تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۹۹۷۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کارخانه سیمان راسک در آستانه تعطیلی؛ حواله سوخت معلق میان اصفهان و ایرانشهر

‌می‌متالز - فرماندار راسک گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار به دلیل خودداری از تحویل سوخت مازوت کارخانه سیمان راسک را در آستانه تعطیلی قرارداده است و تداوم این شرایط و توقف فعالیت، بیکاری بیش از ۲ هزار کارگر را در پی خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، سلیم کدخدا اظهارداشت: ساخت کارخانه سیمان تیس چابهار در سال ۱۳۹۳ در محروم‌ترین نقطه از کشور واقع در شهرستان مرزی راسک منطقه لاشارکاهی با سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال آغاز شد و در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ فاز اول آن تولید کلینکر با هزینه ۷۵۰ میلیارد تومان و ۲۷ میلیون یورو به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: فاز دوم خط تولید سیمان در مهر ماه سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و زمینه اشتغال ۳۲۳ نفر بصورت مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم ایجاد شد و هم‌اینک علاوه‌بر تامین سیمان داخلی محصولات آن در حال صادرات به کشور پاکستان و کشور‌های آسیایی است.

فرماندار راسک با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ میزان ارزآوری آن برای کشور ۲۷ میلیون دلار بوده و بر اساس مصوبه هئیت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۱۳۸۵ برای حمایت از تولید و رقابت‌پذیری با سایر کارخانجات و توجیه اقتصادی تولید سیمان هزینه نرخ نفت‌کوره بر اساس نرخ گاز منظور و تحویل نفت کوره در منطقه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در تعهد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار ۱۷ فروردین ماه سالجاری بدون اطلاع رسانی و ابلاغ کتبی از صدور حواله برای ۱۰۳ نفتکش نفت‌کوره این شرکت در انبار شرکت نفت ایرانشهر جلوگیری و بصورت شفاهی به سیمان تیس اعلام کرده که بایستی تامین و تحویل سوخت نفت‌کوره به سیمان تیس بصورت مستقیم از انبار نفت اصفهان اقدام شود.

تولیدات کارخانه سیمان تیس علاوه‌بر تامین نیاز داخل سیستان و بلوچستان به کشور‌ها و استان‌های همجوار صادر می‌شود و در ایجاد اشتغال برای صد‌ها جوان و متخصص بومی نیز نقش بسزایی داردکدخدا تصریح کرد: این کارخانه در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار و در منطقه لاشار کاهی از توابع شهرستان راسک ساخته شده که سالانه یک میلیون تن سیمان در این کارخانه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: این کارخانه ظرفیت تولید روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان خاکستری را دارد و سیمان تولیدی این کارخانه از نوع سیمان خاکستری تیپ یک، ۲ و پنج است که علاوه‌بر تامین سیمان منطقه به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، پاکستان و چندین کشور آفریقایی صادر خواهد شد.

به گفته فرماندار راسک؛ راه‌اندازی کارخانه سیمان سرباز به افزایش اشتغال و تولید منطقه کمک قابل توجهی کرده است.

وی اظهارداشت: تولیدات این کارخانه سیمان علاوه‌بر تامین نیاز داخل سیستان و بلوچستان به کشور‌ها و استان‌های همجوار صادر می‌شود و در ایجاد اشتغال برای صد‌ها جوان و متخصص بومی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

کدخدا افزود: با توجه به نزدیکی کارخانه سیمان با مرز کشور پاکستان و دریای مکران فرصت خوبی برای صادرات و به دست گرفتن بازار‌های داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت ممتاز کارخانه در حد فاصل مرز‌های شرقی (پاکستان) و مرز‌های آبی جنوبی (حاشیه اقیانوس هند و جنوب خلیج فارس) از یک طرف و ظرفیت عظیم معدنی آن از سوی دیگر نقش و تأثیر تولیدات آن در تقویت جایگاه اقتصادی افزایش سرانه تولید استان چشمگیر خواهد بود.
بیکاری ۲ هزار نفر در بلوچستان با تعطیلی کارخانه سیمان تیس

نماینده مردم شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، راسک، فنوج، دلگان و لاشار در مجلس شورای اسلامی نیز اظهارداشت: متاسفانه به دلیل عدم تخصیص سوخت مازوت به کارخانه سیمان تیس شهرستان راسک، این کارخانه تصمیم گرفته ۳۵۰ نفر کارگر را به مرخصی اجباری بفرستد.

عبدالناصر درخشان تصریح کرد: کارخانه سیمان تیس از جمله کارخانه‌های مهم بلوچستان است که حدود ۲ هزار نفر کارگر بطور مستقیم و غیرمستقیم مشغول بکار هستند.

وی گفت: کارخانه سیمان راسک در یک نقطه محروم از بلوچستان ساخته شده که علاوه‌بر اشتغالزایی موقعیت راهبردی و استراتژیک این کارخانه با بندر شهیدبهشتی چابهار و ۲ مرز ریمدان و پیشین بخش عمده سیمان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس اقیانوس هند و به کشور پاکستان صادر می‌شود.

معاون اداری و پشتیبانی کارخانه سیمان تیس گفت: از ۱۷ فرودین ماه سالجاری بدون اطلاع به کارخانه سوخت مازوت از طریق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران قطع می‌شود و بعد از پیگیری، به ما اعلام کردند سوخت مورد نظر را باید از پالایشگاه اصفهان تهیه کنید.

امداد دادور افزود: قبلا این سوخت از طریق خود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران از پالایشگاه حمل و به ایرانشهر تحویل می‌شد و ما از طریق ایرانشهر هزینه حمل آن را پرداخت می‌کردیم.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به هزینه‌های بالا، تامین سوخت مازوت از طریق پالایشگاه برای کارخانه مقرون به صرفه نیست و مجبوریم به علت نرسیدن سوخت به کارخانه از اردیبهشت ماه، کارگران را به مرخصی اجباری بفرستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده