تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۳۰۷۵۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خودکفایی چین در تولید طلای سفید با بازیافت

‌می‌متالز - لیتیوم که نفت جدید یا طلای سفید دوران انرژی جدید نامیده می‌شود، به عنوان یک ماده معدنی حیاتی در رقابت چین با آمریکا ظاهر شده است.

به گزارش می‌متالز، برخلاف سوخت‌های فسیلی، فلزات مورد استفاده در خودرو‌های الکتریکی می‌توانند مورد بازیافت قرار گیرند، که این امر می‌تواند چشم‌انداز خودکفایی را روشن و نگرانی‌های امنیت اقتصادی ملی چین را برطرف کند.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرو‌های الکتریکی در جهان و همچنین بزرگترین تولیدکننده باتری‌های لیتیوم یونی، بیش از هر کشور دیگری لیتیوم، کبالت و نیکل فلزات مورد استفاده در تولید باتری خودرو‌های الکتریکی مصرف می‌کند.

اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌های چینی، این کشور بیش از حد به واردات نیز متکی است و تخمین زده می‌شود که ۶۲ درصد از کربنات لیتیوم چین، ماده شیمیایی صنعتی مهمی که در تولید باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌شود، سال گذشته از خارج از کشور تامین شده است. بر اساس داده‌های آمریکا، چین در سال گذشته حدود ۱۹۰۰۰ تن لیتیوم تولید کرد که ۱۴٫۶ درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

صنعت بازیافت باتری‌های لیتیوم یونی در چین به سرعت در حال توسعه است و بازیافت لیتیوم در آخرین برنامه توسعه پنج ساله دولت چین نیز آمده بود.

در زمینه انرژی جدید، صنعت بازیافت باتری یکی از معدود صنایعی است که آینده مطمئنی برای توسعه دارد. زیرا هنگامی که باتری از رده خارج می‌شود، باید بازیافت شود، در غیر این صورت زباله جامد خواهد شد و در صورت عدم استفاده صحیح، خطر انفجار را به همراه خواهد داشت.

با توجه به اینکه تولید و فروش خودرو‌های الکتریکی در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است و باتری‌های اولیه ۵ تا ۸ سال عمر می‌کنند، به تدریج صنعت خودروی برقی به اوج از کار افتادن باتری‌ها نزدیک می‌شود و البته چندین شرکت چینی قبلاً در بازیافت باتری سرمایه گذاری کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند؛ نیمی از لیتیوم مورد استفاده در چین تا سال ۲۰۲۶ بازیافت خواهد شد و این کشور در نهایت از طریق بازیافت تقریباً از نظر لیتیوم خودکفا خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده