تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۳۰۲۹۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در پی توافق دوجانبه محقق می‌شود

تجارت امن‌تر ایران و سوریه با معطلی کمتر

‌می‌متالز - در پی سفر رئیس جمهور به سوریه و مذاکرات انجام شده بین وی و بشار اسد، ایجاد بیمه ضمانت، بر خط شدن گمرک دو کشور و راه‌اندازی بانک مشترک، مهمترین توافقات اقتصادی بود که بین دو کشور صورت گرفت که اجرایی شدن آن می‌تواند تجارتی امن‌تر و با سرعتی بیشتر را برای تجار ایرانی و سوری فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، سال گذشته و بر اساس آمار‌های گمرک مجموع مبادلات تجاری (صادرات و واردات) ایران و سوریه نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش نسبی مواجه شده است و از سوی دیگر رئیس جمهور در سفر اخیرش به سوریه توافقاتی با بشار اسد داشت که بخش مهمی از این توافقات در حوزه اقتصادی بود.

احسان خاندوزی - وزیر اقتصاد و امور دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت - در نشست خبری هفته گذشته خود در این باره با اشاره به مجموع تعاملات اقتصادی ۵۰۰ میلیون دلاری ایران و سوریه، گفت: در سال‌های جنگ در سوریه، مخاطراتی برای تجار دو کشور و برای حضور شرکت‌ها و تجار در سوریه وجود داشت و به همین سبب مهمترین مساله مطرح شده در مذاکرات رئیس جمهور کشورمان با بشار اسد نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

به گفته وی، برای کاهش این مخاطرات و حل این مشکلات توافقاتی بین دو کشور در سفر اخیر رئیس جمهور به سوریه انجام شد تا ضمن تشکیل یک بانک مشترک با راه‌اندازی یک بیمه ضمانت گرانی تجار برطرف شود.

خاندوزی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در زمینه گمرک نیز توافق‌های خوبی با سوریه صورت گرفت تا گمرک دو کشور به صورت برخط به یکدیگر متصل شوند و دیگر معطلی کالا در گمرک دو کشور نداشته باشیم.

بر اساس آمار‌های گمرک، در سال گذشته ۱۴۶ هزار و ۹۴۷ تن انواع محصولات مختلف به ارزشی بالغ بر ۲۴۱ میلیون و ۷۴۰ هزار دلار انواع محصولات مختلف از ایران به سوریه صادر شده است که از نظر وزنی ۱۰.۵۷ درصد و از نظر درآمد ارزی ۱۰.۷۶ درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

بنابراین؛ با توجه به افزایش نسبی صادرات و مجموع مبادلات تجاری دو کشور در ۱۲ ماهه سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، به نظر می‌رسد که در صورت اجرایی شده این توافقات که البته مورد تاکید مقامات ایران و سوریه نیز بوده است، شاهد رشد چشمگیر تجارت بین این دو کشور در سال جاری باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده