تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۹۴۰۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همه چیز در مورد شغل ترخیص کالا!

‌می‌متالز - امور صادرات و واردات کالا در تجارت بین‌المللی دارای پیچیدگی‌های خاصی است؛ بخشی از این امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک است و برای انجام این کار شما باید تجربه و دانش کافی را در زمینه ترخیص کالا از گمرک داشته باشید

به گزارش می‌متالز، امور صادرات و واردات کالا در تجارت بین‌المللی دارای پیچیدگی‌های خاصی است؛ بخشی از این امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک است و برای انجام این کار شما باید تجربه و دانش کافی را در زمینه ترخیص کالا از گمرک داشته باشید. اگر این تخصص و زمان کافی را در این زمینه ندارید، باید از شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک کمک بگیرید. این شغل دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه به توضیحات بیشتری درباره آن می‌پردازیم.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا از گمرک فرآیند اظهار کالا به مقامات گمرکی هنگام ورود یا خروج از کشور است. افراد با شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک می‌توانند این کار را انجام دهند. کالا‌های مشمول ترخیص گمرکی شامل اقلامی است که وارد یا صادر می‌شوند و همچنین وسایل شخصی و محموله‌های تجاری را شامل می‌شود.

هدف از ترخیص کالا از گمرک این است که اطمینان حاصل شود که کلیه حقوق و مالیات‌های وارداتی پرداخت‌شده و کالا‌ها با کلیه مقررات مربوط مطابقت دارند. برای ترخیص کالا از گمرک، مشاغل یا افراد باید اطلاعات دقیقی درباره محموله از جمله ارزش کالا، مبدا، مقصد و محتویات آن ارائه کنند.

همچنین ممکن است از مشاغل یا افراد خواسته شود که اسناد پشتیبانی مانند فاکتور‌ها یا بارنامه‌ها را ارائه دهند. هنگامی که ترخیص‌کاران گمرک محموله را ترخیص کردند، می‌توانند آن را برای تحویل آزاد کنند.

وظایف ترخیص کار گمرک چیست؟

حال می‌خواهیم درباره وظایف شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک اطلاعات بیشتری به دست آوریم. ترخیص کار گمرک باید با تعرفه‌های گمرک، نرخ عوارض انواع کالای وارداتی و قوانین صادرات و واردات کالا آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند با صرف کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالای شما را از گمرک ترخیص کند. وظایف شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک به طور کلی به شرح زیر است:

تهیه و آماده‌سازی کلیه مدارک لازم برای ارائه به گمرک (شامل اطلاعات کشور مبدا و مقصد، هرینه‌های پرداختی، مجوز‌ها و …)

ارائه مشاوره‌های مورد نیاز به کارفرما در زمینه تعرفه‌های گمرگی و تعیین ارزش کالا‌های صادراتی و وارداتی.

کسب اطلاعات کامل در زمینه بخشنامه‌ها و قوانینی که برای ترخیص کالای مورد نظر وجود دارد.

حضور دائم در گمرک برای پیگیری روند ترخیص کالا.

همه چیز در مورد شغل ترخیص کالا!

مدارک لازم برای ترخیص کالا

پس از دریافت ثبت سفارش از وزارت بازرگانی، فرد ترخیص کار نسبت به تنظیم مدارک اقدام می‌کند. مدارک لازم برای ترخیص کالا به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

مدارک مربوط به کالا


• ترخیصیه
• قبض انبار
• بارنامه
• پیش فاکتور یا پرفورما اینوایس
• فاکتور
• گواهی مبدا
• ثبت سفارش بازرگانی
• بیمه‌نامه در صورت وجود
مدارک مربوط به صاحب کالا
• اصل کارت بازرگانی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
• اصل کارت ملی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
• کپی تمامی صفحات کارت بازرگانی
• کپی صفحه کارت ملی مربوط به صاحب کالا (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا
• اصل و کپی کارت ملی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
• اصل و کپی وکالت‌نامه محضری (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
• اصل و کپی معرفی‌نامه برای گمرک مربوطه (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
• کپی وکالت
• کپی معرفی‌نامه
• کپی دفترچه بیمه

نکاتی در زمینه انجام صحیح امورترخیص در شغل ترخیص کار گمرک

در انجام امور مربوط به ترخیص کالا بهتر است موارد زیر را رعایت کرد:

اطمینان از صحت اسناد

در شغل ترخیص کاری گمرک باید اطمینان از اینکه همه اقلام در محموله شما به درستی فهرست شده‌اند و ارزش آن‌ها را به درستی بیان کرده‌اید، چک شود. عدم تطابق بین اسناد شما و محتویات واقعی محموله احتمالاً باعث به تاخیرافتادن ارسال شما در زمانی می‌شود که مقامات گمرک این موضوع را بررسی می‌کنند.

بررسی مداوم قوانین تجارت بین المللی

یکی از مهمترین کار‌هایی که در شغل ترخیص کار گمرگ باید انجام شود این است که با قوانین تجارت بین‌المللی که در مورد کالا‌های وارداتی یا صادراتی اعمال می‌شود، آشنا شوید. این قوانین دائما تغییر می‌کنند؛ بنابراین به‌روزماندن در این قوانین ضروری است.

رعایت قوانین مربوط به کالای مورد نظر

مثلا اگر مواد غذایی، دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی را به کشور وارد می‌کنید، باید از قوانین غذا و دارو و وزارت بهداشت پیروی کنید. مطمئن شوید که تمام مدارک لازم را به همراه دارید و پس از آن برای پرداخت هر گونه حقوق گمرکی و مالیات‌های مربوطه آماده باشید.

انتظار چندین بار بررسی ترخیص کالا از گمرک را داشته باشید

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از ترخیص موفقیت‌آمیز گمرک، انتظار چندین چک است. به این ترتیب می‌توانید با تمام مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای هر کشور آماده باشید و دقیقاً بدانید که در هر مرحله از فرآیند چه انتظاری دارید. همچنین بهتر است از قبل در مورد الزامات ترخیص کالا از گمرک هر کشور تحقیق کنید تا مطمئن شوید کالای شما از تمام استاندارد‌های لازم برخوردار است.

مالیات و عوارض خود را محاسبه کنید

برای محاسبه هزینه کلی ترخیص کالا از گمرک، واردکنندگان ابتدا باید ارزش کالای خود را تعیین کنند. این کار با جمع‌کردن هزینه تمام اقلام فردی و هزینه‌های حمل و نقل یا بیمه صورت می‌گیرد. پس از آن می‌توان نرخ‌های مالیاتی خاصی را که برای کالا‌ها اعمال می‌شود به دست آورد.

چگونه ترخیص کار گمرک شویم؟

برای انجام امور مربوط به شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک باید مجوز این کار را دریافت کرد. مدارکی که برای دریافت پروانه ترخیص کالا باید ارائه شود به صورت زیر است:

• ارائه درخواست کتبی به ادراره گمرک و گرفتن تأییدیه مدارک توسط گمرک

• نداشتن سابقه کیفری و قاچاق کالا

• تنظیم درخواست توسط شخص متقاضی و امضای تقاضانامه‌ای که از سوی دفتر اسناد رسمی تأیید شده باشد.

• اگر فردی بخواهد در چندین گمرک فعالیت داشته باشد، باید در تقاضانامه خود این نکته را عنوان کند. در نهایت گمرک با بررسی حجم کار گمرکات مختلف و میزان نیاز، آن‌ها را تقسیم می‌کند

همه چیز در مورد شغل ترخیص کالا!

درآمد ترخیص کار گمرک چقدر است؟

شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک از مشاغلی است که نسبتا درآمد خوبی دارد. حقوق ترخیص کار گمرک به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها میزان کالای ترخیص‌شده است. از آنجایی که واردات و صادرات کالا در مقادیر بالا صورت می‌گیرد و حجم کالای معامله‌شده معمولا بالا است، درآمد ترخیص کار گمرک نیز متناسب با آن بالا بوده و افراد می‌توانند پول خوبی را از طریق شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک به دست آورند.

جمع‌بندی

در معاملات تجاری کالای معامله‌شده باید در زمان مقرر به دست مشتری برسد؛ در غیر این صورت فرد واردکننده کالا یا صادرکننده دچار زیان و خسارت می‌شود. درست در همین جا نیاز به ترخیص کار گمرک احساس می‌شود. برای جلوگیری از این ضرر باید عملیات ترخیص کالا توسط افرادی انجام شود که با تمامی مراحل این کار به خوبی آشنایی داشته و در کمترین زمان ممکن بتوانند عملیات ترخیص را به خوبی انجام دهند. در واقع شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک به همین منظور ایجاد شده است؛ زیرا افرادی که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت دارند، همگی با پروسه ترخیص کالا آشنایی نداشته و ممکن است حتی بی‌تجربه باشند یا زمان کافی برای این کار نداشته باشند.

به کمک شغل ترخیص کالا و ترخیص کار گمرک نگرانی‌های صادرکننده و واردکننده کالا در زمینه انجام به موقع ترخیص کالا از گمرک کاملا از بین خواهد رفت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌شود به وبسایت مجموعه طا‌ها فیدار خلیج به نشانی /https://tahakhalij.ir/ مراجعه کنید. طا‌ها خلیج با به کار گیری نیروی‌های متخصص ترخیص کار گمرک همواره می‌کوشد تا مراحل ترخیص کالا از گمرک را برای شما تجار عزیز تاحد ممکن تسهیل کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده