تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۹۸۳۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قاره آفریقا میزبان چشم‌بادامی‌های معدن‌کار

‌می‌متالز - قاره آفریقا یکی از قاره‌های معدنی جهان است که در بسیاری از ذخایر می‌تواند عنوان اولین تولیدکننده را از آن خود کند.

به گزارش می‌متالز، آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد، این قاره حدود ۳۰‌درصد از ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و همین موضوع توانسته میزان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در قاره آفریقا افزایش دهد، اما در این بین چین گوی سبقت را از سایر کشور‌ها ربوده‌است و براساس اعداد منتشرشده میزان سرمایه‌گذاری آن در بخش معدن قاره آفریقا به بیش از ۴۳‌درصد رسیده و چین اولین مقصد صادراتی محصولات معدنی برای این قاره است.

چین یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات معدنی دنیا است که هر تغییری در بازار این کشور می‌تواند سایر بازار‌های جهان را تحت‌تاثیر قرار دهد. به‌عنوان مثال کاهش مصرف فولاد در چین توانست بر قیمت این محصول اثرگذار باشد، یا در مثال دیگر باید گفت که تولید فولاد چین در رکورد چند ماهه قرار گرفته و عرضه در حال افزایش است، اما با این حال حاشیه پایین سودآوری فولادسازان با توجه به قیمت‌های بالای مواد اولیه می‌تواند مانع تداوم این وضعیت شود و با کاهش تولید قیمت مواد اولیه هم کاهش پیدا کند. این موضوع به‌طور مستقیم بر قیمت سنگ‌آهن تاثیر خواهد داشت، اما چین در بخش فرامرزی خود به‌دنبال توسعه فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی بیشتر در معادن جهان است. این سرمایه‌گذاری می‌تواند سلطه چین بر بازار مواد معدنی را افزایش دهد.

چین از هر فرصتی برای توسعه هرچه بیشتر در معادن جهان استفاده می‌کند. تجربه جنگ اقتصادی میان این کشور و آمریکا نشان داد، در اختیار داشتن برخی مواد معدنی مانند عناصر نادر خاکی ابزاری بود که چین براساس آن آمریکا را تهدید کند، زیرا آمریکا به واردات این عناصر از چین وابسته است. جالب است که اخیرا یک خبر گزاری در آلمان پیش‌بینی کرده چین می‌تواند شریک ایران در پروژه بهره‌برداری از لیتیوم کشف‌شده در همدان باشد. چنین نگاهی از سوی چین باعث می‌شود تا در سال‌۲۰۲۵ یک‌سوم از ذخایر لیتیوم جهان در اختیار این کشور قرار بگیرد؛ این در حالی است که تولید خودرو‌های برقی میزان تقاضا برای این محصول معدنی را افزایش می‌دهد و چین می‌تواند یکه‌تاز این بازار باشد.

اما نکته جالب دیگر این است که چین گاهی برخی محصولات معدنی را با استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده ارزان‌تر وارد می‌کند و محصول خود را با قیمت‌های جهانی به بازار عرضه می‌کند. نمونه این موضوع را می‌توان در واردات فولاد از روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین مشاهده کرد. چین توانست بخشی از فولاد موردنیازخود را از روسیه با قیمت کمتری به دلیل وضع تحریم‌ها علیه این کشور وارد کند. درواقع این موضوع نشان می‌دهد که چین از هیچ فرصتی چشم‌پوشی نمی‌کند. همین موضوع باعث‌شده تا قاره آفریقا یکی از جذاب‌ترین مناطق برای سرمایه‌گذاری چین باشد. وجود ذخایر بسیاری از مواد معدنی باعث‌شده تا بخش معدن، آفریقا را به یکی از نقش‌آفرینان اصلی در تولید مواد معدنی جهان تبدیل کند. ذخایر بسیاری از طلا، الماس، کبالت، بوکسیت، سنگ‌آهن، مس و... در این قاره قرار گرفته‌است که باعث‌شده برخی کشور‌های آن تولیدکننده اصلی مواد معدنی جهان باشند.

براساس آمار‌های منتشرشده این‌طور تخمین زده می‌شود که این قاره حدود ۳۰‌درصد از ذخایر جهان را در اختیار داشته باشد. همین موضوع باعث‌شده تا این قاره برای حضور سرمایه‌گذاران بسیار جذاب باشد. از سویی دیگر با توجه به افزایش تقاضا برای برخی مواد معدنی در جهان، میزان سرمایه‌گذاری در این قاره می‌تواند افزایش پیدا کند. به‌عنوان مثال در بحث کبالت که یکی از مواد برای تولید باتری‌های لیتیومی محسوب می‌شود، جمهوری‌دموکراتیک کنگو می‌تواند یکی از کشور‌هایی باشد که سرمایه‌گذاران را به خود جذب کند. همچنین گینه به تنهایی حدود ۹۵‌درصد از بوکسیت این قاره که ماده‌اولیه برای تولید آلومینیوم است را در اختیار دارد. به‌طور کلی با نگاهی به ذخایر معدنی کشور‌های حاضر در این قاره می‌توان نتیجه گرفت فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری معدنی در اختیار است که براساس آمار منتشر شده، چین این فرصت را از دست نداده است. آمار‌ها نشان می‌دهد چین سرمایه‌گذار عمده معادن قاره آفریقا است و بیش از ۴۳‌درصد از صادرات معدنی کشور‌های آفریقایی به چین انجام می‌شود، یعنی چین اولین مقصد صادراتی این قاره است.

رشد تقاضای چین در برخی مواد استراتژیک معدنی می‌تواند منجر به رشد صادرات قاره آفریقا در سال‌های آینده به این کشور شود. از سویی دیگر رشد تقاضای جهانی برای برخی مواد معدنی مانند لیتیوم، مس، کبالت و... می‌تواند سهم‌خواهی چین در معادن قاره آفریقا را افزایش دهد. این موضوع می‌تواند توانایی چین برای رهبری بازار مواد معدنی جهان را تقویت کند. آن‌طور که پیداست اشتهای اژد‌های زرد در دستیابی به ذخایر معدنی هر روز بیشتر از دیروز می‌شود. حتی در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها بیشتر شرکت‌های اروپایی، روسیه را ترک کردند، چین به‌دنبال حضور در این کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن بود. از سویی دیگر با گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در معادن جهان، چین با کاهش آلودگی زیست‌محیطی در کشور خود همراه می‌شود، اما در مقابل مواد اولیه موردنیاز خود را تامین می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده