تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۰۰۶۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مخالفان استیضاح:

دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند

‌می‌متالز - مخالفان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن دفاع از عملکرد فاطمی امین، تاکید کردند که دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند و نباید فضا را دو قطبی کرد.

به گزارش می‌متالز، در ادامه جلسه علنی روز یکشمبه ۱۰ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن، تجارت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

ابتدا موافقان استیضاح وزیر صمت دلایل خود را بیان کردند و در ادامه مخالفان استیضاح دلیل و نظرات خود را بیان کردند.

میرتاج الدینی: دولت و مجلس در یک کشتی نشسته اند/ دوقطبی سازی نکنید

محمدرضا میر تاج الدینی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت بیان داشت:یک گلایه و انتقاد دوستانه از هیات رئیسه مجلس دارم در یازده دوره مجلس هیچ نمونه و سابقه‌ای نداریم که در کمتر از شش ماه یک وزیر دو بار استیضاح شود، گلایه از این جهت است اگر نوبتی هم باشد نوبت دیگران است چرا آنچنان عمل کردید که از استیضاح قبلی هنوز دو ماه نگذشته بود که استیضاح جدید کلید خورد با اینکه در استیضاح قبلی ۱۸۲ نفر مخالف استیضاح بودند، اما به خاطر بعضی از مسائل مجدداً مجلس با یک چالش جدید مواجه شد.

نماینده مردم تبریز خطاب به ناطقان این جلسه یادآور شد که در مجلس هفتم برای استیضاح وزیر دولت وقت که اصلاحاتی بود، آقای باهنر بیان داشت که ما نمی‌توانیم بیش از یک وزیر را استیضاح کنیم با یک دولت اصلاحات اینگونه برخورد شد و اکنون با یک دولت انقلابی اینگونه رفتار می‌کنید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: مگر آقای رئیسی خود با حمایت و دعوت ۲۲۰ نفر از نمایندگان در صحنه انتخابات حاضر نشد؟ مگر ۱۸ میلیون نفر مردمی که به آقای رئیسی رای دادند همان کسانی نیستند که مجلس انقلابی را تشکیل دادند. ما همه در یک کشتی نشسته ایم با هم پیش می‌رویم موفقیت دولت، موفقیت مجلس است و موفقیت مجلس موفقیت دولت است. این گونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم.

میر تاج الدینی با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت باید در راستای حل مشکلات باشد بیان داشت: در اینجا استیضاح فاطمی امین چه مشکلی را حل می‌کند؟ وقتی وزیری را استیضاح می‌کنیم باید چند دلیل داشته باشد یا وزیر پاکدست نباشد و خطایی از او سر زده شده است و یا کم کار باشد و یا شاخص‌های حوزه وزارت او حاکی از این باشد که این وزیر مثبت نیست هر سه موضوع را مرور کنیم در خصوص شاخص‌ها آقای فاطمی امین به صراحت شاخص‌ها را بیان کردند.

وی اضافه کرد:همه شما حتی استیضاح کنندگان قبول دارند که وزیر ما آقای فاطمی امین شخصی پاکدست است و معاونینی هم که انتخاب کرده، همگی پاک دست هستند، با مافیای فساد در هر بخشی تا پای جان مقابله می‌کنند.

نماینده مردم تبریز در مورد شایعه تحویل خوردو شاسی بلند به برخی از نمایندگان برای رای منفی به استیضاح وزیر صمت گفت: همه این را قبول دارند که این موضوع کذب است در خصوص این شایعه انتظار داشتم که هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه خود را در مجلس قرائت کند.

وی افزود: آنچه مورد تصدیق همه است نه کسی برای استیضاح از دولت خودرویی داده است و نه کسی از مجلس خودرو گرفته است.

نماینده مردم تبریز با اشاره به عملکرد وزیر صمت بیان داشت:وزیر تا پایان وقت اداری در دفتر کار خود مشغول به کار است و این نشان دهنده پرکار بودن وزیر صمت است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد شاخص‌های عملکرد حوزه صنعت و معدن با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها در این زمینه بیان داشت: تولید انواع سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد افزایش داشته است، خودرو‌های کف پارکینگ از۲۸۰ هزار خوردو به زیر هزار خودرو رسیده است و تولید اتوبوس در ۱۱ ماه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد و انواع تراکتور ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

میر تاج الدینی با اشاره به مشکلات صنعت خودرو بیان داشت: تورم در این حوزه وجود دارد باید ریشه‌ها و مشکلات بیماری مزمن خوردو را درمان کنیم. اگر وزارت صمت در این قضیه دخیل باشد درصد سهم وزارت صمت کمتر از بقیه است.

وی اضافه کرد: آیا نوسانات ارزی در این تاثیر ندارد آیا تحریم‌ها و خود تحریم‌ها در این تاثیری ندارد اولین تحریم‌های که در سال ۹۷ شروع شد مربوط به خودرو بود و قطعات خودرو هم به موقع ارائه نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: برخی نمایندگان بحث واردات خوردوی کارکرده را بری حل مشکلات صنعت خودرو ارائه کردند آیا کم کاری ما بود آیا کم کاری هیات رئیسه بود که نتوانست هیات عالی نظارت بر سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت را قانع کند که امروز مشکلات حوزه خودرو اینگونه نباشد.

وی افزود: انتظار من از استیضاح کنندگان این است که راهکار ارائه کنند این مشکلات وجو دارد آیا شورای رقابت دخیل در این مسئله نیست حتی معاون اول دولت هم به مصوبه شورای عالی رقابت، انتقاد می‌کند همه این مسائل در صنعت خودرو دخیل است.

میر تاج الدینی تصریح کرد: در این استیضاح بر اساس تشخیص و تعهد خود رای دهید و همدیگر را به مسئله متهم نکنید و تحت تاثیر فضا سازی رسانه‌ها قرار نگیریم و پایبند موازین اخلاقی باشیم.

میرمحمدی: استیضاح وزیر پیام همدلی برای حل مشکلات کشور نیست

سید جلیل میرمحمدی میبدی روز یکشنبه در صحن مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: موضوعی که امروز در صحبت‌ها و دیروز در مصاحبه‌ها بود که واقعا جای تأمل و انصافاً جای تأسف دارد. مطلبی که امروز مطرح کردند این بود که آمار‌های خودرویی و آمار‌های معدن دولت و آمار‌های تولید غلط است، آمار‌های صادرات خلاف واقع است به کجا می‌رویم همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، بین ما و دولت مگر تفاوتی وجود ندارد. هر کسی در جایگاه خودش قرار دارد.

وی افزود: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده اینگونه دستاورد‌های نظام را بدون استناد علامت سوال بگذاریم این خیلی بد است که وزیر این مملکت و دولت مردمی بیاید با آمار، نمودار و مستند به گزارشات مرکز پژوهش‌ها و گزارش مرکز آمار آماری را اعلام کند و بعد من به‌راحتی بگویم این آمار‌ها خلاف است. شما با فاطمی امین مشکل دارید، خب داشته باشید منعی ندارد، اما با نظام که مشکل ندارید. این کار را نکنید. اینگونه نمی‌توانیم جواب دهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس خاطرنشان کرد: آنقدر دشمن علیه ما در رسانه‌های داخلی و خارجی کار می‌کند که روی عملکرد دولت یک علامت سوال بگذارد و بعد ما پشت این تریبون مقدس بگویم بله حرف شما درست است چراکه می‌خواهیم فاطمی‌امین بیفتد، خب او را بیندازید، رای که با شما است، حق هم که با شما است، اما چرا با این منطق؟

میرمحمدی عنوان کرد: مصاحبه می‌کنیم و خیلی راحت مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنیم که ۴ ماه پیش ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان داده‌اند که استیضاح فاطمی امین را پس بگیرند. چه کسی را می‌زنیم؟ شما دارید مجلس را می‌زنید، یکی از رکن‌های نظام را می‌زنید و دولت را زیر سوال می‌برید و همه را متهم به فساد می‌کنید تو رو به خدا این کار را نکنید.

وی خطاب به نمایندگان گفت: من از عزیزان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان سوال کردم والله گفتند که ما حتی گفته‌ایم یک مورد را که کدام نماینده خودروی شاسی‌بلند گرفته است و استیضاح وزیر را پس گرفته اعلام کنید. علیه مجلس و دولت مصاحبه می‌کنید و در مصاحبه‌هایمان نمایندگان را تهدید می‌کنید این چه کاری است که انجام می‌دهیم؟ استیضاح حق مسلم نمایندگان مجلس است روی منطق استیضاح جلو بیاییم.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: برخی نمایندگان جملات عجیب و غریبی را مطرح می‌کنند، اینکه آمار‌های وزیر همه خلاف واقع است، اینکه این وزیر و این وزارتخانه همه دولت را زمین‌گیر کرده است این چه عبارتی است که به‌کار می‌برید آیا واقعاً همه دولت امروز زمین‌گیر است. خیلی راحت به آقای فاطمی امین عنوان می‌کنید که شما افراد نزدیک به خودت را به مجموعه آورده‌اید خوب از این افراد اسم ببرید؟ شما همه پرسنل وزارت صنعت و معدن را گوشه‌نشین کرده‌اید خب اسم ببرید، متقن حرف بزنید.

میرمحمدی ادامه داد: نماینده‌ای اعلام می‌کند فلان مستندی اینجا پیش من است و این حجت شرعی من پیش شما است آیا اینگونه حجت شرعی است؟ مستنداتی را که پشت تریبون اعلام می‌کنید که نه من و همکاران ببیند و نه در یک مرجع صالحی بررسی شده باشد آیا این مستند حجت شرعی است؟ این عبارت‌ها در شان ما نیست. دقت کنید، تامل کنید، نگذاریم حیثیت مجلس زیر سوال برود.

وی تصریح کرد: در بحث خودرو‌ها یک نماینده اعلام می‌کند که بین ۷۰ تا ۷۵ ماشین شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند رئیس مجلس و هیات رئیسه و سخنگوی مجلس تکذیب می‌کنند، وزیر صمت تکذیب می‌کند و نامه به دادستانی می‌نویسد، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تکذیب می‌کنند، همه تکذیب می‌کنند فردا یکی از نمایندگان دیگر که اتفاقا اسم او هم جز استیضاح کنندگان است این حرف را مستند حرف خودش می‌کند. مستند حرف این است ما ۴ ماه پیش وقتی قرار بود آقای فاطمی امین را استیضاح کنیم آمار ما تا روز استیضاح ۴۰ به ۶۰ بود، اتفاق عجیبی افتاد که این ۴۰ به ۶۰ به ناگاه تغییر پیدا کرد و این را در جواب این سوال که بابت ۷۵ خودرویی که یکی از نمایندگان مطرح کرده بود می‌دهد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس ادامه داد: رئیس مجلسی که سالیان سال عمر خود را در جبهه‌ها گذرانده آیا حقش است که ما اینگونه عمل کنیم، آیا این حق هیات رئیسه یا نمایندگان مجلس است. همه این موضوع را تکذیب کردند، اما در فضای مجازی ببینید که آیا تکذیبی‌ها جایگاهی دارد یا نه، آیا برای شما پیامک آمده است یا نه، حتی رنگ خودرویی که تحویل گرفته‌اید را از شما خواسته‌اید.

میرمحمدی گفت: این بلایی است که داریم سر مجلس می‌آوریم. این کار را نکنید، سال آخر مجلس است بگذارید بدون حاشیه کارهایمان را به خوبی پیش ببریم، به خدا موفق خواهم شد این دولت مردمی است این مجلس افتخار انقلابی بودن را دارد. دست در دست هم و با کمک یکدیگر کار‌ها را به خوبی پیش ببریم، آدرس غلط به مردم ندهیم.

وی تصریح کرد: قرار است با استیضاح وزیر احتمال یخچال و خودرو ارزان شود. این‌ها ادبیات و عباراتی است که ما امروز در این جایگاه مقدس به‌کار می‌بریم، آقای فاطمی‌امین با این مدیریتت یخچال و خودرو را فلان کردید، و این بلا را بر سر معدن را بر سر مردم آوردید. منطقی صحبت کنید چقدر تدبیر این امور و این خودرو که امروز پاشنه آشیل وزارت صمت شده است دست وزیر صمت است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده است و با وجود عمده‌ترین مشکلات آن، ساده‌ترین راهکار استیضاح بوده است. آیا این اقدام راهبردی صحیح بوده است و اوضاع این وزارتخانه بسیار مهم بهتر شده است و به ۲۸ وظیفه خود بهتر عمل کرده است، تداوم روند مسائل این وزارتخانه در طول سال‌ها و دولت‌های مختلف با طرز فکر‌های متفاوت نشان می‌دهد این مشکل بیش از اینکه به عملکرد وزرای صمت مرتبط باشد به سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت مرتبط است کما اینکه در این دوره طی ۳ سال دو وزیر و دو سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شد، آیا جابجایی وزرا که از آن انتقاد داریم و تغییرات مکرر در این وزارتخانه مشکلی را حل کرده است، کما اینکه در دولت و مجلس گذشته نیز شاهد بیشترین تغییر کابینه در این بخش بودیم که باعث بی‌ثباتی در حوزه صنایع و معادن شد و زمان برای برنامه‌ریزی را از بین برد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: تیغ استیضاح هر بار بالای سر وزیر باشد باعث فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتماً از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است مربوط به این دولت می‌شود، آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.

میرمحمدی تصریح کرد: آیا روند نگاه مجلس، دولت و وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست آن هم در شرایطی که وعده‌اش در حال انجام است و تولید را از ۷۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ رسانده است ضمن اینکه مطالبه به حق شما نمایندگان، مردم و رهبر معظم انقلاب افزایش کیفیت خودرو است، اما آیا انصافاً وضعیت آن مربوط به این دو سال فعالیت دولت می‌شود که وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی ۳۰ ساله خودرو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این همه هجمه ناجوانمردانه علیه مجلس در مصاحبه‌های چند روز گذشته و تهدید نمایندگان و طرح ادعا‌های کذب که همه اذعان به آن دارند علیه شخص وزیر عادی است؟ آیا نباید در این مورد تأمل کنیم بنابراین اگر قرار است از وزیر دفاع کنید مسئله فسادستیزی آقای فاطمی امین را پررنگ کنید که همه به آن اذعان دارند.

وی عنوان کرد: صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اژد‌های هفت سر فساد را حتما گوش کرده اید، یک مدیر فعال پاکدست و فساد ستیز در رأس کار قرار گرفته است، چه کسی گفته است که وزیر صمت نقطه ضعف ندارد، حتما ضعف دارد همانند تمامی ما، مگر قرار است من از فردی معصوم دفاع کنم؟ امروز در رأس این دولت آقای رئیسی حضور دارد که مشهور به فساد ستیزی است، اینگونه تهمت زدن به وزیر و دولت انصاف نیست.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می‌زنید؟ ایشان مسئول تولید کشور است و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند که با درایت رئیس مجلس این افراد در مجلس پاسخ خواهند داد.

میرمحمدی عنوان کرد: حتما استیضاح حلال مشکلات مزمن در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست، اما تاکید می‌کنم استیضاح، تذکر و سوال حق نمایندگان است. استیضاح باعث می‌شود دولت برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند و از دید نظارتی شما حذف شود، چه تضمینی وجود دارد دولت فرد باتجربه تر، پاکدست‌تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند.

وی گفت: در خصوص مافیای صنعت مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم، اما آیا این مافیا در طی ۲ سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ تغییرات مستمر و مکرر وزرا آیا حاکی از این حرف من نیست؟ آقای فاطمی امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده، از آقای رئیس جمهور درخواست می‌کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیا‌ها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه رکورد‌های تولید قابل قبول بوده، اما در تنظیم بازار ضعف داریم و انتقادات به حق است، ادامه داد: دولت باید پای کار بیاید تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این عرصه‌ها موفق باشد. مطمئن هستم با توجه به نکات مطرح شده پیام استیضاح وزیر صمت به ملت، دولت و مردم با وجود جوسازی‌های کذب اخیر، هم افزایی، هم فکری بین دو قوه و حل مشکلات مزمن نیست، امیدوارم کاری کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

پیش از این در مهر سال ۱۴۰۱ وکلای ملت با استیضاح فاطمی امین مخالفت کرده و به وی مجددا رای اعتماد دادند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده