تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۹۸۸۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش واردات سنگ آهن به چین در سه ماه اول ۲۰۲۳

‌می‌متالز - با توجه به بهبود تقاضای مصرف کننده نهایی در سه ماه اول ۲۰۲۳، میزان واردات سنگ آهن به چین در مدت اعلام شده افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، وب سایت خبری SteelOrbis با مراجعه به داده‌های اداره گمرک چین اعلام کرد شرکت‌های فولادی مستقر در چین در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ واردات سنگ آهن را به ۲۹۴.۳۳ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در مدت اعلام شده حدود ۹.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند شرکت‌های فولادی چین در ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۱۰۰.۲۳ میلیون تن سنگ آهن وارد کردند. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به این کشور در مارس ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۶ درصد بیشتر از فوریه ۲۰۲۳ و ۱۴.۸ درصد بیشتر از مارس ۲۰۲۲ گزارش شده است.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت فولاد نهایی تا اواسط مارس ۲۰۲۳ در میان بهبود تقاضای مصرف کننده نهایی، که از رشد واردات سنگ آهن و قیمت مواد خام حمایت می‌کرد، روندی صعودی را دنبال کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در پایان ماه مارس نیز به دلیل کاهش تقاضا و کاهش قیمت فولاد، روند برعکس شده و قیمت فولاد نزولی شد که این امر برای فعالان بازار غیرمنتظره بود.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) گزارش دادند در ابتدای ماه آوریل به دلیل افزایش ظرفیت کارخانه‌های فولادی علیرغم تقاضای ضعیف، قیمت فولاد کاهش بیشتری یافت.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، معاملات آتی سنگ آهن برای هفته ۳۱ مارس تا ۷ آوریل ۲۰۲۳ به ۷۹۶ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۱۵.۷۲ دلار در هر تن می‌باشد. باید توجه داشت که شاخص سنگ آهن در بازار معاملات آتی در هفته منتهی به روز جمعه (۷ آوریل) حدود ۱۲.۴ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.

در این میان برخی معامله گران در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند قیمت سنگ آهن تحت فشار رشد عرضه مورد انتظار و تقاضای ظاهری ضعیف به شدت کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های فولادی خرید مواد خام را در میان مصرف کم غیرمنتظره فولاد نهایی در فصل اوج ساخت و ساز به حداقل رساندند. علاوه بر این باید توجه داشت که بازار از مداخله دولت در تنظیم سطح قیمت مواد خام هراس دارد.

منابع خبری اعلام کردند بر اساس پیش بینی‌های کالانیش، قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در هر تن کاهش می‌یابد و تنش در بازار مواد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افت خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش ذخایر مواد خام به دلیل بازیابی منابع از برزیل، هند و احتمالاً فدراسیون روسیه و اوکراین می‌باشد. ضمن اینکه باید توجه داشت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ مصرف سنگ آهن در سطح پایین تری نسبت به عرضه قرار خواهد گرفت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده