایع کوچک ۲عاملی است که در هماهنگی امور اقتصادی استانداری مورد توجه قرار گرفت و به اتفاق تیم اقتصادی استان زیرساخت‌های جدیدی در شهرک‌های صنعتی ایجاد شد و در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی شهرکرد، سفیددشت و بروجن مشکل برق را تا ۱۰سال آینده مرتفع کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: کمبود آب شرب در شهرک‌های صنعتی و پروژه انتقال پساب شهرکرد به شهرک صنعتی و فولاد سفیددشت ۲پروژه مهم و در دست اقدام است که در این مسیر تعداد زیادی از واحد‌های صنعتی از این پساب که در تصفیه‌خانه شهرکرد تهیه می‌شود استفاده می‌کنند.

منزوی بیان کرد: اتفاقات خوبی در تامین زیرساخت‌های جدید و تعریف شهرک‌های صنعتی جدید در استان افتاده است که این عملیات هزینه بالایی داشت و تأمین آن برای شرکت‌های صنعتی کمک مسئولان کشوری را می‌طلبد.

وی، با اشاره به اینکه ۴۰۰طرح صنعتی استان به پیشرفت فیزیکی بالا رسیده‌اند، تصریح کرد: حجم تقاضا برای زمین‌های شهرک‌های صنعتی به سمتی رفته که برای تامین زمین در شهر‌ک‌های متقاضی‌محور با مشکل مواجه هستیم و نتوانستیم خدمت شایانی به صنعتگران داشته باشیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حضور اصناف به عنوان واحد‌های صنعتی کوچک در شهرک‌های صنعتی برای ما بسیار مهم است، بیان داشت: امسال واگذاری زمین به صنوف کلید خورده و قول داده‌ایم که تا پایان سال به صنف درودگران، پوشاک و فلزکاران تعداد قابل توجهی زمین در ابعاد کوچک واگذار کنیم.

۸۰ درصد معادن چهارمحال و بختیاری فعال هستند

«سجاد رستمی» مدیرکل سابق اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین با بیان اینکه اولویت بنده در طول دوران مسئولیت افزایش تعامل بین بخش خصوصی و دولت بود، اظهار کرد: موفقیت به‌صورت فردی به دست نمی‌آید و باید دسته جمعی به موفقیت رسید، اما یک فرد می‌تواند موجب شکست تیم شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۹۲ جواز تاسیس در چهارمحال و بختیاری صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ رشد ۳۰۰ درصدی داشت.

مدیرکل سابق اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه ۱۰۰۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است، یادآور شد: ۲۳هزار نفر در این واحد‌ها مشغول به فعالیت هستند، همچنین ۲۰۰۰ طرح صنعتی در استان در حال اجرا است و با تکمیل این طرح‌ها برای ۳۳هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع از ابتدا تاکنون ۱۲۰۰ هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی استان به سرمایه‌گذاران واگذار شده، اضافه کرد: ۴۰ درصد آن بعد از سال ۹۹ واگذار شده است.

رستمی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، برنامه صادراتی چهارمحال و بختیاری ۲۰۰ درصد محقق شد، افزود: از ابتدای سال تاکنون نیز ۸۱ میلیون دلار کالا از استان صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این عدد به ۹۰میلیون دلار برسد.

وی، با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد معادن چهارمحال و بختیاری فعال هستند، توضیح داد: تعداد معادن استان از ۸۹ معدن به ۱۳۶ معدن رسید.

مدیرکل سابق اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: متاسفانه باوجود پیگیری‌ها در چند سال گذشته طرح پارک اوره به نتیجه نرسید، با وجود آمادگی کامل سرمایه‌گذار اقدامی برای انجام کار صورت نگرفت، مکاتباتی با استاندار نیز انجام شد، اجرای این طرح نیازمند اهتمام ویژه است با اجرای این طرح برای ۲۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

مانع‌زدایی از بخش تولید در دستور کار قرار می‌گیرد

«فضل‌الله رحمتی» سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه خانواده صمت بسیار بزرگ است، اظهار کرد: هر فرد توانمندی که بتوانند به بهبود معیشت مردم کمک کنند از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تسهیل‌گری و مانع‌زدایی در بخش تولید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

گفتنی است که در این آئین «فضل‌الله رحمتی» به‌عنوان رسرپرست جدید اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری معرفی شد و از زحمات سجاد رستمی تقدیر به‌عمل آمد. رستمی از مهرماه سال ۹۸، به این سمت منصوب شده بود.

همچنین در این آئین «حمید غفاری» به عنوان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان معرفی شد. غفاری پیش از این به عنوان سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری منصوب شده و مشغول به فعالیت بوده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده