تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۰۶۴۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس آماده انفجار قیمت

‌می‌متالز - قیمت جهانی مس در طول یک ماه گذشته از کانال ۹ هزار دلار تا ۷ هزار دلار کاهش پیدا کرد درحالی که با افزایش تقاضا در کانال ۷ هزار دلار اکنون در محدوده ۸ هزار و ۲۰۰ تا ۸ هزار و ۴۰۰ دلار نوسان می‌کند. با وجود این ریزش، انبار‌های مس جهان و پیش‌بینی بانک‌های انگلیسی و آمریکایی نشان می‌دهد مس در آستانه یک انفجار قیمتی بزرگ قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین و به دنبال آن انتظار برای سرعت گرفتن رشد اقتصادی در این کشور باعث شد تا سه ماه قبل همه منتظر افزایش قیمت مس تا کانال ۱۰ هزار دلار باشند، ولی کاهش تقاضا از سوی چین قیمت جهانی مس را از کانال ۹ هزار و ۵۰۰ دلار تا کانال ۷ هزار دلار پایین آورد، اگرچه اکنون در محدوده ۸ هزار و ۲۰۰ تا ۸ هزار و ۴۰۰ دلار نوسان می‌کند. حالا در روز‌هایی که چشم‌انداز مثبتی از بازار جهانی فلزات وجود ندارد و تقاضای چین همچنان در سطح پایینی قرار دارد، بعضی از داده‌ها از احتمال رشد قیمت مس در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

به گزارش بلومبرگ موجودی انبار‌های مس در بورس فلزات لندن، بورس کالای بندر شانگهای و بورس آمریکا به کمترین میزان در طول ۸ سال گذشته رسید.

مس آماده انفجار قیمت

روند موجودی انبار‌ها کاهش شدید قیمت مس طی ماه‌های گذشته را توجیه می‌کند، ولی به تعبیر کارشناس بلومبرگ کاهش موجودی در انبار‌های استراتژیک جهانی به معنای تقاضای بالقوه در بازار جهانی مس است که هر لحظه احتمال برآورده شدن آن وجود دارد. برای مثال در سال ۲۰۱۹ نیز وقتی موجودی انبار‌های مس کاهش پیدا کرد با افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۰ قیمت جهانی مس از کانال ۴ هزار دلار تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ دلار رشد کرد و سقف قیمتی جدیدی را به ثبت رساند و اکنون اگر تقاضا برای جبران کسری انبار‌ها در بازار رویت شود بی‌تردید با واکنش شدید قیمت مس همراه خواهد شد.

دو هفته قبل بانک گلدمن ساکس انگلیس در گزارشی خبر داد ترس از رکود در اقتصادی جهانی باعث شده تا موجودی انبار‌ها با سرعت بالایی کاهش پیدا کند. گلدمن ساکس مدعی شد اگر اقتصاد جهان وارد رکود نشود شرایط برای افزایش قیمت‌ها با هدف جبران موجودی انبار‌ها وجود دارد. بانک CITI آمریکا نیز در گزارشی مدعی شد قیمت جهانی مس به دلیل تقاضای بسیار زیاد در صنایع تا سال ۲۰۲۵ به سطح ۱۲ هزار دلار می‌رسد.

منابع غیر رسمی درآمد ایران از بخش صادرات مس و محصولات وابسته به آن را در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند که البته با ریزش قیمت مس در سال جاری احتمال افت درآمد‌های صادراتی مس وجود دارد. اکنون با چشم‌انداز مثبت مس در بازار‌های جهانی با صعود قیمت مس تا کانال ۱۲ هزار دلار یا حتی برگشت قیمت به محدوده بالای ۱۰ هزار دلار، در صورت ثابت ماندن صادرات ایران از نظر وزنی درآمد دلاری این بخش به بیش از ۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده