تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۹۷۳۳۰

موج اخراج هزاران کارمند غول‌های فناوری دنیا ادامه دارد!

‌می‌متالز - تورم و رکود شدید اقتصادی در حال گسترش است و به نظر می‌رسد غول‌های فناوری نیز نمی‌توانند با تعداد کارکنان بالا در این شرایط به فعالیت خود ادامه دهند؛ بنابراین تصمیم به اخراج هزاران نفر از کارکنان خود گرفته‌اند.

به گزارش می‌متالز، رونق ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا که شرکت‌های فناوری و ارزش‌گذاری آن‌ها را تقویت کرد، اکنون در مواجهه با تورم بالا و نرخ‌های بهره در حال افزایش، به رکود تبدیل شده است. تا جایی که بسیاری از غول‌های فناوری دنیا استخدام را متوقف و اخراج نیروی کار را آغاز کرده‌اند.

به نقل از یورونیوز، یکی از خبر‌های مهم در ماه‌های اخیر، تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک و اخراج گسترده کارکنان در این پلتفرم اجتماعی بوده است. اما توییتر تنها شرکت فناوری نیست که تغییرات شدیدی را در تعداد کارکنان خود ایجاد می‌کند، زیرا نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در سال جدید برای همه شرکت‌های بزرگ فناوری وجود دارد.

در چند وقت اخیر غول‌های فناوری فناوری مانند اپل، مایکروسافت، متا و گوگل اخراج‌های گسترده و تعلیق استخدام‌ها را اعلام کرده‌اند. حتی اخیراً آمازون اعلام کرد ۹ هزار کارمند دیگر را اخراج می‌کند.

کدام غول‌های فناوری کارکنان خود را کاهش می‌دهند؟

وقتی صحبت از شغل می‌شود، شرکت‌های فناوری مدت‌هاست که به عنوان یک شرط مطمئن در امنیت شغلی تبلیغ شده است. چرا که با وجود اینکه یک محیط کاری پر از استرس است، اما دستمزد‌ها مناسب است و در نهایت، همچنین جهان همیشه به افرادی نیاز خواهد داشت که بتوانند در زمینه فناوری کار کنند؛ بنابراین ممکن است عجیب به نظر برسد که در سال ۲۰۲۳، در دوران تلسکوپ جیمز وب و ربات‌هایی که می‌توانند مانند انسان‌های واقعی با هم تعامل داشته باشند، شرکت‌های بسیاری قصد دارند استخدام را متوقف کنند.

آمازون: اندی جاسی، مدیرعامل آمازون که در طی این همه‌گیری شاهد دو برابر شدن نیروی کار خود بود و به بیش از ۱.۶ میلیون نفر رسید، اکنون قصد دارد ۹ هزار شغل دیگر را در چند هفته آینده حذف کند.

این کاهش مشاغل دومین دور بزرگ اخراج کارکنان در تاریخ شرکت را رقم می‌زند و به ۱۸ هزار کارمندی که این غول فناوری گفته است در ماه ژانویه اخراج خواهد کرد، اضافه می‌شود.

این کاهش مشاغل به مناطق سودآوری برای شرکت از جمله واحد رایانش ابری AWS و تجارت تبلیغاتی رو به رشد آن ضربه می‌زند. توییچ، پلتفرم بازی‌ای که آمازون در اختیار دارد، همچنین شاهد برخی اخراج‌ها و همچنین سازمان‌های PXT آمازون خواهد بود که منابع انسانی و سایر وظایف را مدیریت می‌کنند.

متا: هفته گذشته، متا، شرکت مادر فیس‌بوک نیز اعلام کرد که ۱۰ هزار شغل دیگر را کاهش می‌دهد و ۵ هزار موقعیت شغلی آزاد را پر نخواهد کرد، که یعنی استخدام متوقف خواهد شد.

این غول رسانه‌های اجتماعی در ماه نوامبر ۱۱ هزار شغل را حذف کرده بود که حدود ۱۳ درصد از نیروی کار خود در آن زمان بود. این یکی از بزرگ‌ترین اخراج‌های فناوری در سال ۲۰۲۲ بود، زیرا متا با بازار ضعیف تبلیغات و افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد.

این شرکت گفت که اندازه تیم استخدام خود را کاهش خواهد داد و در اواخر آوریل کاهش بیشتری در گروه‌های فناوری خود و سپس گروه‌های تجاری خود در اواخر ماه مه ایجاد می‌کند. همچنین، ماه گذشته، متا کاهش سود و سومین سه ماهه متوالی کاهش درآمد خود را اعلام کرد.

توییتر: نیویورک تایمز گزارش داد که توییتر در ماه فوریه حداقل ۲۰۰ کارمند یا حدود ۱۰ درصد نیروی کار خود را اخراج کرد.

توییتر اخراج گسترده کارکنان خود را از نوامبر ۲۰۲۲ آغاز کرد. از آن زمان، این شرکت حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر یا تقریباً نیمی از نیروی کار خود را اخراج کرده است، از جمله کارکنانی که به طور مدیریت ایلان ماسک را برای پلتفرم رسانه‌های اجتماعی پذیرفته بودند.

اپل: اپل تقریباً تمامی استخدام‌ها را متوقف کرده است، تصمیمی که می‌تواند تا اواخر سال جاری ادامه یابد. طبق گزارش بلومبرگ، اپل همچنین تعداد پاداش‌ها را برای برخی از کارمندان کاهش می‌دهد.

مایکروسافت استخدام را در بخش استراتژیک ادامه می‌دهد

مایکروسافت: در ماه ژانویه ۲۰۲۲، این غول فناوری اعلام کرد که ۱۰ هزار شغل یا تقریباً ۵ درصد از نیروی کار خود را به علت شرایط اقتصاد کلان و تغییر اولویت‌های مشتری از بین خواهد برد.

ساتیا نادلا، مدیر عامل شرکت، در ایمیلی به کارمندان گفت: «در حالی که در حال حذف نقش‌ها در برخی زمینه‌ها هستیم، به استخدام در حوزه‌های استراتژیک کلیدی ادامه می‌دهیم».

او بر اهمیت ساخت «پلتفرم رایانه‌ای جدید» با استفاده از پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI) و خدماتی که ربات چت آینده‌نگر OpenAI ChatGPT را ارائه می‌کند، تأکید کرد.

IBM: در ژانویه ۲۰۲۲، IBM اعلام کرد ۳ هزار و ۹۰۰ اخراج خواهد داشت، چرا که رشد درآمد سالانه ضعیف‌تر از پیش‌بینی آن‌ها بوده است. این شرکت گفت که تقاضای جهانی برای دیجیتالی کردن مشاغل، جای خود را به هزینه‌های محتاطانه مشتریانی که نگران رکود هستند، داده است.

نرخ بهره بالا و بحران هزینه زندگی به این معنی است که مصرف‌کنندگان پول کمتری خرج می‌کنند. این امر به نوبه خود بر درآمد غول‌های فناوری هم تأثیر می‌گذارد. چرا که درآمد کمتر به این معنی است که کسب‌وکار‌ها باید هزینه‌های تولید و توزیع خود را کاهش دهند.

براساس گزارش یورونیوز، به نظر می‌رسد جو کنونی منجر شده که سرمایه‌گذاران این غول‌های فناوری خود را برای رکود اقتصادی آینده و شرایط بالقوه پس از آن آماده کنند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده