تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۹۴۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان

از سال 92 بیش از 300 پروانه بهره برداری غیر فعال تعلیق شد

می متالز - معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن تجارت کردستان با بیان اینکه از سال 92 به بعد برای اولین بار و به عنوان اولین استان در کشور پایش وضع موجود در حوزه واحدهای صنعتی در استان انجام شد گفت: وضعیت فعالیت و اشتغال این واحدها مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت بیش از 300 پروانه بهره برداری غیر فعال تعلیق شد.
از سال 92 بیش از 300 پروانه بهره برداری غیر فعال تعلیق شد

به گزارش می متالز، پیمان الماسی عنوان کرد: این واحدها دارای خط تولید نبودند، بعضا واحد وجود خارجی نداشت و یا سوله خالی بوده و هیچ آثاری از خط تولید وجود نداشت.

وی عنوان کرد: این اقدام در راستای شفاف سازی آمار واحدهای تولیدی استان بود و باعث شد آقای نعمت زاده وزیر وقت ضمن تقدیر از آقای مهندس محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان به تمام روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت کل کشور دستور داد این اقدام در کل کشور فراگیر شود و تمام استانها همانند سازمان صمت کردستان عمل کنند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن تجارت کردستان افزود از سال ۹۲ تا کنون واحدهای پیشران و بزرگی همچون شرکت پتروشیمی کردستان؛ لاستیک بارز، طلای ساریگونی، کنسانتره سنگ آهن شرکت صبانور و کیمیا معادن سپاهان و تعدادی دیگر از واحدهای بزرگ در سفر مقام‌ محترم ریاست جمهوری در استان به بهره برداری رسید.

الماسی گفت: با این اقدامات رتبه استان از لحاظ سرمایه گذاری پروانه های بهره برداری از رتبه 29 به 24 بهبود یافت و این نشان دهنده رشد سرمایه گذاری در بخش صنعت سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان است.

وی یادآور شد: در حوزه اشتغال در بخش صنعت هم در این مدت حدود 4 پله و از نظر تعداد هم حدود 3 پله رشد داشتیم. بنابراین رشد محسوس و منطقی و مستندی را در این دوره شاهد هستیم و در طول این چند سال به نسبت میانگین کشوری صنعت رشد قابل قبولی داشته است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن تجارت کردستان با بیان اینکه کل پروانه های بهره برداری صنعتی کردستان شامل 785 فقره است ‌که مجموع اشتغال اسمی این واحدها 15 هزار و 500 نفر و حدود 11 هزار نفر اشتغال واقعی دارند. رقم سرمایه گذاری کل پروانه های بهره برداری استان ۳۴۰۰ میلیارد تومان است که از این تعداد پروانه های بهره برداری صادره 30 واحد تولیدی بالای ۵۰ نفر اشتغال وجود دارد که حدود 5 هزار نفر اشتغال واقعی دارند، یعنی حدود 45 درصد اشتغال واقعی در بخش صنعت مربوط به این 30 واحد است که از این 30 واحد 11 واحد از سال 92 به بعد به بهره برداری رسیده و حدود 60 درصد سرمایه گذاری کل پروانه های بهره برداری که داشتیم را شامل می شود.

الماسی افزود: از سال 92 تا اکنون 387 پروانه صادر شده که رقم 2 هزار و 943 میلیارد تومان سرمایه گذاری آن و اشتغال اسمی آن هم حدود 6 هزار و 137 نفر است و این نشان می دهد کارهای مهم و اقدامات بزرگی در حوزه صنعت سازمان صمت کردستان انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: از ابتدای تشکیل این کارگروه از سال ۹۴ تا کنون 167 جلسه تشکیل شده و 12 هزار نفر - ساعت کار کارشناسی انجام شده است. بیش از هزار و 200 مصوبه برای920 پرونده در بخش های مختلف صادر شده است. حدود 55 درصد مصوبات کارگروه تا به حال اجرایی شده است، تک به تک مصوبات رصد می شود، بعضا مشکلات در استان قابل حل نیست و در کارگروه ملی بررسی می شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن تجارت کردستان افزود: در کنار آن کمیته تامین مالی هم فعال بوده است که در سال ۹۵ به میزان ۱۲۵ میلیارد تومان، در سال96 به میزان ۱۲۱ میلیارد تومان و از ابتدای سال ۹۷ تاکنون مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل رونق تولید و سایر منابع بانکی به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.

الماسی با اشاره به اینکه واحدی که توجیه اقتصادی و امکان فعالیت داشته باشد و قبلا تعطیل شده باشد قطعا به چرخه تولید بازگشته است کما اینکه تا به حال واحد های مهم استان که غیر فعال و یا نیمه فعال بودند با حمایت سازمان به چرخه تولید بازگشته اند و با قاطعیت اعلام می کنیم هر واحدی که توجیه اقتصادی داشته باشد و به دلیل مشکلات تعطیل است با حمایت های سازمان و مجموعه دستگاه های متولی به چرخه تولید باز خواهد گشت.

وی در ادامه یادآور شد یکی از روشهای پایش وضعیت تولید واحدها رصد برق مصرفی آنها می­باشد که در این مدت تعامل خوبی با شرکت توزیع برق استان داشتیم. طبق مستندات موجود از روی شناسه قبض برق مصرفی واحدهای تولیدی مشخص شد که میزان برق مصرفی شش ماهه اول سال ۹۷ نسبت به شش ماهه اول سال ۹۶ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است که این مطلب نشان از افزایش تولید واحدها و رشد صنعت استان است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات مثبت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این حوزه تاسیس کلینیک صنعت و سرمایه گذاری استان جهت عارضه یابی واحدهای تولیدی و بهبود و رونق تولید در آنهاست که هم اکنون فعال و با همکاری اساتید دانشگاه و بخش خصوصی در حال بازدید، ارزیابی، عارضه یابی و ارائه راهکار برای رونق آنهاست.

عناوین برگزیده