تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۹۵۵۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنایعی که بر محور رشد قرار می‌گیرند را بشناسید

‌می‌متالز - اگر با شرایط تحریم پیش برویم یا حتی تحریم‌ها بیشتر شوند بی‌شک صنایع دلار و صادرات محور‌ها که درآمد دلاری دارند، سود‌های خوبی شناسایی می‌کنند. اگر که تحریم‌ها مرتفع شود و مذاکرات خوب پیش رود شاهد کاهش نرخ ارز هستیم و صنایع ریالی مانند بانکی‌ها رشد خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل شهرآبادی، کارشناس ارشد بازار سرمایه تشریح کرد: بورس همواره یکی از رکن‌های توسعه اقتصادی در بیشتر کشور‌ها است، همچنین به‌عنوان ابزاری برای کمک به دولت و در جهت تحقق برنامه‌های توسعه اقتصادی استفاده می‌شود. متاسفانه بورس در ایران بازاری بی‌دفاع و بی‌پناه شده است و به‌جای حمایت درست از آن از جهات مختلف ضربات متفاوتی را هم متحمل می‌شود. در این شرایط بورس با ریسک‌های سیستماتیک مختلفی (ریسک‌های که توسط افراد حقیقی حتی حقوقی و سرمایه‌گذاران قابل‌کنترل نیستند) روبه‌رو است، ازجمله این ریسک‌ها می‌توان به ریسک سیاسی اشاره کرد که تحریم مهم‌ترین آن است و به‌شدت تأثیر منفی بر بازار دارد، ریسک دیگری که در بورس پررنگ بوده قیمت‌گذاری دستوری است که از جانب دولت اعمال می‌شود، این امر در علم اقتصاد هم به‌عنوان عامل ضد توسعه اقتصادی از آن یاد می‌شود و معمولاً دولت‌ها به‌عنوان یک حرکت پوپولیستی از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: دراین‌بین نرخ دلار و نوسان‌های شدید آن‌هم از دیگر ریسک‌هایی است که بورس را به‌شدت متأثر می‌سازد و بازار سرمایه هیچ عکس‌العملی هم نمی‌تواند به آن نشان دهد. از طرفی پررنگ بودن بازار‌های موازی و رقیب هم از ریسک‌های تحمیلی بر بورس است، در کشور‌های دیگر این بازار‌ها مانند بازار خودرو معنا و مفهومی به‌عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری ندارد، اما در کشورمان خودرو کالای سرمایه‌ای است و رقیب بازار سرمایه تلقی می‌شود. همچنین بازار مسکن، طلا و دلار از بازار‌های رقیب بورس تلقی می‌شوند و مانع بزرگی برای جذب نقدینگی و ایفای نقش در آن هستند.

سیاست پولی دولت همواره جذابیت بورس را می‌کاهد

شهرآبادی با اشاره به نرخ بهره تبیین کرد: نرخ بهره یا سیاست پولی دولت از دیگر ریسک‌های اثرگذار است و معمولاً زمانی که دولت نرخ بهره را افزایش می‌دهد باعث از بین رفتن جذابیت بازار سرمایه می‌شود. در این شرایط بورس با چنین ریسک‌هایی مواجه است و در بیشتر از ۲ سال گذشته بازار توان خودنمایی و بازدهی بالا را نداشته، چراکه همواره دستخوش و درگیر ریسک‌های سیستماتیک بوده است. دولت‌ها هم هرکدام وعده‌هایی را بیان می‌کنند، ولی در عمل هیچ اقدامی برای حمایت از بازار نمی‌کنند باید گفت که مشکلات کشور به‌قدری است که معضلات بازار سهام در اولویت‌های پایین دولت‌ها قرار می‌گیرد. البته که بورس در همین شرایط هم مستعد رشد خیلی خوبی است، با این اعداد و ارقام تورم، نرخ ارز بالا، قیمت‌های پایین سهام و رشد نداشتن در ۲-۳ سال گذشته بازار سرمایه آماده صعود و بازدهی خوبی است. اگر شرایط مقداری مساعد شود هم می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد و هم به دولت برای جذب نقدینگی، کنترل تورم و تأمین مالی بنگاه‌های دولتی و خصوصی کمک گند.

معاملات الگوریتمی چالش یا فرصت

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: معاملات الگوریتمی را نمی‌توان معضل بازار سرمایه خواند، چراکه یک فرصت است و اگر مشکلاتی پیرامون آن دیده می‌شود باید مرتفع شود نه اینکه حذف شود. حذف این دست معاملات به صلاح نیست، چون روشی برای انجام معاملات سریع و کم‌هزینه است و در دیگر مناطق دنیا و بازار‌های مشابه هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد در کشورمان هم اقداماتی خوب و مطلوبی در این زمینه صورت گرفته و این ابزار مورداستفاده قرارگرفته است؛ بنابراین باید مشکلات آن مرتفع شود درواقع بهبود و بهسازی صورت گیرد حذف یا جلوگیری از آن حذف صورت‌ مساله است که نباید این‌گونه برخورد کرد.

بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

وی در پاسخ به این سؤال که بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت کدام است چنین گفت: همان‌طور که مشخص است، بازار‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما بازار ارز (غیرقانونی است) باوجود ریسک بالا در کوتاه‌مدت گزینه‌ای در دسترس است البته که سرمایه‌گذاری در آن را پیشنهاد نمی‌کنم. علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاری در بازار ارز غیرقانونی بوده غیراقتصادی است حتی در بازار طلا هم به همین شکل، با توجه به مطالب ارائه‌شده بازاری که مستعد رشد بوده بورس است و اگر شرایط مقداری مناسب شود در طول ۶ ماهه آتی بازدهی خوبی را خواهد داشت و گزینه مطلوب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. برای بیان صنایع مستعد رشد و بازدهی باید گفت که موضوع به شرایط بستگی دارد.

صنایعی که بر محور رشد قرار می‌گیرند را بشناسید

شهرآبادی در پایان گفت: اگر با شرایط تحریم پیش برویم یا حتی تحریم‌ها بیشتر شوند بی‌شک صنایع دلار و صادرات محور‌ها که درآمد دلاری دارند، سود‌های خوبی شناسایی می‌کنند. اگر که تحریم‌ها مرتفع شود و مذاکرات خوب پیش رود شاهد کاهش نرخ ارز هستیم و صنایع ریالی مانند بانکی‌ها رشد خواهند داشت. در شرایط فعلی که چندان امیدی به بازگشت برجام نیست انتظار می‌رود صنایع دلاری مثل پتروپالایشی‌ها و فلزات اساسی، محور رشد باشند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده