تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۰۶۸۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

همبستگی معکوس میلگرد در داخل و بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - بازار میلگرد در آخرین روز‌های بهار ۱۴۰۲ شرایط عجیبی پیدا کرده است. قیمت میلگرد در بازار داخلی از ۲۱ خردادماه به شدت نزولی شد در حالی که در بازار‌های جهانی از همین تاریخ قیمت میلگرد صعودی شده است و میلگرد صادراتی ایران از ابتدای خردادماه بدون توجه به نوسانات داخلی و خارجی بر مدار صعود قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، قیمت میلگرد در بازار‌های داخلی از ۱۰ خردادماه روند صعودی جدیدی را آغاز کرد و بی‌توجه به ریزش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی به صعود خود ادامه داد تا اینکه ۲۰ خردادماه همزمان با ریزش نرخ ارز در بازار غیررسمی، قیمت میلگرد در بازار داخلی نزولی شد؛ این در حالی است که قیمت‌ها در بازار‌های جهانی صعودی شده بود. همبستگی معکوس میلگرد در بازار داخلی و بازار جهانی با روند صعودی قیمت میلگرد صادراتی ایران همراه شد.

بررسی متوسط قیمت میلگرد ۱۴ به عنوان یکی از پرتقاضاترین میلگرد‌های بازار از ۱۰ خرداد نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ از دهم تا بیست و یکم خرداد ماه بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کرد و از کیلویی ۲۷ هزار و ۴۱۵ تومان تا ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان پیش رفت، ولی یک روز بعد از ۲۱ خرداد میلگرد به شدت نزولی شد و تا ۲۵ خرداد ماه با ریزش ۵.۵ درصدی به کیلویی ۲۷ هزار تومان رسید.

همبستگی معکوس میلگرد در داخل و بازار‌های جهانی

در این مدت نوسانات قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی مانند بورس فلزات لندن کاملا برعکس بازار داخلی بود. قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن از ۱۰ تا ۲۲ خردادماه ریزشی بود و ۲۳ خردادماه وقتی که میلگرد در ایران به شدت ریزشی شده بود، قیمت‌ها در بازار‌های جهانی صعودی شد.

همبستگی معکوس میلگرد در داخل و بازار‌های جهانی

قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن از ۲۲ خردادماه حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرد در حالی‌که طی همین مدت قیمت میلگرد ۵.۵ درصد کاهش یافته بود. همبستگی معکوس قیمت میلگرد بازار داخلی با بازار‌های جهانی در بازه مورد بررسی درحالی اتفاق می‌افتد که قیمت میلگرد صادراتی ایران در همین بازه کاملا صعودی بود.

براساس نمودار پایین قیمت میلگرد صادراتی ایران از ابتدای خردادماه با حدود ۶ درصد افزایش از ۵۱۰ دلار به ازای هر تن به ۵۴۰ دلار رسیده است.

همبستگی معکوس میلگرد در داخل و بازار‌های جهانی

قیمت میلگرد صادراتی ایران نه با روند نزولی بازار‌های جهانی ریزش کرد و نه با روند ریزشی میلگرد در بازار داخل روند صعودی‌اش متوقف شد بلکه از اول تا آخر خرداد ماه به صعود خود ادامه داد. نیمه اول خردادماه وقتی میلگرد در بازار‌های جهانی به شدت ریزشی بود میلگرد صادراتی ایران از ۵۱۰ دلار تا ۵۳۷ دلار افزایش پیدا کرد و همچنان بر مدار افزایشی ادامه می‌دهد. داده‌های آماری نشان می‌دهد پس از کاهش شدید قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی، ذخایر در انبار‌های داخلی میلگرد رشد چشم‌گیری داشت، زیرا صادرکنندگان با قیمت‌های پایین بازار‌های جهانی تمایلی به صادرات نداشتند و با کاهش عرضه میلگرد صادراتی ایران در بازار‌های جهانی قیمت آن صعودی شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده