تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۰۵۸۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه معادن و کمبود محیط بان بلای جان طبیعت «خمیر»

‌می‌متالز - جمعی از فعالان محیط زیست شهرستان خمیر خواستار توقف تعرض به طبیعت و محیط زیست بندرخمیر با مدیریت در اعطای مجوز‌های معادن شدند.

به گزارش می‌متالز، جمعی از فعال محیط زیست این شهرستان به مناسبت سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست به استان هرمزگان با اشاره به تصادف و تلف شدن یک پلنگ در هفته گذشته در شهرستان خمیر طی پیامی از مسؤولان برای نجات محیط زیست خمیر و توجه به آن استمداد طلبیده اند.

در این پیام آمده:

خبر تصادف و تلف شدن این پلنگ نادر و کمیاب آنقدر سخت و دلگیر کننده بود که ما را بر آن داشت چند کلمه‌ای پیامی خدمت عموم و مسوولین برسانیم.

شهرستان بندرخمیر با وجود سه منطقه حفاظت شده کوه کشار، هرمود و جنگل حرا، اما با سه محیط بان اداره می‌شود و هیچگونه پاسگاه محیط بانی در منطقه حفاظت شده‌های این شهرستان وجود ندارد و از همه مهم‌تر مجوز پرشمار استخراج معدن، تخریب بیش اندازه زیستگاه‌ها توسط آنان، شکار‌های غیر مجاز و خشکسالی‌های اخیر باعث شده نفس زیستی حیات وحش قطع شود و گونه‌های نادر از ارتفاعات پائین آمده و برای جست جو غذا هر ریسکی را به جان بخرند و اینگونه تلف شوند!

روی سخن مان با مسوولین استان و شهرستان خمیر می‌باشد و از آنان می‌خواهیم دیگر هیچ گونه مجوز معدنکاری جدیدی در زیستگا‌های خمیر صادر نکنید چرا که از خط قرمز حفظ محیط زیستی که وجود دارد کاملا عبور شده و این بی توجهی‌ها باعث می‌شود محیط زیست و زندگی انسانی به خطر بیفتد و کمیت و کاستی‌های زیستگاه‌ها را برطرف کنید تا اینگونه این سرمایه‌های خدا دادی از بین نروند؛ و در پایان از شکارچیان محترم میخواهیم تا امروز هر چه شکار کردید، کردید. از این تاریخ به بعد سلاح خود را به عنوان نماد در خانه نگهداری کنید و به سوی هیچ موجود زنده تیر نیاندازید.

شک نداریم که این پلنگ کمیاب و با ارزش در اثر کمبود غذا و نیاز به تأمین آن از کوه‌ها پایین آمده و این گونه جان خود را از دست داد و شکار عامل اصلی کم شدن غذای این حیوانات نادر است و لذا پرهیز از شکار، عامل مهمی در حفظ حیات این جانداران بشمار می‌رود.

بدانیم که حفاظت از محیط زیست وظیفه همگان است.

شهرستان خمیر در ۸۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده