تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۰۷۳۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

رشد ۳ درصدی تولید معدنی در کردستان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان رشد کشوری تولید در حوزە صنعت را ٨ درصد و در حوزە معدن ۲ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است کە در استان کردستان رشد تولید در حوزە صنعت بیش از ٥ درصد و در حوزە معدن ۳ درصد بودە کە نسبت بە میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی امروز (۳۱خرداد) در نشست با اصحاب رسانە در راستای تبیین برنامە‌های تولید و تجارت استان کردستان اظهار کرد: اول تیرماە بە عنوان روز ملی اصناف و روز دهم تیرماە بە عنوان روز صنعت و معدن است و این دە روز بە عنوان دهە تولید و تجارت نامگذاری شدە است.

وی عنوان کرد: باتوجە بە شعار سال جاری تحت عنوان "مهار تورم و رشد تولید"، یکی از اولویت‌های ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حمایت از تولید و تجارت است.

خلیقی اظهار کرد: یکی از دغدغە‌های مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی و تولید است، زیرا تولید کلید حل مشکلات کشور است و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بە صورت جدی در این حوزە ورود کردە است.

وی ادامە داد: بحث مساله تولید علاوە بر رشد اقتصادی، درآمد سرانە استان را افزایش و رفاە اجتماعی جامعە را بە دنبال دارد.

خلیقی رشد کشوری تولید در حوزە صنعت را ٨ درصد و در حوزە معدن ۲ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است کە در استان کردستان رشد تولید در حوزە صنعت بیش از ٥ درصد و در حوزە معدن ۳ درصد بودە کە نسبت بە میانگین کشوری بالاتر است.

وی بە رشد ۳ درصدی تولید در حوزە معدن در استان کردستان اشارە و افزود: یکی از درخواست‌های ما بە سرانجام رساندن زنجیرە فولاد در راستای جلوگیری از خروج مواد معدنی خام از استان و فرآوری آن در داخل استان است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: ۴۲ درصد اقتصاد کردستان وابسته به حوزه صنعت معدن و تجارت است.

بختیار خلیقی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزە معادن، خروج مواد خام معدنی از استان کردستان است؛ لذا یکی از تأکیدات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر فرآوری مادە‌های معدنی در داخل استان است.

وی ادامە داد: ۱٨ گونه مواد معدنی و ۳٦٤ واحد معدنی در استان کردستان وجود دارد کە سرمایەگذاران خارجی بە بسیاری از این واحد‌ها ورود پیدا کردە و این مهم منشاء رشد تولید و اقتصاد استان است.

خلیقی در ادامە بە بحث قاچاق استان، گریزی زد و گفت: در زمینە ورود قاچاق استان کشف‌هایی صورت گرفتە است کە این مهم بە واحد‌های تولیدی لطمە جدی وارد می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از راهبرد‌های کلان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، اصلاح ساختار تولید، تجارت و توانمندی‌های بخش خصوصی در حوزە کسب و کار‌ها است.

خلیقی ادامە داد: ۱۲۱ سامانە در راستای شفاف‌سازی برای جلوگیری از فساد طراحی شدە کە ۹٨ سامانە آن در حال حاضر فعال است.

وی بیان کرد: در مجموع یک هزار و ۲۷ واحد صنعتی در استان کردستان وجود دارد کە از این تعداد ٦٦٦ واحد فعال و ۱۹۹ واحد نیمەفعال است کە می‌توان از نیمە غیرفعال آن در راستای ایجاد اشتغال استان بهرە برد و ۱٦۲ واحد آن غیرفعال و یکی از اهداف ما فعالسازی واحد‌های راکد است.

خلیقی یادآور شد: ٥۰ درصد از واحد‌های تولیدی استان زیر دە نفر است کە باتوجە بە رایزنی‌های انجام شدە با سرمایەگذار خواستار پیگیری و رونق این واحد‌ها در سطح استان هستیم.

وی دلایل غیرفعالی ۱٦۲ واحد صنعتی داخل استان را مشکلات مالی، عدم توان رقابت، نبود بازار فروش و وجود محصولات جایگزین عنوان کرد.

خلیقی تصریح کرد: نهضتی در راستای صدور مجوز برای ورود سرمایەگذاران راەاندازی شدە و مجوز‌ها بە صورت ۲٤ ساعتە از طریق سامانە درگاە ملی مجوز‌ها صادر می‌شود.

وی ادامە داد: در حال حاضر ۳۹۱ واحد صنعتی در سنندج و مابقی در سایر شهرستان‌ها متمرکز است.

خلیقی سرانە زمین صنعتی در استان کردستان را ۷.۹ متر مربع عنوان کرد و گفت: این در حالی است کە میانگین سرانە زمین صنعتی در کشور بیش از ۱٨ متر مربع است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر پنجاە درصد از طلای کشور در استان کردستان است و این استان بە لحاظ تولید طلا رتبە اول و بە لحاظ ذخیرە طلا رتبە دوم کشوری را دارد.

خلیقی اضافە کرد: ۲٥ درصد لاستیک کشور در کارخانە بارز و ۷۰ درصد از لامپ کشور در سقز و بانە تولید می‌شود کە جای افتخار است و در بحث صادرات لامپ هم حرفی برای گفتن دارد.

بە گفتە وی، از یک هزار و ۲۷ واحد تولیدی استان کردستان ٦٨۰ واحد آن دارای پتانسیل صادراتی هستند.

بختیار خلیقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان کردستان در بحث سرمایەگذاری در حوزە معدن رتبە ۱۹ تا ۲۰ کشوری را دارد.

وی ادامە داد: تولید و اشتغال‌آفرینی برای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بسیار حائز اهمیت است و یکی از اولویت‌های ما حمایت از واحد‌های تولیدی خرد و کسب و کار‌های کوچک است.

خلیقی تعهد اشتغال سازمان صنعت معدن استان کردستان در یک سال اخیر را ۹ هزار و ٨۰۰ شغل عنوان کرد و گفت: خوشبختانە ما در بحث اشتغال تحقق صددرصدی داشتیم و در سال گذشتە برای ۱۰هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد شدە است.

وی خاطرنشان کرد: تعهد اشتغال سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در سال جاری ٦ هزار و ٨۳ نفر است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده