تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۲۹۴۲۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

صعودی شدن قیمت محصولات فولادی با افزایش نرخ دلار

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی معتقد است هر چقدر نرخ دلار افزایش یابد؛ متقابلاً قیمت محصولات فولادی و آهن‌آلات افزایش یافته و در اختیار خریداران قرار داده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نادر خسروی در رابطه با موانع و چالش‌های صنعت فولاد اظهارداشت: در حال حاضر بخش اعظمی از اقتصاد کشور وابسته به محصولات فولاد و آهن‌آلات است. از طرفی، رشد قیمت‌های جهانی و نوسانات ایجادشده در بازار ارز و دلار، در روند قیمت‌گذاری این محصولات نقش به‌سزایی داشته‌اند.

وی گفت: طی چند سال اخیر مشکلات تورم، شرایط برجام و همچنین بالا و پایین شدن نرخ دلار و ارز به گونه‌ای بوده که قیمت روز میلگرد و آهن براساس این موارد تعیین و در بازار اعلام می‌شود. همین امر باعث شده قیمت این محصولات در بازار با نوسانات شدیدی همراه شود.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: میزان عرضه و تقاضا، عامل تاثیرگذاری است که می‌تواند بر قیمت‌گذاری محصولات فولادی تاثیر مستقیمی داشته باشد. در واقع، با افزایش میزان تقاضا، کمبود تولید مقاطع فولادی و عرضه کمتر به بازار، قیمت‌ها با رشد صعودی روبرو می‌شوند و دلیل این اختلاف قیمت، نوسان میزان عرضه و تقاضا است.

خسروی با بیان اینکه هزینه مواد اولیه از دیگر موانع مهم فولادسازان است، گفت: عامل دیگر در مشکلات محصولات فولادی، مواد اولیه استفاده شده در خط تولید است. قیمت سنگ آهن به صورت جهانی براساس قیمت نفت و ارز تغییر یافته و این عملکرد باعث ایجاد نوسانات در بازار فولاد خواهد شد.

خسروی در پایان خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ دلار و ارز می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بازار فولاد را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این راستا، هر چقدر نرخ دلار افزایش یابد، متقابلاً قیمت محصولات فولادی و آهن‌آلات نیز افزایش یافته و در اختیار خریداران قرار داده می‌شود. همچنین قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه و تولید محصولات فولادی تحت تاثیر نرخ دلار و ارز هستند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده