تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۲
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۹۹۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بنیانی‌ترین مشکلات معدنکاری در زنجان

می متالز - بیش از ۴ ماه است که خانه معدن استان زنجان با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن استان و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت تلاش می‌کند کلینیک معدن را تاسیس کند.
بنیانی‌ترین مشکلات معدنکاری در زنجان

به گزارش می متالز، هدف از این کلینیک، بررسی مشکلات معدنداران است. هم‌اکنون مهم‌ترین مشکلات معدنکاران، مربوط به نحوه پرداخت حقوق دولتی است.
برخی از معدنکاران، حتی با شیوه نامه‌نگاری برای تسهیل فعالیت خود آشنا نیستند و به عبارت دیگر نسبت به مباحث آیین‌نامه اجرایی معادن آگاهی ندارند. برخی از معدنداران نمی‌دانند پیش از اینکه حقوق دولتی آنها انباشت شود چه اقداماتی باید انجام دهند. بخشودگی بسیاری از حقوق دولتی را با یک پیگیری ساده می‌توان گرفت. از این‌رو ساخت کلینیکی که مشکلات معدنکاران را حل کند و برای آنها راهکار تجویز کند می‌تواند تا حدود زیادی حلال دشواری‌های بخش معدن باشد.
اما معدنکاری در استان زنجان، با مشکلات اساسی‌تری روبه‌رو است. مشکل اصلی معدنکاری در این استان، به‌‌ویژه معادن کوچک و متوسط، افزایش قیمت‌ها و تجهیزات معدنی، تعمیر و نگهداری آنهاست. نوسان‌های نرخ ارز باعث شده است نرخ ماشین‌آلات معدنی به شدت بالا برود و آنها با چالش‌های عمیقی روبه‌رو شوند. برای حفظ و نگهداری ماشین‌آلات معدنی، باید هزینه‌های هنگفتی پرداخت کرد.
درحال‌حاضر هزینه‌های جاری معدن افزایش پیدا کرده است اما نرخ فروش این محصولات به نسبت هزینه، افزایش چندانی را تجربه نکرده است از این‌رو معدنکاران کوچک و متوسط انگیزه فعالیت در این شرایط را ندارند. با بالا رفتن هزینه‌های تعمیر، هزینه نگهداری و حمل‌ونقل مواد معدنی نیز بالا رفته است اما از سوی دیگر نرخ فروش مواد معدنی همچنان ثابت مانده و این مسئله به یک معضل بزرگ برای معدنداران تبدیل شده است.
درحال‌حاضر ۳۲۰ معدن در استان زنجان فعال هستند که بیشتر این معادن سنگ آهن، خاک‌های صنعتی، سرب و روی، سنگ‌های گرانیتی و تزئینی هستند و این معادن در دسته معادن فعال جای می‌گیرند. ۳۰معدن غیرفعال در استان وجود دارد که فعال کردن این معادن درحال‌حاضر توجیه اقتصادی ندارد از این‌رو برای احیای آنها تا امروز اقدامی انجام نشده است.

رامین سلسانی / رئیس خانه معدن زنجان

عناوین برگزیده