تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۰۷۴۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

میلگرد کف قیمتی ۲۵ هزار تومان را از دست داد

‌می‌متالز - با وجود رشد قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی، ولی مشاهدات میدانی از بازار آهن‌آلات داخلی از کاهش قیمت شدید فلزات به خصوص میلگرد خبر می‌دهد. فعالان بازار مدعی‌اند قیمت هر کیلوگرم میلگرد به کمتر از ۲۵ هزار تومان رسیده است این کف قیمتی در طول ماه‌های گذشته هرگز شکسته نشده بود.

به گزارش می‌متالز، کاهش قیمت خودرو بازار‌های مختلف را نزولی کرده است و حالا قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات نیز با شیب نسبتا تندی ریزشی شده است. سه ماه قبل ریزش قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی آغاز شد تا قیمت هر تن میلگرد از کانال ۷۰۰ دلار تا کف حمایتی ۶۰۰ دلار کاهش پیدا کند، ولی افزایش تقاضا و رشد نرخ ارز با رشد قیمت میلگرد در بازار داخلی همراه بود تا اینکه از هفته گذشته با نزولی شدن قیمت ارز در بازار آزاد ریزش قیمت آهن‌آلات به خصوص میلگرد آغاز شود.

اگرچه در بازار‌های جهانی با حمایت خریداران میلگرد کف حمایتی ۶۰۰ دلار برای هر تن را از دست نداد و از این محدوده صعودی شد، ولی گفتگو با فعالان بازار نشان می‌دهد دیروز کف قیمت ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد شکسته شد. یکی از فعالان بازار آهن آلات اصفهان دراین باره به خبرنگار ایراسین گفت: قیمت میلگرد تولیدکنندگان معروف هنوز بالاتر از ۲۵ هزار تومان است، ولی میلگرد محصول سایر کارخانه‌ها امروز تحویل جلوی درب کارخانه کیلویی ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

بررسی متوسط قیمت میلگرد ۱۴ در بازار آزاد نشان می‌دهد با وجود ریزش بیش از ۵ درصدی قیمت، قیمت میانگین هنوز تا ۲۵ هزار تومان فاصله زیادی دارد. با این حال قیمت هر کیلوگرم میلگرد محصول کارخانه‌های معتبر نسبت به چند هفته قبل کاهش شدیدی پیدا کرده است و بعید نیست طی روز‌های آینده کف ۲۵ هزار تومان را از دست بدهند.

میلگرد کف قیمتی ۲۵ هزار تومان را از دست داد

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت میلگرد محصول مجتمع فولاد خراسان برای هر کیلوگرم بین ۲۵ هزار و ۲۰۰ تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است در حالی که یک ماه قبل قیمت محصولات این کارخانه بالاتر از کیلویی ۲۷ هزار تومان بود. در مقابل میلگرد محصول گروه صنعتی درپاد تبریز دیروز با متوسط قیمت بالاتر از ۲۹ هزار تومان گران‌ترین میلگرد بازار بود.

چشم انداز بازار میلگرد

با وجود رشد قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی، قیمت میلگرد در بازار‌های داخلی نزولی شده است. فعالان بازار کاهش نرخ ارز در بازار غیر رسمی را دلیل اصلی کاهش قیمت میلگرد معرفی می‌کنند. قیمت دلار در بازار غیر رسمی با افت ۶ درصدی از ۵۱ هزار تومان در اواسط خرداد ماه تا کانال ۴۸ هزار تومان کاهش پیدا کرد و به دنبال آن متوسط قیمت میلگرد نیز در این بازه زمانی حدود ۶ درصد کاهش پیدا کرد.

همبستگی بالای قیمت میلگرد در بازار آزاد و نرخ ارز باعث شده تا فعالان بازار آینده بازار میلگرد را به آینده نرخ ارز در بازار غیر رسمی گره بزنند. البته بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در بازار تقاضا قدرت چندانی ندارد. نشریه متال بولتن نیز چند روز قبل مدعی شد در بازار بندر شانگ‌های نیز تقاضا برای میلگرد ضعیف است. چشم‌انداز ضعیف بازار مسکن در تابستان پیش‌رو تقاضا برای میلگرد را کاهشی کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده