تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۳۰۰۵۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

جهش یکباره قیمت فولاد با ادامه اقدامات وزارت صمت/ محدودیت تقاضا، واحد‌های تولیدی کوچک را به تعطیلی می‌کشاند

‌می‌متالز - فعال حوزه فولاد با اشاره به اعمال محدودیت در سمت تقاضای خریداران محصولات فولادی توسط وزارت صمت گفت: وزارت صمت با این اقدام تنها فنر جهش قیمت‌ها را جمع می‌کند و با ادامه این رویه شاهد تعطیلی واحد‌های کوچک و رشد یکباره قیمت‌ها خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، عضو سابق انجمن فولاد اظهار داشت: یک جنبه سهمیه بندی و مدیریت تقاضا، کنترل تورم و افزایش قیمت است که از سوی دولت صورت گرفته و به منظور کاهش رقابت و کنترل عطش بازار می‌باشد.
وی افزود: این اقدام دولت تنها یک مسکن بوده و تنها در کوتاه مدت ممکن است بازار را به تعادل برساند، اما در بلند مدت اهدافی که از این سیاست دنبال می‌شود حاصل نخواهد شد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: نتیجه این سیاست در بلندمدت جهش قیمت‌ها خواهد بود؛ در واقع این مدل کنترل قیمت ها، فنر نرخ‌ها را جمع می‌کند و موجب جهش نرخ‌ها در آینده می‌شود، چون شاهد ناهمخوانی عرضه و تقاضا با این اقدامات وزارت صمت هستیم و قیمت تمام شده کارخانه‌ها را بالا برده و این افزایش هزینه به مصرف کننده نهایی منتقل می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: شاید سیاست گذار و دولت به اشتباه تصور کند چند صباحی نرخ‌ها شکسته و کاهشی شده، اما این عامل در بلند مدت جوابگو نبوده و عواقب بدی را به همراه دارد و شرایط را معکوس خواهد کرد.

شهرستانی تصریح کرد: محدودیت تقاضا باعث می‌شود شرکت‌های کوچک قادر به پوشش هزینه‌های خود نباشند و با توجه به زیانده شدنشان رو به تعطیلی بروند و تعطیلی این واحد‌ها عطش بازار را بیشتر کرده می‌کند. مثال بارز این مساله، فرد تشنه‌ای است که به وی آب نمک می‌دهند و اگرچه در ابتدا تصور می‌کند تشنگیش رفع شده، اما در ادامه تشنه‌تر می‌شود.

به گفته این فعال بازار فولاد، مهم‌ترین اقدام برای بهبود وضعیت بازار، اعتماد به نظام بازار و عرضه و تقاضاست تا بازار خیلی سریع به تعادل برسد.

شهرستانی معتقد است، امروز مشکل اصلی کنترل قیمت کالا نیست بلکه سو مدیریتی است که سبب شده کشور در این هرج و مرج افتاده و با افزایش نرخ ارز، سرمایه گذاران پول خود را از صنایع و تولید خارج کنند؛ ازطرف دیگر تحریم‌ها هزینه‌های هنگفتی را هم به تولیدکننده و هم مصرف کننده تحمیل می‌کند.

وی در خاتمه گفت: وزارت صمت زورش به عده‌ای تولیدکننده و صنایع خصولتی رسیده است و اقدامات فعلی این وزارتخانه، قیمت‌ها را افزایشی خواهد کرد و با شعار سال که مهار تولید و رشد تورم است همخوانی ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده