تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۰۷۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو موضوع گمرکی و مالیاتی در دستور کار جلسه سران قوا/ مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ۱۴۰۱ تمدید می‌شود؟

‌می‌متالز - در جلسه‌ی پیش روی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، با توجه به لزوم تعیین تکلیف حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی و همچنین پایان مهلت ارائه اظهارنامه عملکرد سال ۱۴۰۱، احتمال تصمیم گیری در مورد این دو موضوع وجود خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، در جلسه پیش روی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، احتمال تصمیم گیری در خصوص دو موضوع گمرکی و مالیاتی، زیاد است. گفتنی است کاهش حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی و همچنین تمدید ۱۰ روزه‌ی مهلت اظهارنامه عملکردی دو موضوعی است که اخیرا با ابهاماتی روبرو بوده است و به نظر می‌رسد در جلسه‌ی شورای هماهنگی سران قوا هرچه سریع‌تر باید در خصوص آن‌ها تصمیم گیری شود.

لزوم تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی

به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که در جلسه‌ی آتی شورای هماهنگی سران قوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، کاهش حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی از ۴ درصد به یک درصد است. گفتنی است، اگر چه کاهش حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی نیاز به مصوبه مجلس شرای اسلامی دارد، اما به دستور وزیر صمت تا تاریخ ۲۵ خرداد ماه سال جاری، حقوق ورودی تجهیزات پزشکی ۱ درصد منظور می‌شد. بر این اساس و با توجه به پایان این مهلت این دستور، باید منتظر تصمیم گیری شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در این خصوص باشیم.

لازم به ذکر است معاون فنی گمرک در این خصوص گفته بود: کاهش حقوق گمرکی کالا‌ها از اختیارات مجلس شورای اسلامی و کاهش سود بازرگانی از اختیارات هیئت دولت است، این درحالی است که با وجود حکم مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای کاهش حقوق گمرکی کالا‌های اساسی و دارو هیچ اشاره‌ای به کاهش عوارض گمرکی تجهیزات پزشکی نشده است.

همچنین تا پیش از این و بر اساس بند ز تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات، مواد اولیه واسطه‌ای تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی نیز شامل کاهش حقوق ورودی از ۴ به یک درصد شده‌اند و هم اکنون باید منتظر تصمیم گیری شورای اقتصادی سران قوا در خصوص اضافه شدن یا نشدن تجهیزات پزشکی به این لیست باشیم.

مهلت ارائه اظهارنامه عملکردی سال ۱۴۰۱ تمدید می‌شود؟

دیگر موضوعی که به نظر می‌رسد باید تصمیمات مقتضی آن در جلسه شورای اقتصادی سران قوا در دستور کار قرار گیرد، تمدید مهلت اظهارنامه‌ی عملکردی سال ۱۴۰۱ است. چراکه اخیرا سخنگوی سازمان مالیاتی با اشاره به پیشنهاد اصناف برای تمدید ۱۰ روزه ارائه اظهارنامه مالیات گفته بود: مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه ۳۱ خردادماه بوده و تمدید این مهلت قانونی صرفاً با صدور مجوز قانونی از مراجع ذی‌صلاح ممکن است و تا این لحظه مجوزی صادر نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد تمدید یا عدم تمدید مهلت ارائه اظهارنامه عملکردی سال ۱۴۰۱ از دیگر مواردی است که جلسه‌ی آتی شورای همانگی اقتصادی سران قوا مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده