تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۳۰۷۸۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان مطرح کرد:

مس پیشرانِ اقتصادِ آذربایجان

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) با اشاره به ایجاد اولین کارخانه صنایع پایین دستی در قالب شهرک تخصصی مس در استان، گفت: ایجاد این کارخانه و توسعه شهرک تخصصی با صدور مجوز در دست اقدام است و قطعا ارزش افزوده اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، ۲۵هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیز برای این صنایع هدف گذاری شده است.

به گزارش می‌متالز، معبود عباس زاده مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) در حاشیه بیستمین نمایشگاه تخصصی صنایع فولاد با اشاره به فعالیت‌های اخیر این شرکت، گفت: حلقه اکتشاف مس سونگون در جریان است و رکورد‌های خاصی در عرصه حفاری ثبت شده است.

وی با بیان اینکه اکتشافات و حفاری سونگون محدود به منطقه نیست و این شرکت پیشران اقتصادی شمالغرب شده است، افزود: حفاری در ١٠ پهنه معدنی در حال انجام است، ظرفیت‌های توسعه معادن در شمالغرب بی نظیر است که در حال حاضر ۴ حفاری در شهرستان اهر در معادن کولیبل، مس، طلا، حفاری در جلفا با معادن مس و طلا، سنگ اهن و شهرستان هریس با معادن مس و طلا در حال انجام است.

وی اضافه کرد: هدف اصلی توسعه سبد معادن سونگون و گسترس سرمایه گذاری در شمالغرب برای توسعه متوازن در اشتغال، ثروت افزایی و ارزش افزوده اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ۲۶۸ هزار اکشافات تا کنون توسط مس سونگون انجام شده است، گفت: ۶۰ درصد تاریخ سونگون حفاری انجام گرفته است و هدف گذاری آینده ۱۰ میلیارد تن حفاری است.

عباس زاده با اشاره به اینکه رکورد تولید کنسانتره در تاریخ سونگون شکست، گفت: در حوزه تولید در بهره وری ۳۰۰ هزار تن است، که رکورد تولید کنسانتره ۳۴۲ هزار تن در تاریخ سونگون شکست که ۱۱ درصد بالاتر از درصد خط تولید کارخانه است.

وی همچنین به تولید اولین کاتد صنعت مس آذربایجان در تاریخ ۱۴ خراداد ماه با تلاش ۶ هزار نفر اشاره کرد و گفت: کارخانه ذوب سونگون با سرمایه گذاری ۹۴ میلیون یورو، کارخانه اکسیژن با تفاهم شرکت خارجی و ایجاد کارخانه اسیدسولفوریک با استاندارد جهانی در سونگون ایجاد خواهد شد.

اولین کارخانه صنایع پایین دستی مس در آذربایجان شرقی

عباس زاده با اشاره به ایجاد اولین کارخانه صنایع پایین دستی در قالب شهرک تخصصی مس در استان، گفت: ایجاد این کارخانه و توسعه شهرک تخصصی با صدور مجوز در دست اقدام است و قطعا ارزش افزوده اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، ۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیز برای این صنایع هدف گذاری شده است.

وی اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری شرکت مس سونگون، بالغ بر ۲۰۰هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه برای بهرمند شدن از ظرفیت‌های بازار سرمایه و انتقال دارایی‌های جدید به شرکت ورود به بازار سرمایه را هدف قرار دادیم، گفت: بنابراین اولین مجوز شرکت سهامی عام پروژه تاریخ بازار سرمایه توسط سونگون کسب شد و تا برای جذب مشارکت مردمی در جهت توسعه و تامین مالی استفاده شود.

وی همچنین به استقلال شرکت مس آذربایجان با نام شمسا و ایجاد اولین شرکت سرمایه گذاری ملی مس ایران با نام عمار (عمران مس ارسباران) برای حرکت در مسیر توسعه اشاره کرد.

عباس‌زاده افزود: بزرگترین محرک توسعه صنعت مس آذربایجان، ایجاد اولین واحد کاتد در کشور بود که این واحد با طراحی تولید ۲۱۰ هزار تن در ۶ بخش طراحی شده است و ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: برای تحقق این امر باید تولید کنسانتره مس سونگون افزایش یابد و فاز‌های سوم و چهارم با بهترین دستگاه‌ها درشرایط تحریمی با قرارداد‌های بین المللی ۹۴ میلیون یورو و ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی با ظرفیت هر کدام ۲۱ میلیون تن به همین منظور توسعه می‌یابند، با پایان طرح‌های توسعه مس سونگون در سال‌های آینده برای ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

مدیر عامل مس سونگون به ایجاد بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره کشور در سونگون نیز اشاره کرد و گفت: این کارخانه یک میلیون تن بار ورودی دارد و توانایی تولید ۴۵۰ هزار تنی کنسانتره را دارا خواهد بود.

عباس‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود از انتقال حساب‌های مالیاتی مس سونگون به استان خبر داد و گفت: عملکرد مالیاتی استان در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که با انتقال حساب‌های مالیاتی مس سونگون این رقم ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و به تبع آن در سایر شاخص‌های اقتصادی استان هم تأثیرگذار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از انتقال حساب‌های مالیاتی مس سونگون به استان خبر داد و گفت: انتقال حساب‌های مالیاتی مس سونگون شاخص‌های اقتصادی استان تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش تولید انرژی و توسعه نیروگاه در استان

وی به لزوم استفاده از ظرفیت‌های همه شهرستان‌های استان برای توسعه صنعت مس و صنایع پایین دستی آن تأکید کرد و گفت: قرار نیست همه طرح‌های صنعت مس و صنایع پایین دستی مس در ورزقان متمرکز شوند، هر چند عمده سرمایه‌گذاری‌ها در ورزقان خواهند بود، اما از ظرفیت سایر شهرستان‌های استان هم استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در شهرستان هریس با سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیون یورو در آستانه اجراست چرا که تراز تولید انرژی در استان منفی است به همین دلیل باید همت برای تولید انرژی دو‌چندان شود.

وی با بیان اینکه انتخاب این منطقه برای ایجاد نیروگاه خورشیدی مکان سیاسی نیست، گفت: این منطقه بر اساس استاندارد‌های محیط زیستی و مطالعاتی انتخاب شده است.

مدیرعامل مس سونگون افزود: نیروگاه حرارتی و بادی نیز در ورزقان احداث خواهد شد و برای تامین منابع آب مجموعه، فاضلاب شهرستان اهر، مرند و ورزقان با ابعاد ۱۵ میلیون متر مربع در نظر گرفته شده است و با اداره آب و فاضلاب قراداد بسته شده است.

مسوولیت‌های اجتماعی مس سونگون

وی با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی شرکت مس سونگون افزود: مشارکت و همیاری مجتمع در ساخت بزرگراه خواجه- ورزقان، کمپ ورزشی ورزقان با استاندارد‌های بین المللی، واگذاری جنگل کاری ۴۰۰ هکتاری و احداث سایت اطفا حریق جنگل‌های ارسباران، نیز سه پروژه اصلی این شرکت در راستای ایفای نقش در مسوولیت‌های اجتماعی است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در استان، افزود: شرکت مس سونگون که در این عنوان برای اولین بار در بیستمین نمایشگاه تخصصی صنایع فولاد در تبریز حضور یافته است، تلاش نموده بتواند بستر ارتباطی خود را با جامعه هدف خود اعم از تولیدکنندگان، دانشمندان، نخبگان و ... تقویت نموده و بتواند علاوه بر معرفی این مجتمع در این نمایشگاه ها، در سمت نیل به اهداف عالیه شرکت شمسا و افق ترسیمی آن گام بردارد.

وی اضافه کرد: هدف ما از حضور در این نمایشگاه تخصصی، تبیین گری عموم نسبت به اتفاقات مبارک اخیر در شرکت و رضایت و سرمایه اجتماعی، به نمایش گذاشتن دستاورد‌ها و شفاف سازی، جذب سرمایه و تامین مالی برای گلوگاه استراتژیک و توسعه شهرک صنایع پایین دستی مس است.

منبع: آژانس خبری تحلیلی نصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده