تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۹۵۵۰۴
وزیر علوم در همایش بنگاه، فناوری و رشد اقتصادی؛

برای پیشرفت کشور باید در علم، نوآوری و فن‌آوری هزینه کرد

‌می‌متالز - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که اگر دنبال پیشرفت کشور هستیم، راهی جز هزینه کردن برای علم، نوآوری و فن‌آوری وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در همایش «بنگاه، فناوری و رشد اقتصادی» که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به علم و فناوری دارد، به‌طوری‌که حداقل در هر ماه رئیس‌جمهور برای جامعه دانشگاهی در مراسمات مختلف وقت گذاشته و حضور یافته‌اند.

وی در ادامه افزود: اگر دنبال پیشرفت جامع‌الاطراف کشور هستیم، راهی جز هزینه کردن برای علم، نوآوری و فن‌آوری وجود ندارد و لذا مراسم امروز نیز سرآغازی برای نوعی نگاهی جدید به جامعه فرهیخته دانشگاهی خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: علم می‌تواند کار‌های ناشدنی را انجام دهد، به‌طوری‌که تصور نمی‌کرد زمانی بتوان به فضا سفر کرد، ولی علم این موضوع را محقق ساخت، با علم، نادیده‌ها را می‌توان دید. اگر علم نبود، ویروس کرونا چگونه درمان می‌شد؟

وی با بیان اینکه ارزش علم به دایره و محیط انتشار آن بستگی دارد، خاطرنشان کرد: در علم مالکیت مطرح نیست، اما در فناوری مالکیت مطرح است و لذا تبدیل علم به فناوری ثروت ایجاد می‌کند.

زلفی‌گل با بیان اینکه نباید محدودیت برای دانشمندان ایجاد کرد، یادآور شد: در کشور آلمان یک زمان به دانشمندان فشار آوردند و گفتند که فقط باید در زمینه نیاز‌های کشور کار کنید و لذا بعد از مدتی سطح علم در این کشور افت کرد؛ بنابراین باید مرز‌های دانش روزبه‌روز شکافته شود و گسترش یابد و آن را محدود نکرد.

وی ادامه داد: بدون هزینه کردن برای علم، ضرر خواهیم کرد و نه‌تن‌ها در حال حاضر ضرر می‌کنیم، بلکه در آینده نیز ضرر خواهیم کرد و این ظلم به آیندگان کشور است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: کل بودجه‌ای که برای پژوهش از درآمد ناخالص ملی هزینه شده، در حدود نیم درصد است. در صورتی که در کشور‌های پیشرفته بین ۳ تا ۵ درصد است و این نشان می‌دهد که باید نوع نگاه را به علم و پژوهش تغییر داد و لازم است برای آن سرمایه‌گذاری شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده