تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۰۳۰۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
توسط محققان کشورمان؛

انواع گرید پلی‌آلومینیوم کلراید (PAC) با فناوری بالا تولید شد

‌می‌متالز - مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان بسپار کیمیا گستر آریا ازدستیابی به دانش و تولید انواع گرید پلی‌آلومینیوم کلراید (PAC با فناوری بالا خبر داد و گفت: این یک محصول استراتژیک که تحت تحریم قرار دارد ونیاز سالانه کشور هم ۳۰ هزار تن است.

انواع گرید پلی‌آلومینیوم کلراید (PAC) با فناوری بالا تولید شد

به گزارش می‌متالز، علی شاکر مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان بسپار کیمیا گستر آریا گفت: دانش ساخت و تولید محصول پلی‌آلومینیوم کلراید (PAC) که از محصولات استراتژیک و تحت تحریم است را به دست آوردیم و در حال حاضر این ماده را در چهار گرید پودری آشامیدنی نوع ۱، آشامیدنی نوع ۲، گرید صنعتی و گرید فاضلاب تولید می‌کنیم که برخی از آن‌ها برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ همچنین خبر خوب این که انواع گرید این محصول را می‌توانیم بر پایه فناوری نانو تولید کنیم که در مقایسه با نمونه‌های خارجی از کیفیت و خلوص بالاتری برخوردار هستند.

این دانشجوی دکترای مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار کرد: مجموعه ما به منظور تولید این محصولات از چهار سال پیش با جمعی از دانشجویان کشور تشکیل شد و در ادامه این مجموعه تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار گرفت و این امکان فراهم شد تا تحقیق و توسعه بیشتری بر روی این محصول انجام شود. همچنین در ادامه با شتاب‌دهنده واتک که مرکز تخصصی شتاب‌دهی فناوری‌های حوزه آب است، کار کردیم و مرحله شتاب‌دهی را انجام دادیم و توانستیم جذب سرمایه کنیم؛ سرمایه‌گذار ما مجموعه هلدینگ احیا سپاهان هستند و ما با شرکت سرمایه نوآوری احیا که بازوی سرمایه‌گذاری این مجموعه است، همکاری داریم.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بسپار کیمیا گستر آریا سپس به توضیحاتی در خصوص محصول پرداخت و گفت: محصول پلیمری پلی‌آلومینیوم کلراید ((PAC محصولی استراتژیک بوده، چون در حوزه تصفیه آب، پساب و فاضلاب به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر تحت تحریم قرار دارد.

وی با اشاره به این که این محصول نیاز ضروری حوزه آب کشور است، ادامه داد: در نبود این محصول به دلیل عدم تولید آن در کشور، از محصولات جایگزینی استفاده می‌شود که متأسفانه همه آن‌ها کیفیت لازم را ندارند و منجر به کاهش کیفیت آب مصرفی در بخش‌های مختلف از قبیل شرب، صنعتی و کشاورزی خواهد شد.

شاکر تصریح کرد: با توجه به اهمیت محصول پلی آلومینیوم کلراید ((PAC شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلفی علاقمند هستند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که دلیل آن کاربرد وسیع این محصول از تصفیه آب‌خانگی تا تصفیه پساب صنایع مختلف است. همچنین ما توانستیم علاوه بر بومی‌سازی این محصول، با استفاده از فناوری نانو کیفیت آن را ارتقا دهیم و محصولی را تولید کردیم که حتی نسبت به نمونه‌های خارجی مزایای به مراتب بیشتری دارد که از جمله آن می‌توان به کیفیت بهتر و قیمت مناسب و رقابتی اشاره کرد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بسپار کیمیا گستر آریا در خصوص کاربرد‌های متنوع محصول پلی آلومینیوم کلراید (PAC) توضیح داد: با توجه به اهمیت کیفیت آب تصفیه شده می‌توان از انواع گرید این محصول در زمینه‌های مختلف مانند تصفیه آب شهری، فاضلاب، پساب صنایع، کشاورزی و ... استفاده کرد.

این دانشجوی دکترای مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص گرید آشامیدنی، با تاکید براین که منظور از آشامیدنی گرید مورد استفاده برای تصفیه آب آشامیدنی است، تصریح کرد: گرید آشامیدنی بالاترین خلوص و کیفیت را دارد که متأسفانه حتی قبل از تحریم‌ها هم این گرید وارد کشور نمی‌شد؛ این گرید اولین بار هست که داخل کشور حتی مصرف می‌شود یعنی علاوه بر این که دانش آن را به دست آوردیم و تولید کردیم، وارد مرحله مصرف برای تصفیه آب آشامیدنی هم شده است، در حالی که پیش از این گرید آشامیدنی نوع ۲ به کشور وارد و مصرف می‌شده است.

شاکر اظهار کرد: عملکرد اصلی پلی آلومینیوم کلراید حذف آلاینده‌هایی است که داخل آب هستند. در واقع این ماده پلیمری ذرات معلق آلاینده موجود در آب را جذب کرده و در نهایت آبی شفاف و زلال به دست می‌آید.

محصول پلی‌آلومینیوم کلراید (PAC) مبتنی بر فناوری نانو مزایای مهمی دارد

وی بیان کرد: در بحث مصرف این محصول برای آب آشامیدنی که در تصفیه‌خانه‌های آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور ویژه کاری که ما انجام دادیم جنبه‌های سلامتی را نیز مورد توجه قرار داده و توانستیم با استفاده از فناوری نانو، هم کیفیت آن را ارتقاء دهیم و هم میزان مصرف را کمتر کنیم و همچنین آلایندگی که ممکن بود در آب ایجاد کند را هم از بین بردیم.

میزان استفاده محصول پلی‌آلومینیوم کلراید (PAC) برای هر لیتر آب سد ppm ۱-۳ است

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بسپار کیمیا گستر آریا در خصوص میزان مصرف گرید آشامیدنی در یک متر مکعب آب گفت: میزان استفاده این ماده بستگی به کیفیت آب ورودی دارد که آب ابتدا داخل آزمایشگاه بررسی می‌شود و بعد میزان دوزی که باید استفاده شود برای تصفیه مشخص می‌گردد برای همین این عدد متغییر است و بستگی به آب ورودی دارد، اما بطور کلی برای یک لیتر آب سد حدود ppm ۱-۳ استفاده می‌کنند.

نیاز سالانه کشور به پلی‌آلومینیوم کلراید (PAC) در حدود ۳۰ هزار تن در سال است

وی در رابطه با نیاز کشور و توان تأمین این شرکت، عنوان کرد: از نظر حجم بازار این محصول ۳۰ هزار تن در سال مصرف دارد که چیزی که ما پیش‌بینی کردیم این است که ۱۰ درصد بازار داخل را تامین کنیم، باقی نیاز کشور در حال حاضر توسط مجموعه‌های وارد کننده این نوع ماده یا محصولات جایگزین با کیفیت پایین‌تر تأمین می‌شود.

راه‌اندازی خطوط تولید صنعتی با ظرفیت ۲۴۰۰ تن در سال تا آخر امسال

شاکر عنوان کرد: با توجه به سرمایه اولیه که نیاز داشتیم ترجیح دادیم با یک ظرفیت پایین‌تر شروع کنیم؛ ظرفیت در نظر گرفته شده ۸ درصد نیاز کشور بوده که در حدود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که ما این هزینه‌ها را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری احیا سپاهان تامین کردیم.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بسپار کیمیا گستر آریا اعلام کرد: اکنون در حال راه‌اندازی خط صنعتی هستیم پایلوت صنعتی را با ظرفیت ۱۲۰ تن در سال اجرا کردیم و در حال حاضر می‌خواهیم این ظرفیت را به ۲۴۰۰ تن در سال ارتقا دهیم که به امید خدا تا پایان امسال به این ظرفیت خواهیم رسید.

وی در خصوص چشم‌انداز آینده تولید این محصول، اظهار کرد: با توجه به اهمیت محصول و نیازی که در کشور وجود دارد اولویت اول ما تأمین نیاز کشور بوده و نیم نگاهی هم برای صادرات به کشور‌های منطقه داریم.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بسپار کیمیا گستر آریا در خصوص توجیه اقتصادی و ارزبری هم اظهار کرد: قیمت محصول با کیفیت، حتی اگر تحریم‌ها هم نباشد، به کیلویی در حدود ۴۰ هزار تومان می‌رسد که محصول ما با توجه به گرید‌هایی که داریم از ۲۸ تا ۳۵ هزار تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید. بنابراین، هم کیفیت بالاتری داریم هم قیمت رقابتی است.

وی افزود: اشتغال در مرحله اول حدود ۳۰ نفر و با توسعه خطوط صنعتی به ظرفیت بالاتر می‌تواند تا ۷۰ نفر هم افزایش داشته باشد.

شاکر که یکی از غرفه‌داران هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی بود؛ گفت: ما جزو طرح‌های برگزیده جشنواره هستیم و در بخش طراحان کسب و کار شرکت کردیم که امیدواریم بتوانیم مزد زحماتمان را بگیریم.

انواع گرید پلی‌آلومینیوم کلراید (PAC) با فناوری بالا تولید شد

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده