تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۵
بازدید: ۳۶۹
کد خبر: ۲۰۲۳۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استفاده از فناوری نانو برای ردیابی معادن الماس

‌می‌متالز - بررسی‌های اخیر ثابت می‌کنند که استفاده از نانوتکنولوژی برای صنعت استخراج الماس موثر است، از این فناوری می‌توان برای ردیابی هر سنگ استخراج‌شده از منبع آن تا مصرف‌کننده نهایی، باهدف پاک‌سازی زنجیره تامین از کلاه‌برداری و مناقشات بر سر اصالت سنگ‌های گرانبها، استفاده کرد.

به گزارش می‌متالز، به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها به نقل از وب‌سایت ماینینگ ویکلی، شرکت Nano Innovator Holdings (NI H) H یک شرکت مستقر در نیویورک است که از یک پلت‌فرم نمونه اولیه برای شناسایی مبدأ به مقصد الماس‌های خشن و صیقلی رونمایی کرده که از فناوری نانو در این زمینه کمک می‌گیرد. این سیستم همچنین از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری، سیستم‌های نوری تلفن‌های هوشمند و همچنین یک برنامه اختصاصی کاربری در تلفن‌های هوشمند برای شناسایی و خواندن برچسب‌های نانوی زیرسطحی استفاده می‌کند.

گفته می‌شود که این پلت‌فرم بیش از سه سال درحال‌توسعه است و آزمایش آن روی الماس‌های آزمایشگاهی بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت برونو اسکارسلی می‌گوید: این فناوری جدید با قرار دادن یک برچسب نانو اختصاصی در زیر سطح الماس، از طریق فناوری لیزر، می‌تواند به‌راحتی آن را شناسایی کنید. این برچسب نانو، وضوح یا رنگ الماس را به‌هیچ‌وجه تغییر نمی‌دهد. سپس مشتریان می‌توانند برای شناسایی و خواندن برچسب‌های نانوی سطح زیرین از طریق تلفن هوشمند خود اقدام کنند که برنامه آن در انتظار ثبت برای استفاده درگوشی با سیستم عامل‌های Android و iOS است. وی در ادامه افزود این‌یک مسیر طولانی بوده است، اما سرانجام توانستیم یک راه‌حل علمی برای حفاظت از زنجیره تامین الماس از معدن تا بازار ارائه دهیم که همه افراد در خط لوله الماس به دنبال آن هستند. شرکت‌های الروسا و دی بیرز دو تولیدکننده بزرگ الماس در جهان هستند که از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر در پروژه‌ای تحت عنوان برنامه زنجیره بلوک الماس از مبدأ تا مقصد با نام Tracr همکاری داشته‌اند. هدف از این برنامه، شفاف‌سازی زنجیره تامین الماس و همچنین مقابله با کلاهبرداری و کاهش مناقشه بر سرسنگ‌های گران‌بها است. شرکت دی بیرز بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس‌های نتراشیده گران‌قیمت در جهان در این خصوص می‌گوید زمانی که این پلت‌فرم راه‌اندازی شود قابلیت ردیابی الماس شرکت مانند یک سیستم مشترک عمل خواهد کرد. شرکت الروسا نیز که بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس ازلحاظ میزان تولید است، در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به پروژه Tracr پیوست. پلت‌فرم بلاکچین یک پایگاه اطلاعاتی مشترک از معاملات است که توسط شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها روی خط اینترنتی برقرار می‌شود. این فناوری در حال حاضر در بخش ارز‌های رمزنگاری شده و بیت کوین به‌کار گرفته می‌شود. سیستم Tracr به هر الماس یک شناسنامه (ID) منحصر به فرد می‌دهد که دربرگیرنده مشخصات سنگ‌ها از قبیل وزن، رنگ و میزان شفافیت است. برای تقویت این فرآیند، این سیستم از عکس‌های سنگ‌ها و تصاویر نتایج برنامه‌ریزی‌شده نیز استفاده خواهد کرد. الروسا با اجرای قوانین راهنمایی OECD در سال گذشته، یک گام فراتر رفت تا از ورود الماس‌های مورد مناقشه به زنجیره تامین جلوگیری کند. برای تضمین مطابقت، این شرکت معدنی از یک سیستم مدیریت داخلی زنجیره عرضه استفاده خواهد کرد. به‌رغم برقراری فرآیند کیمبرلی برای حذف الماس‌های مورد دار از زنجیره عرضه (الماس‌هایی که در مناطق جنگی استخراج‌شده و به‌طور غیرقانونی برای تامین منابع مالی جنگ‌ها دادوستد می‌شوند) کارشناسان می‌گویند قاچاق سنگ‌های گران‌بها کماکان ادامه دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده