تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۰۷۵۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

در آمد ۱.۵ برابری اوقاف یزد در پی توافق با سنگ آهن مرکزی، به دنبال تملک موقوفات

‌می‌متالز - مدیر کل سابق اداره کل اوقاف استان یزد در مراسم تودیع خود بدنبال اعلام مطلب فوق، افزود: نظر مدیران سنگ آهن مرکزی، مبنی بر خرید متعلقات اداره اوقاف بوده است، ولی با مخالفت اداره کل اوقاف یزد و طرح بهره مندی مستمر، به صورت تملک و اختصاص سهام به این اداره کل، اوقاف از این به بعد از تبعات مالی به ارزش ۱.۵ برابر درآمد فعلی، بهره‌مند خواهد شد که ظاهراً هنوز نهایی نشده است و پیگیری مدیریت جدید، حجت الاسلام رضا صادقی، در این ارتباط، حائز اهمیت و جذب این درآمد می‌تواند تحول بزرگی را در آینده برای این اداره کل، در رابطه با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال رقم بزند.

به گزارش می‌متالز، جلسه تودیع و معارفه حجج اسلام، آقایان حسین زارع زاده و رضا صادقی، مدیران کل سابق و جدیدِ اداره اوقاف استان یزد، در سالن حضرت سیداشهدا (ع) واقع در امامزاده جعفر محمد (ع) برگذار گردید.

حجت الاسلام زارع زاده مدیرکل سابق اوقاف استان یزد، حضور دستگاه‌های نظارتی را در اداره کل اوقاف یزد و رصد تصمیمات و انجام امور آن، فعال، جدی و مستمر دانست و بدنبال آن افزود: تا کنون۶۸۰۰ جلد سند مالکیت برای موقوفات استان صادر گردیده است و جایگاه استان یزد را از لحاظ موقوفات، رتبه پنجم کشوری برشمرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: موقوفات این استان، دو ویژگی نسبت به شهر‌های دیگر دارد، اول، خرد بودن موقوفات، به نحوی که ۳۳درصد این وقفیات دارای مساحت زیر ۳۰۰ متر مربع بوده و موقوفات با متراژ بالا و بصورت هکتاری بسیار کم می‌باشد و نکته دوم کشاورزی بودن وقفیات و رقبات می‌باشد که با توجه به خشکسالی و کمبود بارش‌ها، آمار درآمدی از این موقوفات خیلی کم و کمتر از سال‌های گذشته بوده است.

زارع زاده در ادامه به فعالیت‌های اوقاف استان پرداخت و گفت:توزیع ۲۴۰۰۰بسته معیشتی، ساماندهی و برگذاری ازدواج ۲۴۰۰ زوج جوان یزدی، رسیدگی به امور ایتام و مستمندان، و جذب سرمایه گذاران در حوزه وقف را از اهم فعالیت‌های این اداره کل عنوان کرد.

مدیر کل سابق اوقاف استان یزد خاطر نشان کرد:حضور بیش از ۸۰۰ نوع نیت در حوزه وقف، حاکی از تنوع باور‌های واقفین در نحوه اداره جامعه و نوع صلاحدید خیرین واقف از طریق وقفیات، بوده است.

وی حفظ عین موقوفات، بهره وری بالا، افزایش منافع موقوفات و اجرای امین نیت واقفین را از اهم سیاست‌های راهبردی در سازمان اوقاف و به تبع آن، اداره کل اوقاف یزد دانست.

براساس گزارش خبرنگار یزدفردا از این جلسه:از اهم حواشی برگذاری این مراسم، نظر برخی حاضرین در جلسه و برآیند نظریات افکار عمومی، مبنی بر حضور یک مدیر غیر بومی برای تصدی این پست مهم که نیازمند اشرافیت بالا در موقوفات بومی می‌باشد، بود و برخی سوالات بدون جواب مبنی بر اینکه آیا با توجه به حضور تعدادِ زیادی از مدیران بومی در یزد، به ویژه عناصر ارزنده روحانی در سطح استان که اشرافیت بالا به امور وقف داشتند، نیاز به جذب مدیری هر چند توانمند از استان دیگر، وجود داشت.

باشد که انتخاب مدیرانِ غیر بومی، در همین مرحله متوقف و برای تجدید نظر در جابجایی سمت‌های مدیریتی از افراد توانمند و مدیرِ بومی استفاده گردد.

وگرنه در آینده نزدیک شاهد جابجایی مدیران ارشد و جایگزینی آن‌ها با مدیران غیر بومی و مصلحت اندیشی‌های مغایر با مصالح بومی، خواهیم بود که متاسفانه بار‌ها از این ناحیه، شاهد صدمات جبران ناپذیری از طریق این اینگونه تصمیم گیری‌ها برای استان یزد، بوده ایم.

منبع: یزد فردا

عناوین برگزیده