تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۰۲۴۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گمرک آمار داد:

افزایش ۱۷ درصدی تجارت خارجی ایران در یک ماه

‌می‌متالز - بر اساس آمار‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران، در نخستین ماه امسال تجارت خارجی ایران با رشد بیش از ۱۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته مواجه شده است.

به گزارش می‌متالز، طبق جدیدترین گزارش گمرک از جزئیات واردات و صادرات محصولات و کالا‌های مختلف، در یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۰ میلیون و ۴۷۱ هزار تن و به ارزش سه میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۱۷ و ۷۶ صدم درصدی در وزن و کاهش ۱۲ و ۹۳ صدم درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهش ۲۴ و ۷۹ صدم درصدی از نظر وزنی و ۱۳ و دو صدم درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ارقام یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن و سه میلیارد و ۸۷ میلیون دلار رسیده است.

طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشور‌های چین با رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار و سهم ۳۱ و ۲۸ صدم درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۶۰۹ میلیون دلار و سهم ۱۶ و ۷۱ صدم درصدی، ترکیه با ۵۵۰ میلیون دلار و سهم ۱۵ و ۱۰ صدم درصدی، امارات متحده عربی با ۳۲۰ میلیون دلار و سهم هشت و۷۸ صدم درصدی و هند با ۱۲۰ میلیون دلار و سهم سه و ۲۸ صدم درصدی از کل ارزش صورت گرفته است. طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار و سهمی در حدود ۳۲ و ۷۲ صدم درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشور‌های طرف معامله قرار گرفته است. همچنین چین با ۸۷۳ میلیون دلار و سهم ۲۸ و ۲۸ صدم درصدی، ترکیه با ۳۵۳ میلیون دلار و سهم ۱۱ و ۴۴ صدم درصدی، آلمان با ۱۲۹ دلار و سهم چهار و ۱۷ صدم درصدی و هند با ۱۱۰ میلیون دلار و سهم سه و ۵۷ صدم درصد از کل ارزش واردات جزو کشور‌های عمده طرف معامله واردات به شمار می‌روند.

طی یک ماهه نخست سال، ۱۴۰۲ میزان ترانزیت خارجی کشور در حدود یک میلیون و ۸۶ هزار تن بوده است که نسبت به رقم یک میلیون و ۲۳۴ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۱۲ و پنج صدم درصدی داشته است.

منبع: کیهان

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند