تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۰۶۷۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کشور‌های بریکس ارزی مستقل از دلار خواهند داشت

‌می‌متالز - سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان متعلق به کشور‌های بریکس خواهد بود، گفت: کشور‌های بریکس مستقل از دلار ارز خود را خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو، گفت: کشور‌های بریکس نیاز به ایجاد سیستم پرداختی بدون وابستگی به سوئیفت و دلار دارند و تسلط دلار بر اقتصاد جهانی آسیب‌های زیادی را به همراه دارد.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: امروز آمریکا اقتصاد بسیاری از کشور‌ها را از طریق دلار به گروگان گرفته است، تحریم‌ها یکی دیگر از ابزار‌های غرب است و امروز حدود ۲۶ کشور در لیست تحریم قرار دارند که روسیه در صدر آن قرار دارد.

جلالی تصریح کرد: این چیزی جز تروریسم اقتصادی نیست که نه تنها سران کشور‌ها بلکه زندگی مردم عادی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین کشور‌ها نباید این را تحمل کنند و اجازه ندهند آمریکا و کشور‌های غربی از طریق دلار با سرنوشت ما بازی کنند.

جلالی گفت: در این شرایط باید سلطه دلار بر اقتصاد و آنچه سیستم سوئیفت نامیده می‌شود، کنار گذاشت؛ کشور‌ها باید در اسرع وقت به پرداخت با ارز‌های ملی روی بیاورند، ما قادریم و باید سیستم پرداخت خود را مستقل از سوئیفت ایجاد کنیم.

سفیر ایران در مسکو تاکید کرد: ایران و روسیه از قبل در این زمینه تجربه دارند و ما می‌توانیم آن را با کشور‌های دیگر به اشتراک بگذاریم. ما در حال حاضر نوعی کشور‌های مشمول تحریم‌های آمریکا را داریم، من باور داریم که در آینده، در چارچوب بریکس و سازمان همکاری شانگهای، ما مطمئناً ارز خود را خواهیم داشت و تسویه حساب‌های مالی مستقل از دلار آمریکا خواهند بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده