تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۹۹۲۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی مطرح کرد؛

ارزش صادرات کالا از خراسان شمالی ۲۴.۲۷ درصد افزایش یافت/ حمایت از بخش خصوصی برای رشد تولید و مهار تورم

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی اعلام کرد که در سال گذشته ۲۱۵ میلیون دلار کالا از این استان صادر شد که نسبت به سال ماقبل ۲۴.۲۷ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، «حسین حاجی بگلو» مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این مدت ۳۸۷ هزار تن کالا از استان صادر شد که به لحاظ وزنی یک دهم درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی بیشترین ارزش کالا‌های صادراتی خراسان شمالی را به خود اختصاص داد، تاکید کرد: عمده صادرات از استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک و ازت)، محصولات فولادی، سیمان، ابزار‌های طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، قوطی خالی کنسرو، اسید سیتریک، گرانول لاستیک کف پوش، شمشاد و رُز هلندی و انواع گیاهان آپارتمانی است.

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی با بیان اینکه در اسفندماه پارسال محصولات از جمله مصنوعات پلاستیکی و خوراک دام به عنوان کالا‌های جدید صادراتی در سبد صادرات استان قرار گرفت، افزود: کالا‌های صادراتی استان به کشور‌های افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، آلمان، پاکستان، گرجستان، اتریش، ترکیه، رومانی، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، امارات متحده عربی، لهستان، قزاقستان، چین، بوسنی و هرزگوین، اسلوونی، موریس و اسپانیا، بلغارستان، جمهوری چک و قرقیزستان صادر شده است.

وی درباره واردات استان در سال گذشته هم اینگونه صحبت کرد: پارسال ۳۵ هزار تن کالا به ارزش حدود ۹۲ میلیون دلار به استان وارد شده که نسبت به سال مقابل به لحاظ ارزشی ۶۰ درصد و از لحاظ وزنی ۱۴ درصد افزایش دارد.

حاجی بگلو با بیان اینکه چراق قوه شارژی، قیچی، انواع ترازو، کولر گازی و قطعات آن، موتور الکتریکی، گوشت مرغ منجمد و تجهیزات و لوازم برقی از جمله کالا‌های وارداتی به خراسان شمالی است، اضافه کرد: این میزان واردات از کشور‌های چین، پاکستان، فرانسه، برزیل، هند، عمان، آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، کره جنوبی و اتریش انجام شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به میزان صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری و واردات ۹۲ میلیون دلاری به خراسان شمالی، تراز تجاری استان ۳۸ میلیون دلار مثبت است.

گفتنی است، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست. سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است. سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است، اما در حوزه صنعت و خدمات پایین‌تر است.

حمایت از بخش خصوصی برای رشد تولید و مهار تورم

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه یک راهکار و رویکرد مهم برای مهار تورم و رشد تولید، میدان دادن بیش از پیش به بخش خصوصی است، اظهار کرد: تورم و فشار اقتصادی در خراسان شمالی نسبت به کشور بیشتر است و این امر دلایل متعددی دارد و یکی از علت‌های آن نیز نبود واحد‌های تولیدی بزرگ در استان است.

وی در ادامه با بیان اینکه خراسان شمالی استانی نوپاست و به واسطه دریافت خدمات کالایی از کلان شهر‌های کشور دچار افزایش قیمت به علت هزینه‌های حمل و نقل می‌شود، یادآور شد: نگاه حمایتی دولت به بخش بازرگانی داخلی با تامین زیرساخت مناسب گذرگاهی در سراسر استان و مناطق مرزی می‌تواند موجب جذابیت ورود بازرگانان کشور‌های همسایه در تامین کالا با قیمت مناسب شود و این مهم سبب می‌شود تا رقابت در سطح بالا انجام و قیمت‌ها کاهش و منتج به کاهش تورم شود.

حاجی بگلو ایجاد و صرف هزینه در راهسازی و خروج استان و شهرستان‌ها از بن بست، افزایش جذابیت صنعت گردشگری، نگاه ویژه به مناطق محروم و سراسر استان و برنامه‌ریزی مناسب در توزیع کالا‌های تنظیم بازاری و ایجاد شرکت‌های تعاونی دولتی را از مواردی دانست که در مهار تورم استانی نقش موثری ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بدرفتاری دستگاه‌های اجرایی سبب فرار سرمایه گذار واقعی می‌شود، تصریح کرد: در این راستا اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی برای رشد تولید و حفظ وضعیت موجود تلاش دارد تا اشتغال و سرمایه گذاری رونق داشته باشد. همچنین در این باره معرفی طرح‌های ناتمام و ایجادی دارای اهلیت سرمایه گذاری به بانک‌های عامل در دستور کار است تا بتوان شاهد رشد تولید و اشتغال بود.

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی با بیان اینکه استان منابع غنی معدنی دارد که دارای ارزش اقتصادی بسزایی است و در این باره تلاش داریم تا برای صدور مجوز در خصوص فرآوری منابع معدنی، پایش و سرمایه گذاری و اشتغال اقدام شود، هم گفت گفت: فرآوری مواد معدنی و ساخت واحد‌های تولیدی، تکمیل حلقه‌های پیشین و پسین در صنایع معدنی و فلزی سبب جلوگیری از خام فروشی و خروج سرمایه از استان و افزایش گردش نقدینگی خواهد شد.

برگزاری سمینار بازاریابی و فروش با محوریت فرش دستبافت

از سوی دیگر، سمینار بازاریابی و فروش با محوریت فرش دستبافت با حضور حسین حاجی بگلو مدیرکل صمت استان، داودزاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت، تازیکی رئیس اداره فرش صمت استان و همچنین با حضور اساتید برجسته کشوری و تعداد زیادی از بافندگان و تولیدکنندگان فرش استان با همکاری اداره کل صمت استان و مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

گفتنی است راهنمای هدفگذاری در بازاریابی و فروش، تکنیک‌های بازرایابی و فروش حرفه ای، دسته بندی اهداف بازرایاب و فروش، عوامل موفقیت در فروش، مدیریت زمان در فروش از سرفصل‌های این سمینار آموزشی بود و در پایان دوره به تمامی شرکت کنندگان گواهینامه معتبر از سوی مرکز ملی فرش اعطا شد.

همچنین در حاشیه این سمینار و در حضور مدیرکل صمت استان، بافندگان و تولیدکنندگان استان به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در حوزه فرش پرداختند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده