تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۱۰۶۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جهش تقاضای جهانی برای مواد معدنی "حیاتی"

‌می‌متالز - آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش اخیر خود اعلام کرد که افزایش تقاضای جهانی برای مواد معدنی "حیاتی"، از جمله لیتیوم، از سوی بخش انرژی در حال گسترش است.

به گزارش می‌متالز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش اخیر خود اعلام کرد که افزایش تقاضای جهانی برای مواد معدنی "حیاتی"، از جمله لیتیوم، از سوی بخش انرژی در حال گسترش است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود موسوم به "بررسی بازار مواد معدنی حیاتی" اعلام کرد که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ تقاضای کلی برای لیتیوم سه برابر شده، تقاضا برای کبالت ۷۰ درصد و تقاضا برای نیکل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

ارزش بازار مواد معدنی حیاتی برای انتقال انرژی در سال ۲۰۲۲ به ۳۲۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به پنج سال گذشته دو برابر شده است.

بسیاری از مواد معدنی حیاتی شاهد افزایش گسترده قیمت در سال ۲۰۲۱ و همچنین اوایل سال ۲۰۲۲ بودند که با نوسانات شدید، به ویژه برای لیتیوم و نیکل همراه بود.

این گزارش تصریح کرد که قیمت اکثر این مواد در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و تا سال ۲۰۲۳ کاهش یافتند، اما همچنان بسیار بالاتر از میانگین قیمت خود طی چند سال اخیر هستند.

به گفته این آژانس، گسترش بی‌سابقه استفاده از فناوری‌های جدید مانند باتری‌ها و سلول‌های خورشیدی علت اصلی "رشد بی سابقه در بازار‌های مواد معدنی حیاتی" بوده است.

این بررسی همچنین نشان داد که سرمایه‌گذاری در توسعه مواد معدنی حیاتی پس از افزایش ۲۰ درصدی در سال ۲۰۲۱، ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود همچنین افزود که هزینه‌های اکتشاف لیتیوم، که برای ساخت باتری‌هایی که برای وسایل الکترونیکی و وسایل نقلیه الکتریکی حیاتی هستند، به میزان ۹۰ درصد افزایش یافته است.

این ماده معدنی توسط سازمان ملل متحد به عنوان "ستون اقتصاد بدون سوخت فسیلی" شناخته می‌شود، چرا که انتظار می‌رود به روش اصلی ذخیره انرژی در شبکه‌های برق پاک در آینده تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده