تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۰۷۰۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش قیمت کربنات لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی

‌می‌متالز - قیمت لیتیوم کربنات مورد استفاده در تولید باتری در کشور‌های آسیای شرقی در روز سه‌شنبه ۶ ژوئن ۲۰۲۳ افزایش یافت. این افزایش قیمت به دلیل روند صعودی مداوم قیمت لیتیوم کربنات در بازار داخلی چین و افزایش قیمت لیتیوم هیدروکسید مورد استفاده در تولید باتری در این کشور اتفاق افتاد.

به گزارش می‌متالز بر اساس ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets»، قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال محموله توسط خریدار، رقم ۴۲ تا ۴۸ دلار در هر کیلوگرم در روز سه‌شنبه ۶ ژوئن را به ثبت رساند که نسبت به قیمت ۳۴ تا ۴۲ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز‌های قبل از تاریخ مذکور، حدود ۶ تا هشت دلار به ازای هر کیلوگرم افزایش داشت.

در حالی که کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در هفته‌های گذشته در بازار کشور‌های آسیای شرقی به نسبت قیمت این ماده در بازار داخلی چین با قیمت‌های پایین‌تری معامله می‌شد، فعالان بازار با اشاره به بسته شدن پنجره آربیتراژ فروش این محصول اعلام کردند که در حال حاضر قیمت کربنات لیتیوم در کشور‌های آسیای شرقی، به دلیل روند افزایش قیمت کربنات لیتیوم در چین روند صعودی به خود گرفته است.

افزایش قیمت کربنات لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی

یکی از فعالان در حوزه معدن در سطح بین‌المللی، احتمال بسته شدن پنجره آربیتراژ کربنات لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی و بازار داخلی چین را متصور شد.

وی افزود: تنها وضعیتی که می‌تواند در آن پریمیوم ثبات داشته باشد، شرایط حاکم بازار صادراتی هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها است؛ اگرچه بعید است این اتفاق بیفتد، زیرا کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها، درجه سختی کمتری نسبت به هیدروکسید لیتیوم دارد.

قیمت‌های کربنات لیتیوم چین روند صعودی خود را در پایان ماه آپریل ۲۰۲۳ آغاز کرد و این روند صعودی قیمت خود را در افزایش فعالیت‌های سفته‌بازان، معامله‌گران و فروشندگانی که این مواد را در انبار‌های خود از قبل ذخیره کرده بودند، نشان داد. همچنین این موضوع موجب بهبود وضعیت تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) در صنایع پایین‌دستی شد.

انتظار می‌رود تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات در ماه ژوئن ۲۰۲۳ نسبت به تولید ماه می ۲۰۲۳ بهبود بیشتری پیدا کند. به علاوه چندین تولیدکننده کاتد اقدام به افزایش موجودی ذخایر انبار کربنات لیتیوم خود کردند. در عین حال فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که قیمت کربنات لیتیوم چین مورد استفاده در تولید باتری در هفته منتهی به روز چهارشنبه هفتم ژوئن ۲۰۲۳، روند افزایشی خود را حفظ کرد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۳۰۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان (۴۲،۲۵۲ تا ۴۵،۰۶۹ دلار) در هر تن در روز اول ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۹۵ هزار تا ۳۱۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود پنج هزار تا ۱۰ هزار یوان افزایش داشت.

افزایش قیمت کربنات لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی

یکی منبع آگاه به وضعیت بازار در اروپا با اشاره به افزایش قیمت کربنات لیتیوم در بازار کشور‌های شرق آسیا، مطرح کرد: پریمیوم کربنات لیتیوم در حال حاضر در بازار چین رقم بسیار پایینی تعیین شده است؛ در حالی که اخیرا رقم بسیار بالایی تعیین شده بود. همچنین حجم تقاضا برای باتری لیتیوم آهن فسفات در مقایسه با حجم تقاضا برای باتری نیکل کبالت منگنز (NCM)، به آرامی در حال افزایش است.

با توجه به افزایش حجم تقاضای داخلی بازار چین برای کربنات لیتیوم، چندین فروشنده لیتیوم در چین به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که تنها در صورتی کربنات لیتیوم را در بازار کشور‌های آسیای شرقی به فروش می‌رسانند که پریمیوم بالاتری نسبت به قیمت‌های تعیین شده در بازار داخلی چین تعیین شود.

برخی از فروشندگان کربنات لیتیوم عنوان کردند که با توجه به اینکه حجم فعالیت در بازار داخلی چین مناسب است و قیمت‌ها نیز در بهترین حالت خود در این بازار قرار دارد، فروش کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در بازار‌های بین‌المللی کمتر از ۳۵۰ هزار یوان در هر تن برای آن‌ها مقدور نیست. یکی از این فروشندگان نیز به پیشنهاد قیمت ۳۴۰ هزار یوان در هر تن از سوی برخی خریداران اشاره کرد که مورد پذیرش قرار نگرفت.

علاوه‌براین، برخی از مصرف‌کنندگان نیز به محدودیت حجم عرضه کربنات لیتیوم در دیگر بازار‌های جهان اشاره کردند که همین موضوع موجب افزایش قیمت این مواد در بازار فیزیکی کشور‌های آسیای شرقی شد.

یک معامله‌گر فعال در بازار کشور‌های شرق آسیا بیان کرد: عرضه کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی کشور‌های آسیای شرقی، واقعا با محدودیت در دسترسی مواجه است. دلیل این محدودیت این است که موجودی انبار ذخایر برخی از فروشندگان فعال در بازار‌های بین‌المللی در آسیا به علت افزایش حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم در ماه‌های مارس و آپریل ۲۰۲۳ و ثبت پایین‌ترین سطح قیمت‌ها در این بازه زمانی در سال ۲۰۲۳، کاهش یافته بود. به همین دلیل خریداران می‌توانند برای خرید این ماده به فروشندگان در اروپا و یا آمریکای جنوبی رجوع کنند که در این صورت ارسال این مواد به آسیا ممکن است یک ماه به طول بینجامد.

بسیاری از فعالان بازار به کاهش حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم در بازار‌های بین‌المللی اشاره و اعلام کردند که حجم نقدینگی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. یکی از معامله‌گران ژاپنی مطرح کرد که عمده سفارش‌های لیتیوم کربنات مربوط به قرداد‌های مبتنی بر تحویل طولانی‌مدت و حجم ذخایر انبارشده این مواد در بازار فیزیکی است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده