تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۱۶
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۳۰۰۱۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاونت بهره برداری مجتمع مس شهربابک عنوان کرد:

معدن مس میدوک نخستین معدن هوشمند کشور خواهد شد

‌می‌متالز - قریب ۸۰ اقدام اساسی در حوزه دانش بنیان، بومی سازی و هوشمندسازی صورت گرفته است.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اهمیت روز افزون فعالیت‌های دانش بنیان و مقوله‌ی هوشمندسازی صنایع، مجتمع مس شهربابک در سال گذشته در این حوزه فعالیت‌های مختلفی را به سرانجام رسانده است.

در همین خصوص مهندس رامین طبسی نژاد معاونت بهره برداری مجتمع مس شهربابک به تشریح اقدامات در حوزه دانش بنیان، بومی سازی و هوشمندسازی در امور ذوب، معدن، تغلیظ، پالایشگاه، لیچینیگ و امور فنی و کارخانجات جانبی مجتمع مس شهربابک پرداخت.

معدن مس میدوک نخستین معدن هوشمند کشور خواهد شد

مهندس طبسی نژاد با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های دانش بنیان و تاثیر آن در افزایش و کیفیت تولید گفت: در خصوص توسعه‌ی همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، مجتمع مس شهربابک در پروژه‌های مختلف با این شرکت‌ها همکاری داشته است و در آینده‌ای نزدیک معدن مس میدوک به عنوان اولین معدن هوشمند کشور خواهد شد.

وی تشریح کرد: در امور ذوب پروژه‌هایی از جمله طراحی، مدل سازی و تهیه نرم‌افزار راهبر فرآیند کوره فلش، استقرار نرم‌افزار جامع اطلاعات خط تولید، ساخت قطعات حساس مسی (ساخت کولینگ المنت‌ها و لاندرها)، بومی سازی مواد نسوز و دیرگداز (تولید آجر‌های نسوز کوره ها)، بومی سازی مواد نسوز و دیرگداز (تولید جرم و ملات نسوز کوره‌ها و لاندرها)، ساخت داکت پنوماتیک کانوایر، طراحی و ساخت قطعات خاص مهندسی (دیافراگم تیتانیومی)، شبیه سازی، ساخت و تعمیر چرخ دنده‌های کوره کنورتور و طراحی و تولید تجهیزات دانه بندی و ارتعاشی (قطعات سرند لرزان) صورت گرفته است.

وی بیان داشت: هوشمندسازی عملیات ذوب کنسانتره از طریق پیاده سازی برنامه راهبر فرآیند کوره و هوشمندسازی عملیات تبدیل مات در کوره کنورتر و ایجاد مدل تجربی دو اقدام مهم در حوزه‌ی هوشمندسازی امور ذوب بوده است.

مهندس طبسی نژاد به فعالیت‌های دانش بنیان در امور پالایشگاه اشاره کرد و گفت:در پالایشگاه خاتون آباد نیز ۶ اقدام دانش بنیان و ۱۵ مورد بومی سازی انجام شده است که اقدامات دانش بنیان شامل اصلاح کانال‌های هوارسانی با پوشش‌های کامپوزیتی، عارضه یابی متالورژیکی فرایند پانچ کاتد مس، جایگزینی نمونه دسته کاتد ایرانی به جای خارجی، اصلاح پوشش‌های حفاظت از خوردگی، مدل سازی مسیر by pass پس خط گردش الکترولیت، بررسی امکان سنجی استفاده از رزین‌های ایرانی در تولید پوشش‌های FRP از اقداماتی است که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان کشور انجام گرفته است.

وی در حوزه‌ی فعالیت‌های دانش بنیان معدنی گفت: از مهم ترین این اقدامات می‌توان به استقرار سیستم مانیتورینگ در شرکت‌های معدنی طرف قرارداد، انجام مقدمات برگزاری مناقصه مانیتورینگ مرکزی امور معدن، پیگیری انجام ساخت کارخانجات تولید مواد ناریه امولسیونی، پیگیری تامین ماشین آلات مورد نیاز حمل مواد ناریه با شرکت‌های داخلی وبرگزاری مناقصه و عضویت در کمیته ماشین آلات مجتمع وپیگیری و همکاری با شرکت ها‌ی داخلی در خصوص مدیریت بهینه سولفور کم عیار از طریق بیو متالورژی اشاره کرد.

طبسی نژاد در اشاره به اقدامات هوشمندسازی در امور تغلیظ گفت: ۷ اقدام هوشمندسازی در این امور صورت گرفته است که مهم ترین آن‌ها ایجاد سامانه ثبت تراک در سنگ شکن اولیه و پیگیری سامانه ASR پلاس مانیتورینگ می‌باشد.

معاون بهره برداری مجتمع مس شهربابک در ادامه به فعالیت‌های دانش بنیان در امور پشتیبانی فنی اشاره کرد و گفت: دستگاه تخلیه کننده‌ی رطوبت هوا که توسط آلمان ساخته می‌شده است توسط یک شرکت داخلی ساخته شده است. همچنین ساخت سنسور سطح سیالات، طراحی، تهیه نقشه، تامین، نصب و راه اندازی الکتروپمپ کارخانه اسید، تهیه نقشه و تامین قطعات مربوط به پمپ تغذیه بویلر و مکانیکال سیل‌های پمپ‌های افقی کارخانه اسید که توسط سازندگان خارجی انجام می‌شده است توسط شرکت‌های داخلی انجام شده است.

طبسی نژاد افزود: در امور لیپچینگ میدوک نیز ۶ مورد بومی سازی قطعات صورت گرفته است که ساخت پمپ‌های ksb، ساخت کاتد استنلس استیل، ساخت آند سربی آلیاژی، ساخت اسکیمر طنابی، ساخت اسپیسر و استدبولت‌های مربوط به آند سربی وساخت دستگاه شورتینگ فریم از مهم ترین ان‌ها بوده است.

وی آماده سازی لاکشیت‌های موجود جهت ورود به نرم افزار جامع تولید و نصب فلومتر جهت ثبت کلیه مقادیر فرایندی از جمله مصارف مواد و انرژی را از مهم ترین اقدامات هوشمندسازی در امور لیچینگ بوده است.

معاون بهره برداری مجتمع مس شهربابک در بخش دیگری از سخنانش رکورد‌های تولید در بخش‌های مختلف مجتمع در سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت: در سال تولید، دانش بنیان واشتغال آفرین، تلاشگران معدن میدوک با استخراج ۶۰ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۷۴۰ تن توانست با افزایش ۹/۳ درصدی نسبت به قبل، رکورد جدیدی را ثبت کنند و در بخش اکسید و باطله‌ی استخراجی معدن میدوک با تناژ ۵۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۶۰۹ تن با افزایش ۱۰/۸ درصدی نسبت به رکورد قبل، موفق به ثبت رکورد جدید شدند.

مهندس طبسی نژاد به افزایش ۱۰/۴ درصدی کنسانتره مصرفی ذوب خاتون آباد نسبت به رکورد قبل اشاره کرد و میزان کنسانتره مصرفی در سال گذشته را ۴۴۴ هزار و ۲۲ تن اعلام کرد.

وی ادامه داد: میزان آند حاصل از کنسانتره ذوب خاتون آباد در سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۲ هزار و ۴۰۳ تن بوده است که با افزایش ۱۰/۱ درصدی نسبت به رکورد قبل همراه بوده و همچنین در زمینه‌ی آند تولیدی ذوب خاتون آباد با افزایش ۲/۲ درصدی نسبت به رکورد قبل، به میزان ۱۲۴ هزار ۳۳۸ تن در سال گذشته رسید.

معاونت مجتمع مس شهربابک میزان کاتد تولیدی پالایشگاه خاتون آباد در سال ۱۴۰۱ را ۱۰۲ هزار ۸۰۲ تن اعلام کرد که نسبت به رکورد قبل در سال ۱۳۹۹ با افزایش ۴/۷ درصدی روبه رو بوده است.

وی با اشاره به این مطلب که مجتمع مس شهربابک در زمینه‌ی تولید اکسید مولیبدن نیز رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است گفت: در سال گذشته ۱۵۶۵ تن اکسید مولیبدن تولید شده است که نسبت به رکورد قبل در سال ۱۳۹۶ با افزایش ۱۷/۶ درصدی همراه بوده است.

مهندس طبسی نژاد همچنین به ثبت رکورد جدید در کارخانه‌ی اسید سولفوریک اشاره کرد و گفت: اسیدسولفوریک کارخانه‌ی خاتون آباد در سال گذشته با رشد ۳۰/۸ درصدی به میزان ۳۲۰ هزار و ۵۲۸ تن رسیده است.

مهندس طبسی نژاد ضمن تقدیر از تلاش همه جانبه‌ی پرسنل مجتمع مس در امر تولید، ابراز امیدواری کرد با استمرار این فعالیت‌های دانش بنیان، مجتمع مس شهربابک در زمینه‌ی افزایش و ارتقا کیفیت تولید گام‌های مثبتی را بردارد.

عناوین برگزیده