تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۰۷۳۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد در بازدید از گمرک و بندرشهید رجایی مطرح کرد؛

دستور ویژه برای تسریع در تعیین تکلیف کالا‌های رسوبی

‌می‌متالز - «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه تعدادی از معاونان وزیر، رئیس کل گمرک ایران، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور امروز {۲۷ خرداد ماه} به هرمزگان سفر کرد. این سفر به منظور بازدید میدانی از گمرک شهید رجایی و انبار‌های اموال تملیکی و رصد فرآیند‌های این حوزه بوده است.

به گزارش می‌متالز، «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصاد دارایی در ابتدای بازدید خود گفت: «در راستای دستور رییس جمهور برای تهیه گزارشی از وضعیت تجارت و گمرکات و مسائل‌های بنادر و انبار‌های تجاری کشور، امروز دو بخش مهم و کلیدی که سهم بسیار پررنگی در کشور دارد از جمله بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین مبدا تجاری کشور و بندرامام خمینی که در کالای اساسی رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده، مورد بازدید قرار گرفته است».

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه مجموعه آمار رسوبی کالا‌ها در گمرکات حدود ۵۰۰ هزار تن است که در مقایسه با ۱۶۰ میلیون تن حجم صادرات و واردات که در گمرکات کشور می‌آید، عدد بسیار پایینی است یعنی تقریبا سه هزارم مجموع تجارت بزرگی است که در کشور انجام می‌دهد. آمار‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از کاهش حدود ۱۵ درصدی میزان رسوب حکایت می‌کند».

خاندوزی اضافه کرد: «علی‌رغم اینکه در گمرک شهید رجایی از افزایش ۱۹ درصد افزایش اظهارنامه مالیاتی در صادرات و افزایش ۱۰ درصدی اظهارنامه مالیاتی وارد را داشته‌ایم».

به گفته خاندوزی، کاهش ۱۵ درصدی رسوب، حکایت از این است که علی‌رغم افزایش حجم کار، اما سرعت تخلیه انبار‌ها و گمرکات کشور با همکاری خوبی که همه دستگاه‌ها دارند، وضعیت خوبی دارد. البته همین میزان کم چندهزارم نیز به جهت مدیریت بهینه مطلوب نیست. به همین علت، در مورد بخش مهم کالا‌های اساسی چند تصمیم مهم از جمله؛ کاهش میزان حقوق ورودی از ۴ درصد به ۱ درصد، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱ درصد {برخی کالا‌ها صفر درصد}، اجازه دادن به استفاده کردن ضمانت‌نامه {موجب تسریع امور می‌شود}، استفاده کردن از ظرفیت ترانزیت به سمت انبار‌های داخلی کشور، استفاده کردن از ظرفیت ترخیص درصدی { که بیش از ۹۰ درصد این اقلام قابل ترخیص باشد و ماندگاری در گمرکات کمتر شود} اتخاذ شده است.

خاندوزی گفت: «۲۹ هزار دستگاه کولر مدت‌هاست در استان هرمزگان به لحاظ دستور توقف قضایی حل و فصل نشده، ۴۲۶ کانتینر در استان هرمزگان نیازمند به حکم نهایی قضایی است که مساله حل و فصل شود. همچنین ۹۵۰ دستگاه تلویزیون در استان کردستان، ۱۲۹ مورد از موتورسیکلت‌های استان مازندران، ۳ هزار و ۵۰۰ یخچال هتلی در استان چهارمحال و بختیاری، ۲۲ هزار مورد از لوازم خانگی در استان تهران، ۷۰ خودرو در استان بوشهر و ۱۸۵ هزار مورد لوازم برقی در استان آذربایجان غربی برای حل و فصل شدن نیازمند تسریع صدور احکام قضایی هستند».

وزیر اقتصاد ادامه داد: «امسال با ظرفیتی که در قانون بودجه قرار داده تا پایان تابستان درخصوص سه هزار خودرویی که در گمرکات کشور معطل مانده بودند، مجوز فروش را گرفته‌ایم. همچنین فروش اموال تملیکی انجام می‌شود و ۴۰۰ دستگاه مربوط به حوزه راهسازی نیز با این ظرفیت با این اتفاقات مثبت ماه‌های گذشته تعیین تکلیف خواهد شد».

وی در پایان گفت: «یکی از اقدامات بسیار مهمی در استان هرمزگان با همکاری دستگاه‌های اجرایی و استاندار هرمزگان انجام شده است تعیین تکلیف حدود ۶۰۰ کانتینر می‌باشد که از چندین سال همین امروز صبح بین گمرک و سازمان اموال تملیکی کار‌های اولیه در حال انجام است و امیدواریم در چند هفته آینده به پایان برسد».

منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده