تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۲۹۹۲۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
فارس در گزارشی مطرح کرد؛

و‌اکاوی ساخت خودرو در کشور طی ۱۲ سال اخیر/ بیشترین تولید خودرو در چه سال‌هایی بود

‌می‌متالز - بیشترین رشد تولید خودرو بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ابتدای ۱۴۰۲، مربوط به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۴۰۱ بوده است با این تفاوت که بخشی از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۳ مربوط به محصولات برلیانس، گروه رنو و سوزوکی بود.

به گزارش می‌متالز به نقل از فارس، از سال ۹۷ با اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و خروج دو خودروساز فرانسوی از ایران تولید و بازار خودرو دچار چالش‌ها و التهاباتی شد.

از جمله مسائل و مشکلاتی که می‌توان در طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ به آن اشاره کرد کاهش تولید خودروسازان و همچنین تولید خودرو‌های ناقص بود که این امر موجب عرضه کم خودرو به بازار و در نتیجه جهش قیمت خودرو در بازار بود، در دولت سیزدهم تلاش شده است چالش‌های این بخش از صنعت کشور رفع شود، براین اساس آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ دستور هشت ماده‌ای برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» ابلاغ کرد.

‌در یکی از بند‌های این دستورالعمل در حوزه تولید خواستار افزایش دست کم ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شد و دستور داد، سازوکار‌های لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود.

براین اساس با اقدامات وزارت صمت رشد تولید خودرو رقم خودرو و در حالی که تولید خودرو کامل در سال ۹۷ در مجموع ۷۵۶ هزار دستگاه بود تولید این محصول در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید.

مروری بر وضعیت تولید خودرو در دهه ۹۰ حاکی از آن است که بیشترین رشد تولید خودرو بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ابتدای ۱۴۰۲ مربوط به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۴۰۱ بوده است با این تفاوت که بخشی از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۳۹۳ مربوط به محصولات برلیانس، گروه رنو و سوزوکی بوده. بیشرین میزان تولید خودرو نیز مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶ بوده است.

و‌اکاوی ساخت خودرو در کشور طی ۱۲ سال اخیر/ بیشترین تولید خودرو در چه سال‌هایی بود

به گزارش فارس، در سال ۱۳۹۰ در مجموع یک میلیون و ۶۵۲ هزار دستگاه و در سال ۱۳۹۱ نیز در مجموع ۹۲۲ هزار دستگاه خودرو تولید شده است، اما در ادامه در سال ۱۳۹۲ شاهد افت تولید نسبت به سال ۱۳۹۱ بودیم به‌طوری که تولید خودرو به ۷۳۷ هزار دستگاه کاهش یافت، در سال ۱۳۹۳ تولید خودرو رشد نسبتا خوبی را تجربه کرد و تولید این محصول صنعتی در کشور به یک میلیون و ۱۳۱ هزار دستگاه رسید.

در سال ۹۴ باز هم شاهد کاهش تولید خودرو در کشور بودیم و تولید خودرو به ۹۷۹ هزار دستگاه رسید و در سال ۹۵ با رشد تولید، تولید خودرو به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

اما تولید خودرو در سال ۱۳۹۶ با یک میلیون و ۵۳۵ هزار دستگاه همراه بود که بعد از وضع تحریم‌ها و تکانه‌های ناشی از آن تولید خودرو در سال ۹۷ به یکباره کاهش یافت بطوری که در این سال ۷۵۶ هزار دستگاه خودرو کامل و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو ناقص تولید شد.

سال ۹۸ وضعیت به مراتب بدتر شد و تولید خودرو کامل به ۵۸۲ هزار دستگاه و تولید خودرو ناقص به ۲۵۰ هزار دستگاه رسید. در سال ۹۹ وضعیت تولید خودرو کمی نسبت به سال ۹۸ بهتر شد به‌طوری که تولید خودرو کامل به ۷۴۲ هزار دستگاه رسید، اما وضعیت تولید خودرو ناقص باز هم تاسف بار بود به‌طوری که در این سال ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص تولیدشد.

در نهایت در سال ۱۴۰۰ که رئیس جمهور نسبت به وضعیت تولید خودرو به خودروسازان تذکر داد تولید خودرو کامل در کشور به ۷۶۴ هزار دستگاه رسید و تولید خودرو ناقص نیز همچنان بسیار قابل توجه بود و در این سال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد.

اما همانطور که اشاره شد بعد از دستور موکد رئیس جمهور در خصوص رفع مشکلات صنعت و اقدامات وزارت صمت در این حوزه تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت و در سال گذشته تولید خودرو به یک میلیون و ۳۴۸ دستگاه رسید. ضمن اینکه وزارت صمت اعلام کرده است که در سال جاری تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو محقق می‌شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده