تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۳۰۷۳۸
سرویس خبر : انرژی

آمادگی برای صدور ضمانت‌نامه برای صادرات نفت

می متالز - مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران امکان ارائه ضمانت‌نامه‌های لازم برای فروش نفت را در قبال اخذ وثایق مطمئن دارد.
آمادگی برای صدور ضمانت‌نامه برای صادرات نفت

به گزارش می متالز، افروز بهرامی در نشست خبری گفت: صندوق ضمانت صادات تا به امروز بیشتر فعالیتش‌هایش متمرکز بر روی بازار پول بوده است، اما قصد داریم به بازار سرمایه از جمله بورس اوراق بهادار، بورس انرژی برای تضمین معاملات آتی و اعتباری ورود کنیم، تا ضمانت‌‌نامه‌های ما تسهیل‌گیر فروش اعتباری در بورس‌ها شود.

وی با بیان اینکه این صندوق سپر دفاعی صادرات در جنگ اقتصادی است، بیان کرد: صندوق ضمانت صادرات متولی ضمانت از صادرات است، اما با توجه به اینکه یکی از اهداف تحریم‌ها جهت‌گیری در مورد ایجاد مشکل برای واردات مواد اولیه و ایجاد مشکل برای کاهش تولید ما است، بنابراین ما باید تامین نیاز داخلی و به ویژه کالاهای استراتژیک را در برنامه داشته باشیم، به همین برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در حال مذاکره با همتاهای خود در کشورهای همسایه هستیم تا فعالان اقتصادی بتوانند واردات به کشور ما را که در اصل صادرات آنها محسوب می‌شود، ضمانت کنند که برای تامین مواد اولیه با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد: در راستای سیاست دولت در فروش کالاهای مازاد 109 میلیارد ریال فروش اموال مازاد در سال 97 داشته‌ایم، اموال ما همان وثایقی است که که از صادرکنندگان گرفته‌ایم و هدف ما هم این نیست که وثیقه صادرکننده را به اجرا بگذاری و تا جایی که امکان دارد و به اجازه داریم، بتوانیم هم وصول مطالبات را انجام دهیم و هم اینکه اموال مازاد در صندوق نگهداری نشود و اگر هم چیزی تاکنون مانده که واگذار نکرده‌ایم. در پروسه مزایده قرار دارد و قطعا منابع آن در راستای توسعه قرار می‌دهیم.

بهرامی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه ثبتی صندوق 1300 میلیارد تومان است، افزود: 900 میلیارد تومان وصول مطالبات در مقابل بیمه‌نامه‌های صادره وجود دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه ال سی یک روش مطمئن برای صادرکننده است، تا نگران از برگشت پول حاصل از صادرات نباشد، گفت: در این شرایط پیشنهاد ما به صادرکنندگان این است که فروش اعتباری را در دستور کار قرار دهند تا بیشتر در بازارهای رقابتی ورود پیدا کنند و یک وضعیت رقابتی ایجاد کنند، اما اگر صادر کننده نگران برگشت منابع خود باشد بیمه‌نامه‌های ما این ریسک را پوشش می‌دهند و اگر صادرکننده نگران نقدینگی خود باشد، صندوق صمانت صادرات تا در کنار سیستم بانکی ضمانت نامه صادراتی ارائه کنیم و در مورد ال سی هم هم بیمه‌نامه‌های ما مطمئن‌ترین روش جایگزین ال سی است، تا نگرانی صادرکننده کاهش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین چالش‌های کشور فروش نفت است، گفت: رویکرد اصلی صندوق حمایت از صادرات غیرنفتی بوده است، اما ما ممانعتی نداریم و اگر در شرایط حاضر دولت نیاز داشته باشد که به ضمانت صادرات نفت وارد شویم، این کار را هم می‌توانیم انجام دهیم.

بهرامی بیان کرد: به دلیل مشکلاتی که براثر تحریم در فروش نفت وجود دارد، یکی از استراتژی‌های وزارت نفت این است که نفت را از طریق بورس انرژی و بخش خصوصی به فروش برساند، بنابراین ما این آمادگی را داریم که ضمانت‌های لازم را ارائه کنیم و حتی اگر خارج از سیستم بورس وزارت نفت بخواهد نفت را به بخش خصوصی ارائه کنم، امکان ارائه ضمانت‌های لازم برای فروش نفت از طریق صندوق در قبال اخذ وثایق مطمئن میسر است، البته در این زمینه مذاکراتی هم شده است.

وی اظهار کرد: حجم کلی پوشش‌های بیمه‌ای و ضمانتی صندوق در سال 97 با احتساب پوشش‌های در دست اقدام به رقم 2200 میلیون دلار رسید که رشد 25 درصدی نسبت به سال 96 داشته است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار کرد: حجم عملکرد پوشش در بخش بیمه‌نامه‌های اعتبار صادراتی کوتاه مدت با رکورد 850 میلیون دلار، رشد 130 درصدی نسبت به سال 1396 و 1600 درصدی نسبت به سال 1393 دارد.

وی عنوان کرد: برنامه صندوق برای سال 98 ارائه 2.5 میلیارد دلار تسهیلات بیمه‌ای و ضمانت نامه صادراتی به صادرکنندگان و نظام بانکی از طریق صدور هزار میلیارد دلار بیمه‌های اعتبار صادراتی کوتاه مدت جهت ایمن سازی صادرات و صدور 800 میلیون دلار ضمانت نامه‌های اعتباری و مالی صادراتی جهت تسهیل دسترسی صادرکنندگان هب تامین مالی صادراتی و شرکت در مناقصات خارجی است.

بهرامی با اشاره به اینکه میزان واردات به کشورهای همسایه هزار میلیارد دلار است، گفت: اما سهم ما از بازار وارداتی 15 کشور همسایه فقط 2.5 درصد یعنی 25 میلیارد دلار است که یکی از برنامه‌های صندوق رشد صادرات به کشورهای همسایه است.

وی گفت: کشور پاکستان به عنوان کشور همسایه سالانه 60 میلیارد دلار واردات دارد، در حالی سهم ما از صادرات به این کشور فقط یک میلیارد دلار است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد: برای افزایش تعاملات بین‌المللی بخصوص برای مقابله با تحریم‌ها انعقاد و اجرای همکاری با همتای خود را در کشورهای مختلف در دستور کار داریم.

عناوین برگزیده