تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۵
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۰۴۷۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی بازار فردا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲/ راهبری بازار سرمایه روی موج احساسات

‌می‌متالز - مدیرعامل کارگزاری آریا نوین معتقد است، زمانی که دخالت در بازار سرمایه و فاکتور‌های تاثیرگذار روی آن مانند قیمت ارز، قیمت‌گذاری کالاها، میزان عرضه و تقاضا و... کمتر شود و اجازه دهیم بازار به صورت خودکار چه در جهت مثبت یا منفی به تعادل برسد، می‌توان انتظار ثبات در بازار سرمایه را داشت.

به گزارش می‌متالز، حامد ستاک در مورد رشد امروز شاخص و پیش‌بینی بازار فردا گفت: با توجه به وضعیت اقتصاد کلان، تورم موجود در کشور، حجم نقدینگی موجود و سایر مسایل بازار سرمایه، بازار باید روندی متفاوت‌تر از شرایط کنونی خود داشته باشد. در ابتدای سال ۱۴۰۲ ما با رشد بازار سرمایه مواجه بودیم و این رشد باعث شد تا سهامداران تصمیم بگیرند که ذخیره سود داشته باشند.

وی گفت: بحث ذخیره سود باعث ریزش بازار شد و این ریزش سبب شد تا خاطره ریزش‌های شدید سال ۹۹ مجددا یادآوری شود و احساسات، راهبری بازار سرمایه را در دست بگیرد. زمانی که نوسان‌های بازار در بستر احساسات رخ می‌دهد، اینگونه تکانه‌های الاکلنگی را به وجود می‌آورد.

ستاک ادامه داد: فعالان بازار در انتظار سپری شدن این روز‌ها هستند تا شرایط اقتصادی تعیین‌کننده وضعیت بازار باشد. تمامی عوامل از جمله ریزش کالا‌های اساسی، نرخ ارز و... محرک‌های بازار هستند و همین عوامل، وضعیت بازار را تعیین می‌کنند. لازم به ذکر است، در برهه کنونی بازار سرمایه نسبت به عوامل بیرونی بیش‌واکنشی نشان می‌دهد و این بیش‌واکنشی برای خبر‌های منفی بسیار پرقدرت‌تر نسبت به خبر‌های مثبت است. تاثیر خبر‌های مثبت در بازار سرمایه کنونی ممکن است چند ساعت نهایتا یک روز باشد.

مدیرعامل کارگزاری آریا نوین در ادامه گفت: بیشترین تاثیر در نوسان بازار سرمایه همین راهبری‌های احساسی است؛ چه در مورد خرید و چه فروش سهام؛ همچنان باید منتظر بود تا بازار به یک ثبات نسبی برسد. اما این پایداری در چه شرایط زمانی رخ می‌دهد؟ زمانی که دخالت در بازار سرمایه و فاکتور‌های تاثیرگذار روی آن مانند قیمت ارز، قیمت‌گذاری کالاها، میزان عرضه و تقاضا و... کمتر شود و اجازه دهیم بازار به صورت خودکار چه در جهت مثبت یا منفی به تعادل برسد.

وی افزود: زمانی که بازار به تعادل نرسد و تعیین تکلیف وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به صورت آماده در جای امنی سرمایه‌گذاری کنند تا زمانی که بازار به تعادل برسد و برای خرید یا فروش سهم‌ها اقدام کنند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده