تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۲۹۵۲۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر اقتصاد خبر داد؛

کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومانی درآمد‌های گمرک با کاهش تعرفه واردات کالا‌های اساسی

‌می‌متالز - رییس کل گمرک ایران گفت: با کاهش تعرفه گمرکی ترخیص کالا‌های اساسی و مواد اولیه تولید، درآمد‌های گمرک ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران در آیین بهره برداری از بندر خشک ریلی تهران اظهار کرد: بر اساس سند اولیه برنامه هفتم توسعه که تدوین شده، هدف آرمانی توسعه اقتصادی عدالت محور در دستور کار و اجراست.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین موضوعات برنامه هفتم، توسعه، تسهیل و کاهش فرآیند حوزه‌های مرتبط با تجارت است.

رییس کل گمرک ایران یادآور شد: در ذیل این برنامه و هدف مجموعه بسته‌های سیاستی و حمایتی در نظر گرفته شده است که از جمله آن روان سازی و حمل یکسره کلا و استفاده از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی است که کالا‌ها با حداقل زمان ترخیص شوند.

وی با این اینکه حجم عملیات با بالاترین سرعت در حال انجام است خاطرنشان کرد: برای تسریع انجام امور و تسهیل فرآیند گمرکی برای مردم، حقوق و عوارض گمرکی را کاهش داده‌ایم به طوری که از ۴ به یک درصد رسانده ایم و در این مدت درآمد از دست رفته از این محل بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

رضوانی فر گفت:، اما مهمتر از این موضوعات، ایجاد زیرساخت‌هاست و باید ظرفیت ترانزیتی کشور در جاده‌ها بنادر و شبکه ریلی را افزایش دهیم؛ گستردگی روابط ترانزیتی و تجاری با کشور‌های همسایه و بالفعل شدن این ظرفیت به ایجاد زیرساخت‌ها نیاز دارد.

رضوانی فر افزود: در کنار آن می‌توان از ظرفیت ترانزیتی این منطقه جغرافیایی (بندر خشک ریلی تهران) که در نزدیکی مرز تجاری کشور است، استفاده شود. همچنین سرعت روند گمرکی را افزایش میدهیم و رویه‌های گمرکی در بندر خشک ریلی تهران آغاز خواهد شد.

وی از افزایش سرعت تشریفات گمرکی مربوط به صادرات به ۳ تا ۴ ساعت خبر داد.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده