تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۰۴۹۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی را در توسعه زیربنای اقتصاد هر کشور دارد. ایران به لحاظ جمعیت، هفدهمین و به لحاظ وسعت، هجدهمین کشور بزرگ دنیا و دومین کشور خاورمیانه است. حدود ۱۰درصد سیمان دنیا در این منطقه (کشور ایران و پانزده کشور همسایه آن) مصرف می‌شود. سیمان به دلیل کاربردهای فراوان و اهمیت تولید در بخش زیرساخت‌های توسعه‌ای هر کشور، سرمایه‌بر بودن و داشتن قابلیت صادرات، از مهمترین محصولات توسعه‌ای محسوب می‌شود. علاوه بر این، منابع معدنی قابل دسترس و توانایی ساخت حدود ۷۵درصد از تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید سیمان در کشور نیز از مزایای تولید این محصول است.

به گزارش می‌متالز، در مجمع عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) که روز دوشنبه ۱۰/۳/۱۴۰۲ با حضور ۶۶/۹۱ درصد از سهامداران برگزار شد، مبلغ سود نقدی ۱۱،۱۰۰میلیون ریال بین سهامداران تقسیم شد. از دیگر مصوبات این مجمع، انتخاب روزنامه‌های اطلاعات و جهان صنعت به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار و سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس اصلی بود. همچنین بر اساس تصویب مجمع، مبلغ سود خالص به ازای هر سهم ۱۸۵۰ریال تعیین شد.

گزارش حسابرسی

در پایان سال مالی منتهی به ٢٩ اسفند ١٤٠١ به شرح یادداشت توضیحی ٢٢، موجودی مواد و کالا به مبلغ ١٢،٨٣٩میلیارد ریال شناساسی و انعکاس یافته است. در گزارش حسابرس مالی بند ١١ افشای کلی صورت‌های مالی حسابرسی شده و حسابرسی نشده ماهانه منتهی به سال مالی ١٤٠١ انجام نشده است. شرکت سیدکو با تولید ٦٠درصد ظرفیت اسمی، در مقام هشتم تولید سیمان کشور است و قدرالسهم آن در ایران ٨درصد میزان تولید و ١/٣درصد در جهان است. میزان صادرات سیمان و کلینکر در سال ١٤٠١ به عدد ١٥،١٢٩ هزار تن بوده است. میزان جریان‌های نقدی حاصل از فعالیت‌های تامین مالی ٦،٣١٦،٥٣٦میلیون ریال و این عدد قبل از تامین مالی ٥،٨٧٩،٥٣٦میلیون ریال است. درآمد عملیاتی سیدکو در سال مالی ١٤٠٠ عدد ٢٩،٠٧٦،٠٠٢ میلیون ریال بوده و این عدد در سال مالی ١٤٠١ به ٤٤،٨٨٧،٦٤٢ میلیون ریال رسیده است که با رشد ٥٤درصدی همراه است. مقدار فروش سیدکو ٤،٨٤٤،٨٥٠تن، به مبلغ ٦،٥٠٤،٠٤٤ ریال به ازای متوسط نرخ فروش هر تن سیمان رشدی برابر ١٠٠ درصد نسبت به سایر هلدینگ‌ها در سال مالی گذشته بوده است. درآمد عملیاتی در سال مالی گذشته به ١٢،٦٤٩،٦٧٨ میلیون ریال رسیده که برابر با رشد ٧٦ درصد دارد. همچنین سود عملیاتی شرکت ١٢،٣٩٨،٥٢٧ میلیون ریال است که این رقم نیز نسبت به سال گذشته ٧٧درصد پیشرفت کرده است.

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

عملکرد صنعت سیمان در سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۱، تعداد ۷۹ واحد تولیدی و با ظرفیت تولید سالانه حدودا ۸۹ میلیون تن سیمان، موفق به تحویل نزدیک به ۳۶ میلیون تن سیمان گردیده که از این میزان توزیع، حدودا ۵۸ میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و نزدیک به ۴ میلیون تن در سال جاری صادر شده است. لازم به ذکر است حدود ۱۰ میلیون تن صادرات کلینکر نیز در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است.

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

چشم‌انداز شرکت

تبدیل شدن به هلدینگی با مدیریت بهینه در صنعت سیمان از طریق خلق و تکمیل زنجیره ارزش تا افق

اهداف شرکت

▪افزایش EPS و ارزش پایدار هر سهم
▪افزایش سودآوری و استفاده بهینه از منابع در شرکت‌های فرعی
▪کاهش ریسک شرکت‌ها و مدیریت نقدینگی
▪رضایت‌مندی مشتری
▪تولید محصولات متنوع در جهت ایجاد رضایت برای مشتریان
▪ارتقاء کیفیت فروش
▪افزایش بهره‌وری فرآیند‌ها

▪کاهش هزینه‌های تولید

جدول swot

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سهامی عام) در تاریخ ۲۵/۸/۱۳۹۳ معادل ۱۰ درصد از سهام خود را در بازار دوم بورس و اوراق بهادار تهران با نماد «سیدکو» عرضه کرد و در گروه سیمان، آهک و گچ درج شد.
وضعیت سهام شرکت در ۴ سال گذشته به شرح زیر است:

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

تجزیه و تحلیل ریسک شرکت

ریسک قیمت‌گذاری دستوری در صنعت سیمان

ریسک قیمت نهاده‌های تولید

ریسک نهاده‌های انرژی

ریسک نقدینگی

ریسک نوسانات نرخ ارز

ریسک موارد مربوط به مقررات محیط زیست

دستاورد‌ها و اهم اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۱

تحقق سود حاصل از خرید و فروش سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت اصلی به مبلغ ۳۰۹ میلیارد ریال، افزایش سود عملیاتی و سود خالص شرکت‌های فرعی طی عملکرد یکساله نسبت به سال مالی گذشته به ترتیب معادل ۶۵ و۷۰ درصد با توجه به نظارت و پایش مستمر عملکرد ماهانه شرکت‌های فرعی توسط هلدینگ، برگزاری جلسات مستمر کمیته‌های ارزیابی عملکرد ماهانه شرکت‌های گروه و برگزاری جلسات منظم ماهانه جهت پایش عملکرد و تحقق بودجه و در صورت لزوم اتخاذ تدابیر لازم در شرکت‌ها جهت جلوگیری از بروز انحرافات نامساعد، برگزاری جلسات مستمر کمیته وصول مطالبات در سطح هلدینگ و شرکت‌های گروه جهت پایش و کنترل ماهانه حجم مطالبات، کاهش و مدیریت دوره وصول مطالبات و همچنین وصول و یا برنامه ریزی لازم جهت تعیین تکلیف مطالبات سنواتی و راکد که منجر به کاهش مانده حساب‌ها و اسناد دریافتنی شده است، برگزاری جلسات مستمر کمیته سرمایه‌گذاری در راستای کسب بازدهی حداکثری از پرتفوی سهام شرکت، برگزاری جلسات کمیته تجمیع خرید در جهت صرفه و صلاح و هم افزایی شرکت‌ها، برگزاری جلسات کمیته فنی در سطح هلدینگ با تشکیل کار گروه‌های فرعی شامل:
تولید
انرژی
دفتر فنی
معدن

HSE
انبار

گزیده اطلاعات شرکت اصلی

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

«سیدکو» به هر سهم ۱۸۵ تومان سود داد

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده