تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۰۷۸۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان گلستان اعلام کرد:

صادرات ۴۱۷ میلیون دلاری کالا از گلستان به ۳۳ کشور دنیا/ احیای ۶۲ واحد تولیدی استان در دولت سیزدهم

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گلستان، با اشاره به صادرات کالا از این استان به ارزش ۴۱۷ میلیون دلار و به ۳۳ کشور دنیا، گفت: صادرات کالا‌های استان در دولت سیزدهم، نسبت به مدت مشابه به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و به لحاظ وزنی ۲۰ درصد رشد داشته‌است.

به گزارش می‌متالز، «درویش‌علی حسن‌زاده» مدیرکل صمت استان گلستان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: با همکاری حوزه استانداری، دستگاه‌قضایی، مجمع نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه صنعت، تجارت و تولید انجام شده‌است.

وی افزود: طی ۲۲ ماه از عمر دولت سیزدهم تعداد ۷۳۷ فقره جواز تاسیس صنعتی برای توسعه حوزه صنعت به ارزش سرمایه گذاری ۳۰۲ هزارو ۴۳۴ میلیارد ریال در گلستان صادر شده و برای بیش از ۱۹ هزار نفر اشتغال ایجاده شده و یا تا پایان امسال ایجاد می‌شود.

مدیرکل صمت گلستان با بیان اینکه در این مدت ۲۲۷ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزارو ۸۴۴ میلیارد ریال و اشتغال بیش از پنج هزار نفر صادر شده، ادامه داد: میزان صادرات کالا‌های توسط تجار و بازرگانان گلستانی در این مدت نسبت به مدت مشابه به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و به لحاظ وزنی ۲۰ درصد رشد داشته‌است.

هدف‌گذاری صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری تا پایان ۱۴۰۴

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۴۱۷ میلیون دلار صادرات کالا به ۳۳ کشور دنیا انجام شده که با توجه به تحریم‌های اقتصادی دشمنان آمریکایی و اروپایی، از این تعداد ۱۰ کشور اروپایی، دو کشور هدف آفریقایی و مابقی آسیایی و کشور‌های همسایه بودند، تاکید کرد: در کارگروه توسعه اقتصادی استان، افق و نگاه صادراتی‌مان این است که تا پایان سال ۱۴۰۴ مبلغ صادرات را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم.

حسن‌زاده اضافه کرد: در راستای حمایت از صنایع خردو کوچک، صنایع خانگی و روستایی مبلغ ۶۳ میلیارد تومان به ۴۲ واحد تولیدی صنعتی صنفی روستایی تسهیلات بانکی پرداخت شده که زمینه اشتغال برای ۲۵۵ نفر فراهم شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تعداد سه هزار مجوز مشاغل خانگی برای بانوان صادر شده و ۲۰۲ هزارو ۶۳۰ فقره پرونده برای دریافت تسهیلات بانکی به مبلغ ۷۲ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شدند.

مدیرکل صمت استان گلستان با بیان اینکه در سال گذشته با حضور دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط تعداد ۷۲ جلسه برای رفع موانع تولید در استان برگزار و در این رابطه مشکل ۳۵۵ واحد تولیدی، کشاورزی، صنعتی مرتفع شد، تصریح کرد: استان گلستان ۲۵ درصد سموم کشاورزی، ۱۵ درصد ذغال‌سنگ، ۱۰ درصد خوراک‌دام و طیور و ۳۰ درصد نئوپان و محصولات چوب کشور را تامین کرده و تنها تولید کننده ید در کشور است.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۱۴۰ هزار بازرسی از سطح واحد‌های تولیدی مختلف در سراسر استان صورت گرفت و در این رابطه ۴۵۰۰ فقره پرونده تخلف تشکیل و تحویل اداره کل تعزیرات استان شده و به سه‌هزارو ۳۰۰ فقره گزارش مردمی رسیدگی و پاسخ داده شد.

حسن‌زاده با بیان اینکه از روز اول تیرماه (روز اصناف) تا روز ۱۰ تیرماه (روز صمت) دهه تولید و تجارت نامگذاری شده، تاکید کرد: تعداد ۷۸ هزار واحد صنفی مختلف در استان گلستان به مردم عزیز استان خدمات ارائه می‌دهند.

توضیح در مورد پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ هنوز شروع نشده و اولویت پرداخت این تسهیلات با کسانی است که در سال گذشته تشکیل پرونده داده، اما موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند، تبصره ۱۸ سال گذشته نرخ پایین داشته و بر اساس شرایط ویژه‌ای پرداخت می‌شود. ضمن اینکه تسهیلات واحد‌های صنعتی از محل رونق تولید و منابع داخلی بانک‌ها با سود تعریف شده توسط آن‌ها پرداخت می‌شود که کارمزد آن ۲۳ درصد است.

مدیرکل صمت استان گلستان با توضیح اینکه هر وزارتخانه با دو یا سه بانک در حوزه تبصره ۱۸ قرار داد می‌بندد و بر اساس آن منابع خود را در اختیار بانک قرار می‌دهد و بانک نیز باید یک سهم آورده دو برابری را داشته باشد تا تسهیلات را پرداخت کند، افزود: طبق قرارداد، پرونده افرادی که متقاضی وام تبصره ۱۸ بودند را به بانک ارجاع داده و بانک نیز بر حسب اولویت افرادی که زودتر تشکیل پرونده داده بودند منابع را پرداخت کرد، بنابراین کسانی که نوبت آن‌ها پس از پایان منابع بانک‌ها بود، تسهیلات دریافت نکردند که در تبصره ۱۸ سال جدید در اولویت هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در بخش صنعت، معدن و تجارت از کل اعتباری که به استان تخصیص داده شده بود قریب ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب و از محل آن به واحد‌های تولیدی تسهیلات پرداخت شد، یادآور شد: اعتبار اولیه استان گلستان یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان بوده و ۲۵ تا ۳۰ درصد منابع بانک‌ها را در استان واحد‌های صنعتی دریافت کردند.

احیای ۶۲ واحد راکد استان گلستان در دولت سیزدهم

حسن‌زاده با بیان اینکه در استان گلستان یک ۱۱۱۳ واحد صنعتی داریم که ۲۰ درصد آن‌ها در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند، افزود: تعدادی از واحد‌های صنعتی گلستان نیز در حوزه مواد شیمیایی، پتروشیمی، کانی‌های فلزی و ... فلزی تجهیزات پزشکی و دارویی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم طی ۲۲ ماه فعالیت ۶۲ واحد تولیدی با اشتغال ۶۱۵ نفر احیا و به چرخه تولید بازگشت، تصریح کرد: بیش از ۷۰ واحد تولیدی در استان گلستان با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت می‌کردند که با تزریق منابع مالی با ظرفیت تولیدی بالای ۵۰ درصد مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل صمت استان گلستان، از حمایت ویژه این اداره کل از تنها واحد تولیدی دارو‌های خاص در استان خبر داد و تاکید کرد: علاوه بر واحد تولیدی دارو‌های خاص چندین شرکت داروسازی شامل گیاهان دارویی، و تجهیزات پزشکی نیز در استان فعال هستند که با توجه به ظرفیت‌های علمی و محدودیتی که در حوزه زیرساختی در استان گلستان داریم.

وی با اشاره به اینکه رویکردمان حمایت از این شرکت‌ها است، زیرا این شرکت‌ها علاوه بر تولید دانش و محصولات مورد نیاز کشور، ظرفیت‌های عظیم صادراتی برای آینده کشور دارند، ادامه داد: یکی از رویکرد‌های مهم اداره کل صمت، حمایت از واحد‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان و به ویژه تولید دارو و تجهیزات پزشکی است، زیرا این شرکت‌ها مجموعه‌های تولیدی بسیار ارزشمندی هستند که مصرف آب و برق حداقلی و بازدهی حداکثری داشته و محصولات بسیار ارزشمند برای نجات جان انسان‌ها تولید می‌کنند که نمی‌توان برای آن هیچ قیمتی را گذاشت.

رفع مشکلات ۶ واحد تولیدی گلستان در کارگروه تسهیل استان

حسن‌‍زاده با بیان اینکه در ششصدمین و ششصد و یکمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گلستان، در مجموع مشکلات ۶ واحد تولیدی استان بررسی و تصمیمات لازم جهت رفع موانع تولید آن‌ها اخذ شد، گفت: مشکلات این واحد‌ها در حوزه امور اراضی، شهرداری، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بانک‌های سپه و ملی و سازمان همیاری و شهرداری‌ها بود که با همکاری نمایندگان بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه، موانع تولید آن‌ها رفع شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده